Senkesett 40 mm på Audi 80 Cab? Hva må jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en Audi 80 2.3E Cabrio som gynger som en gyngestol i svinger og når jeg bytter felt. Jeg hører en lyd bak på høyre side når jeg kjører over fartshumper, som om støtdemperen "suger luft". Mistenker også at venstre støtdemper fremme er dårlig, så bilen er veldig ustabil på veien.

 

Så over til problemstillingen:

 

- Støtdempere bak koster 3800 kr (kun støtdemper), fremme endel billigere

- Har funnet senkesett 40 mm på nett (http://senking.no/produkt/senkesett/audi/80b4/sportkitt/lowtec-sportkitt)

 

Fjærene har nok ikke blitt skiftet på maaange år, så de er nok ganske rustne og slappe. På senkesettet følger jo disse med!

 

Har endel spørsmål videre:

- Om jeg går for senkesettet, hvor mye bør jeg akseptere at et verksted tar for å sette dem på? Lett å sette på selv? Må vel ha hjulstilling i etterkant? Blir bilen godkjent hos Biltilsynet uansett? Hva med EU-godkjenning?

 

- Hvordan blir det å kjøre bilen med senkesett? Blir den stabil og fin? Kan jeg ha full sving? Fungerer det både på lave sommerdekk (17") og høye vinterdekk (15")?

 

Er det ellers andre usikkerhetsmoment? Trenger dere mer informasjon?

 

Tusen takk :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det virkelig ingen som har erfaring med senking av bil? Lurer egentlig bare på om 40 mm er passelig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, der fikk du dårlig respons gitt, i hvertfall når man ser hvor mange senke-nisser det er her i klubben! :P

 

Har ikke senket selv da jeg synes bilen er perfekt og penest slik den er, har samme bare med mindre motor. Prøver å svare uansett, så kan senkerne fylle inn!

 

Generelt er B4-cabben svært enkel å skru på. Du bør klare å bytte dette selv med rimelig lite forkunnskap og spesialverktøy, men få tak i momenter og slikt på forhånd. Det er likt som på Audi 80, så kjøp/lån en Haynes-manual hvis du er i tvil! (Har Haynes på Biltema)

 

Først litt om deler. Du sier at det koster 3800 for to dempere bak, men de får du for under 900/stk på de aller fleste delesjapper (se f.eks. http://www.mister-auto.no), så det er sannsynligvis Møller-pris du har fått. Selv synes jeg at originalt sportsunderstell er temmelig stivt, og bytter du til poly-foringer i forstilling vil du få 'ny' bil. Anbefaler uansett å gjøre det!

 

Fjærene din er det sikkert ikke noe galt med, men er ikke demperne byttet på en god stund, er det ikke rart bilen er slapp.. Har selv byttet begge foran, bak er de tipp-topp ennå etter 18 år.

 

Sats på et kjent merke, det du linket til har jeg ikke hørt om før, men duger sikkert.

40mm er endel på disse siden de alt er ganske lave, så du får forberede deg på å måke litt snø selv i Bergen.. :P

 

Vet ikke hvor lang tid et verksted vil bruke, så spør etpar steder først, så får du en idé. Vil tro det ligger rundt en time i hvert hjørne.

Bytt topplager foran mens du er i gang, de er billige og ryker 'jevnlig', og oftere på en senket bil.

Ja, ved senk bør du nok ta en hjulstilling, men det er ikke stort å justere på disse bilene med stiv bakaksel og 'fast' McPherson foran, så det bør gå fort.. Skal du ha det godkjent må du uansett ha med papirer på dette.

Hjulene dine har samme ytterdiameter, så det bør gå bra. Jeg har ikke hatt problemer med 225/45-17 selv med fullt rattutslag i dumper, så det hadde jeg ikke tenkt på.

Har kittet TüV-papier bør alt gå bra, du må bare vise bilen med 'fersk' hjulstillingskontroll og få settet skrevet inn i vognkortet. (Med et justerbart må du vise det i en viss høyde, så bilen går inn på bukken og har papirer for denne høyden.)

 

Om 40mm er 'passe' får være opp til deg, personlig synes jeg som sagt disse er veldig pene originalt, men det er selvfølgelig smak og behag! Det ligger masse bilder av senkede B4'er der ute, også cabber, så søk og kikk!

Sleng in noen før- og etterbilder så får vi dømme med hard hånd etterpå! :D

 

Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min senket jeg 60/40mm med h&r/bilisten "cupkit".. Den gikk med 215/45-17 uten noen problemer. Har kjørt masse biler med 40mm senkefjærer, men dette settet var 10 ganger bedre, den ble ikke for stiv, den ble på en måte bare fastere, slo ikke på hullete veier som andre. Min gamle A4 B6 quattro S-Line var stivere orinalt tør jeg påstå... Ga vel 5900 for settet for mange år siden.

 

Mitt tips: skal du senke, gå for en pakke, eller la vær.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.