Elektrisk parkeringsbrems problem

Anbefalte innlegg

Skal skifte bremseklosser på Q5'en min, men får ikke reversert parkbrems motoren uten dette diagnosevektøyet.

 

Hva om jeg setter setter spenning på pinnene og kjører motoren tilbake manuelt. Noen som har forsøkt det, og hva kan egentlig gå galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så en kar på youtube som gjorde dette. Det er i prinsippet bare å sette 12v på pinnene, å motoren går ut og in avhenger av hvilken pinne som får + og -.

Så ja det går ann, men spørsmålet er vell om det blir likt som om man bruker vag-com, jeg ser liksom for meg at om man gjør dette manuelt så er det fort gjort at calipperenne ikke fungerer symetrisk og likt osv. lenger.

Så ja det går an, men jeg tror ikke jeg ville tatt sjansen på det, vertfall ikke på en såpass dyr bil. Det finnes sikkert folk i området som kan hjelpe til med vag-com.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ut som en dårlig idè.... Motorene skal jo grunninnstilles når du har skiftet klosser. Få det heller gjort ordentlig. Er jo ikke akkurat en gammel 80 heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt skeptisk jeg også! Ødelegger jeg de motorene der, så har jeg totalt sett tapt..

 

Likevel, i teorien burde det være uproblematisk. Ved pådrag går motoren til bilen registrerer at stømstyrken øker, for så å stoppe. Tilbake burde det gå lett, men kansje jeg ødelegger de om jeg kjører for langt tilbake.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv ;)

 

Det syns du nok ja:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har hatt mange biler på verksted med el.håndbrekk der kunden absolutt skulle prøve selv og skifte klosser bak, noen ganger har det endt med ny motorer, og andre ganger ny caliper.

Så hvor mye sparte kunden på og prøve selv ?......

 

Men ja, man skal bare reversere motorer i caliper for bytte av klosser, så klemme inn stempel, så kjøre motorer ut igjen til motoren kjenner en viss strømstyrke...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det syns du nok ja:)

 

Jeg sa vell min mening lenger opp? Men hvis du mener at det går fint så er det jo bare å prøve :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har en Q5 har du også råd til og ha den på verksted...ikke sant Mr.audi mekaniker Kostøl ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du har en Q5 har du også råd til og ha den på verksted...ikke sant Mr.audi mekaniker Kostøl ?

 

Var jo igrunn det jeg tenkte ja :P Men ellers så koster de jo bare 5000stk de der calipperene så :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nok råd til en verkstedtime for å få gjort denne jobben, og en grunnene til at jeg har det, er at nettop slike jobber som dette alltid har blitt gjort i egen garasje.

 

Samtidig trigger dette den tekniske nysjerrigheten min, pluss en liten indignasjon over at det ikke er mulig sånn uten videre å gjøre en enkel jobb som å skifte bremseklosser på en bil. Funksjonen burde lagt i menyene på bilen om det var opp til meg!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får lånt deg vagcom er dette også en lek og få gjort. :)

Ingen spesial verktøy kreves, bare og klemme inn stemplet etter du har kjørt motoren fri i diagnose.

 

Om alt hadde ligget i bilens kjørekomputer hadde ikke jeg og Kostøl fått lønna vår....nå skal jeg ikke påstå at du ikke kan og skru bil, men er mye rart man ser når folk har drevet på selv, finnes jo ingen regler om at man ikke får lov til å skru bil selv uten kompetanse, men og koble opp en stikk kontakt i sitt eget hus er fy fy !

 

Begge deler kan få fatale følger, men han som har skrudd bil får ikke en smekk om det skjer noe, mens om huset brenner ned er det verre for han som kobla stikk kontakten...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du mekke nyere Audi, kjøp en VAG-COM kabel. Koster lite kontra all usikkerheten/tiden, og mulige feil.

Da kan du gjøre jobben (eller finne feilen) når det passer deg, og ikke være avhengig av verkstedets tilgjengelighet/åpningstider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har nok råd til en verkstedtime for å få gjort denne jobben, og en grunnene til at jeg har det, er at nettop slike jobber som dette alltid har blitt gjort i egen garasje.

 

Samtidig trigger dette den tekniske nysjerrigheten min, pluss en liten indignasjon over at det ikke er mulig sånn uten videre å gjøre en enkel jobb som å skifte bremseklosser på en bil. Funksjonen burde lagt i menyene på bilen om det var opp til meg!

 

Helt enig! Det burde ikke være nødvendig å ha spesialverktøy for å gjøre noe så enkelt som å bytte bremseklosser på en syv år gammel Passat. Men slik er det blitt, det er godt mulig at vag-com må bli et standardverktøy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.