#1 Skrevet September 29, 2014 Hei. I forbindelse med at jeg skulle bytte bremseslangene bak klarte jeg å knekke bremserøret i leddet der bolten til røret sitter, jeg var veldig forsiktig så mistenker at hele røret er klart for utskiftning. Så det jeg da lurer på er om dette er noe jeg kan begi meg ut på selv og hva som trengs, jeg finner ikke bremserørene på nett, er det sånn at jeg må bøye til nye selv? Kan jeg skjøte bremserør? et stykke lenger frem ser rørene fine ut, men det bakre stykket er helt håpløst. Eller er dette enkelt og greit en jobb jeg bør sette vekk? Takker på forhånd for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet September 29, 2014 Dette fikser du glatt selv! Biltema har et genialt flensesett som du også til nød kan bruke under bilen, samt rør, skjøter og nipler i alle varianter til en billig penge. Er dere etpar kompiser, kan dere sikkert dele på et verktøy, men for rett under 1200,- er det ganske fort spart inn. Du trenger også en rørkutter, enkleste/billigste type funker fint. (Det går sikkert også bra med en enklere versjon, men er bare selv veldig imponert over dette verktøyet!) Kan hende noen i lokallaget ditt allerede har et slikt til utlån, i såfall kan du bare handle inn rør og nipler. Ta med en gammel nippel til butikken, så får du riktig type. (Tipper det er M10x1, men det er en 'dullion' varianter der ute..) Etterpå er det vanlig lufting som gjelder. Det går fint å skjøte rør, i hvertfall hvis det bare er en liten del av et ellers langt rør som er dårlig. Edit: Jeg kjøpte også inn litt nye klemfester på Møller, de går i oppløsning etter en stund. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet September 29, 2014 Takker for tips og forklaring. Hva er beste måten å skjøte rør på? Er bare den bakre biten som har vært ekstremt utsatt på grunn av hvor de ligger så kunne trolig bare kappa vekk den biten og skjøta? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet September 29, 2014 Går sikkert bra! Jeg kjøpe etpar skjøter med riktige nipler på Biltema, men endte med å bytte hele røret. Her er en kjapp how-to på bimmerforumet, 'bil er bil'.. Han har forøvrig brukt den billige varianten av verktøyet, går sikkert også bra! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet September 29, 2014 fantastisk! Tusen takk for hjelpa, ser ut som dette er noe jeg skal ta fatt på selv ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet September 29, 2014 Hehe.. Sånn er det å være med i verdens beste bilklubb! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet September 29, 2014 Om du ikke vil lage til ender selv får du kjøpt ferdige lengder med flenser klar til legging. Gjorde dette selv på min mk1 Jetta, fordi jeg hadde dårlig tid. Disse kjøpte jeg på meca og fikk kjøpt i hele 10cm-lengder. 80cm, 90cm osv, hvertfall de lengdene jeg kjøpte. Kan ikke gå god for prisforskjellen mellom ferdig/lage selv, men regner med det lønner seg å kjøpe rør + flenser viss det er noe du gjør ofte Uansett hvilke rør du ender med å legge klarer du fint å bøye rørene med fingrene viss du er litt tålmodig. I hvertfall opp til 90grader, over det er den veldig fint med en Biltema rørbøyer. Disse klemmene er kjekke å ha enten det er til bremseslanger eller bensinslanger, gjerne flere av den minste klemma Erlend 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet September 29, 2014 Takker for tips! Siden jeg tror jeg kan komme unna med å skjøte røret må jeg uansett kjøpe flenseverktøy så da lager jeg alle selv Tror jeg skal ta med en rørbøyer også Men tror kanskje det holder med det til 299 for mitt bruk, ser for meg at det er en stund til neste gang jeg trenger å flense 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...