#1 Skrevet September 22, 2014 Hei.. Har kjøpt ett sett BBS RM av Kopperud på forumet her, og disse er ombygd fra 6,5"x 15" til 8" og 8,5"x 15". Da det blir litt bredere enn jeg vil ha på min MK1 GTI, tenkte jeg å bytte ringene på bakfelgene slik at disse blir 7,5", og bruke disse foran, og kjøre med 8" bak. Lurer da på; hvilken bredde trenger jeg på de nye ringene? Er tønnene 6,5" slik at originalringene var 0", slik at jeg da trenger 1" ringer? Eller er tønnene 6" og originalringene 0,5". Finnes det flere typer ringer? Ser på ebay at noen er mye dyrere enn andre, og noen skriver polert edelstål osv... Er det samme ringer på RS og RM? Har ikke fått felgene enda, så får ikke målt meg frem selv, og tenkte å bestille ringer så jeg får de fortest mulig... Kan noen hjelpe meg? Mvh Jorg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 22, 2014 Originalringene er 0,5", så da vil du trenge 1,5" ytterringer når du skal bygge om til 7,5". Samme ringer på RS og RM, ja, men forskjellige bolter, senterdeksler og sentermutter. Hender seg at det er forskjell på steplipen på forskjellige produsenter, så greit å høre med Jan Tore hvor han har kjøpt sine ringer. Edelstål/radinox er dyrere, men tåler mer. Personlig har jeg handlet fra Iclair og Custom-Tuner, litt avhengig av hva jeg skal ha. BFI er også et sted å kikke, samt Felgen-man. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 22, 2014 Takk for svar 😃, vet du om det er noen synlig forskjell på radinox/edelstål i forhold til vanlig, om ikke Jan Tore husker hvor han kjøpte de? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 22, 2014 (endret) Såvidt meg beskjent er det ikke noen direkte synlig forskjell mellom Radinox og vanlig. Muligens litt mørkere "dybde" i Radinox, men det tenker jeg man ikke ser før man sammenligner de vedsiden av hverandre. Radinox er dog litt mer tricky å polere slik jeg har forstått, men dem tåler dog mye mer juling 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 22, 2014 Tusen takk!! Da begynner det å ligne på at alle spørsmål er besvart... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 22, 2014 Hva brukes av de fleste? Vanlig eller edelstål? Er mest en garasje og softis bil dette her, så det holder gjerne med vanlig? Eller skal jeg kline til å kjøpe edelstål? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 22, 2014 Min oppfatning er at polert alu blir mer " reint" hvitere på en måte, mens radinox er litt mer gult. Ser uffatlig bra ut uansett om det er polert ordentlig. Mest vanlig er vel alu kanter, men tror jeg ville gått for radinox om jeg skulle bygge om igjen, makan til dritt jobb å holde alu kantene fine:p Jeg handlet forøvrig fra http://www.felgenfuchs.de veldig fornøyd med pris og kvalitet:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 22, 2014 Radinox er nok helt klart det beste om man først tar seg råd. Ren alu er veldig mye jobb å vedlikeholde. Radinox vil holde seg lenger, men er mer jobb å få dem blanke igjen når du først er kommet der. Har du mulighet Jorg, gå for Radinox. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet September 23, 2014 Og der var Radinox bestilt, var ikke SÅ mye dyrere når en først holder på... Bil er altfor dyrt uansett... Tusen takk for hjelpen til alle!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet September 23, 2014 Vil ikke anbefale radinox på 2-delte felger. De tåler mer og holder seg blankere, men treffer du en fortauskant, holder ytterringen, mens tønna får smellen. Billigere med ny ytterring enn ny tønne.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet September 23, 2014 Hmm.. Ett godt poeng. Får satse på å holde meg unna fortauskanter og annet dritt.. Har gått bra så langt (bank i bordet) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet September 23, 2014 Rustfritt er knallhardt og kan være en del mere jobb å få speilfinish på. Men det vil holde seg mye lengre enn alu som vil oksidere fordi du polerer vekk det beskyttende laget som alu lager naturlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Oktober 3, 2014 Noen som vet tiltrekningsmoment på skruene på disse etter at de er delt? Og i hvilken rekkefølge skrues de fast? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Oktober 3, 2014 I kryss. Momentet følger boltene, ikke felgene, så det spørs på boltene. Men 15-20 Nm er det de skal draes til med originalt, noe mer enn det hadde jeg ikke turt pga aluen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Oktober 10, 2014 Tenkte å ta sjangsen på å bruke oppigjen boltene.. Takk for svar igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Oktober 10, 2014 Tenkte å ta sjangsen på å bruke oppigjen boltene.. Takk for svar igjen. Boltene kan fint brukes opp igjen, null stress:) Er strekkbolter, men fint lite de strekker seg med så lite moment - om enn noe i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...