Anbefalte innlegg

Hallais, og god kveld!

 

Det vi lurer på ikveld er: Er det noen av dere her inne som har noen erfaring med å putte en 2.7 Bi-Turbomotor som stammer fra S4 B5 Avant, inn i en B6 sedan? Tenker da i forhold til fester, eksos, gearkasse og lignende.

B6-bilen er en 1.8TQ.

 

Målet er jo naturligvis å for å gjøre bilen noe sprekere, men er det verdt det? Fant en S4 motor til salgs for 20K inkl ledningsnett, turboer og alt slikt som er festet på. Dem hadde clutch og gearkasse også.

 

Er det noe sjangs i havet, eller er det bare å skrape tankene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjort mye av dette i usa, googler du finner du flere tråder;-) men umulig å godkjenne i en b6:/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjort mye av dette i usa, googler du finner du flere tråder;-) men umulig å godkjenne i en b6:/

 

Ser ikke helt problemet med å få godkjent dette? S4 b6 ble jo levert med 4.2 V8, but hey norway!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det skjønte jeg ikke. Har det blitt sakt noe om hvorfor det ikke er mulig i en b6?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde gå så lenge avgass på biturboen er tilsvarende B6 S4 eller lavere :-) I Heter seg at motoren skal være fra en tilsvarende årsmodell som bilen på grunn av samme årsak, så papirer på donorbilen er en fordel å ha. I tillegg må det dokumenteres at karosseri evt er samme som S4 B6. Mener dessverre det er forskjellig delenummer på karosseriene på nyere biler, men det er fort gjort å undersøke..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det godkjennes sjelden/aldri en motor som er eldre enn bilen den skal inn i. Å få det til sånn rent fysisk er vell ikke noe problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fysisk passer den rett i, da den mekanisk er så godt som lik 3.0 V6-motoren som man får i B6-en. Flere som har byggetråder på Audizine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I følge flere amerikanere skal dette være temmelig greit. Regner med at du har sett denne:

http://www.audizine.com/forum/showthread.php/486284-The-Official-B6-2-7T-DIY-Swap-Guide

 

En utfordringer visst radiator/motorfeste foran som må være fra 3.0 v6 og som koster skjorta nytt.

SKulle gjerne likt å se deg gjennomføre prosjektet, a4 b6 med 2.7 er en god blanding tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det stod at det skulle passe rett inn med tanke på motorfester. Ellers skal donorbilen ha det som trengs ifølge linken du sendte.

 

Det gjenstår å se om jeg er så heldig at dette er en 2001 modell, da det er snakk om 2001 b6.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener det stod at det skulle passe rett inn med tanke på motorfester. Ellers skal donorbilen ha det som trengs ifølge linken du sendte.

 

Det gjenstår å se om jeg er så heldig at dette er en 2001 modell, da det er snakk om 2001 b6.

 

Uansett så vil jo motoren være eldre da b6 ble laget etter b5, men det spørs jo hvor pirkete de er på SVV.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge chassienummeret, så skal den aktuelle donorbilen være en 2001 modell. Da er dem jo satt sammen samme året. Kan ikke se for meg her at dem skal være så pirkete på antall mnd eldre. Kan jo hende jeg tar feil mer med tolkningen på chassienummret til donorbilen, men kan skrive det her så kan dere også bekrefte/avkrefte: WAUZZZ8DZ1A151432. Såvitt jeg har klart å lese meg frem, så skal 10'ende sifferet stå for året den ble satt sammen på fabrikk. Denne ble da satt sammen på siffer 1, som betyr 2001 ifølge denne guiden: http://www.edmunds.com/driving-tips/making-sense-of-your-vin.html

 

Må innrømme at jeg blir ganske gira på å få dette gjort. Har jo bare ikke lyst å legge tid og penger i det vist det ikke er sjangs å få godkjent. Er det ingen som har troa på at det går i Norge? Ingen som har gjort dette i Norge? Ser jo flere små 318is som blir ombygd og godkjent til 3.2 M3, noe som er en vill forvandling. Hvorfor skal ikke dette være mulig å få godkjent? Noen fagfolk som kanskje veit?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bare å sende en mail/brev til SVV så får du jo svar ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke bare å sende en mail/brev til SVV så får du jo svar ?

 

Jo! Det akter jeg å gjøre. :) Men er det noen som har erfaring med å sende dem brev? Foretrekker dem mail eller brev? Grunnen til at jeg bruker forumet er jo for å sjekke om noen har gjort dette før, har erfaringer eller anbefalninger FØR jeg sender, noe som kan virke som en halvhjertet mail til SVV. Skal jeg først sende dem brev eller mail, ønsker jeg å få med så mange spørsmål og aspekter som mulig. Har noen tidligere sendt søknad og fått godkjenning?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må bare komme med informasjon om donorbil og dine planer om ombygging på resten av bilen. Så vil de fort fortelle deg om det er uaktuelt eller ikke. Du må hvertfall oppgradere bremser til f.eks s4 b6 som har mer enn 265 hester.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sende dem en henvendelse. Dette har jeg lyst til å få til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde jo vært kult om du fikk det til :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sendte forespørsel om ommbygning av a4 b5 til s4 b5 for 2 mnd siden, ingen svar enda, så ikke forvent umiddelbar respons :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner at det kan ta tid. Derfor var jeg usikker på om jeg skulle kjøpe motor og slikt før jeg fikk svar. Er utrolig kjedelig å ha handlet inn for flere tusen kroner, også skal man få et nei. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 c5 ble vel produsert opptil 2004 med denne motoren. Akkurat samme motor i de

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A6 c5 ble vel produsert opptil 2004 med denne motoren. Akkurat samme motor i de

 

Der sa du noe ja :P Vil jo være mer gunstig å få tak i en sånn motor. Billigere er de ofte og.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er jo også en mulighet. Jeg ble veldig gira på å få sjekket ut mulighetene til ombygging nå. Jeg tenker å dra innom SVV når jeg går på fritt neste uke, for å snakke om dette med ombygging. Hvordan dem ønsker at man går frem, hva søknaden bør inneholde og slike ting. Jeg liker å ta slikt over 4 øyne, istedet for å sende mailer frem og tilbake.

 

EDIT:

Leser gjennom linken fra Audizine igjen og legger merke til at Cliff, OP av tråden skriver dette:

 

What years was it made? In North America, it was made from 2000-2004 and here are the differences

2000: Bosch MAF, bolt down coils, no immob

2001: Hitachi MAF, bolt down coils, no immob

2002: Hitachi MAF, bolt down coils, no immob

2003 (A6): Hitachi MAF, push down coils, immob, SAI (which sucks)

2004 (A6): Hitachi MAF, push down coils, immob, SAI (which sucks)

 

Noen som kan forklare hva immob er? Sleit litt med å finne en forklaring på hva dette egentlig er.

 

EDIT 2:

 

Gjorde det så enkelt at jeg kontaktet han som lagde tråden på Audizine. Skjønner at det neppe er bare meg som maser på mannen, men tenker at det er verdt et forsøk, så får vi bare håpe han tar seg tid å besvare.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Immob er immo er startsperre, veldig få us fra tidlig 2000 som har det, men de aller fleste norske har dette uansett årgang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aj, ja! Da ble jeg litt klokere! IMMO oversatt til startsperre hadde jeg aldri klart å gjetta meg til. Veit du kanskje hva han mener med "trans plate" også da? Jeg tipper det har noe med transmission? Kanskje en forkortelse på det?

 

Han sier først:

 

How does the motor mount up to the engine mounts?

1.8T: Drops right onto the mounting brackets

(det er jo kjempeflott.)

 

Så kommer:

How does the motor mount up to the trans?

1.8T: Needs B5 S4 trans plate (not verified)

(trans plate(?))

 

Men så kommer dette som forvirrer meg igjen:

What transmissions can I use?

B6 A4 1.8T Quattro/FWD

 

 

Jeg kommer også på at jeg kjenner noen som jobber på SVV. Hu skulle ordne meg et møte med "mannen på hallen, så får du riktig informasjon."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke se deg blind på tråder i utlandet. US biler kan være ganske forskjellig fra sånn de ble levert her i mange tilfeller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med trans plate menes nok spacerplate mellom girkasse og motor !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.