Fet blanding, for mye bensin på 2,2 20 V 5 turbo ved lade trykk over 0,5 bar

Anbefalte innlegg

Har helt siden Rudskogen nå i august slitet med at bilen, RS2 -ADU går på for fet blanding.

Dvs, jeg har bredbåndslamda i bilen og ved ladetrykk under 0,5 og da bensintrykk under 4,2 bar går bilen fint og lamdaverdi på 14,7

Men jeg synes bilen har uansett et unormalt høyt bensinforbruk

 

Så fort lade trykket overstiger 0,5 går lamdaverdien under 10 og svart svart røyk kommer ut av eksosen.

Bilen fjusker og går ikke helt pent.

 

Den feilkoden som går igjen med Vagcom er 00561

" 00561 Mixture Adaption

13-00 Adaption Limit (Mul) Not Reached"

asset.php?fid=207128&uid=629&d=138723392

Ifølge wiki ross er dette symtomer:

 

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00561

 

Men wiki ross sier ikke noe spesifikt om 13-00 marknaden.

 

 

Har også sjekket ut følgene tråder:

http://forum.vacn.no/showthread.php?134313-S2-ABY-kullsvarte-plugger&highlight=fet+blanding

http://forum.vacn.no/showthread.php?81944-hvordan-merker-man-at-luftmassem%E5leren-begynner-%E5-fuske&highlight=fet+blanding

 

Tennplugger har jeg byttet, LMF har jeg renset mange ganger og slettet og lest feilkoder på ny.

Synes det er merkelig at dette skjer over 0,5 bar ladetrykk, så det kan ikke LMF som har tatt kvelden? Eller er det noen måter å sjekke teste denne? Kan være en feil kilde.

Har ikke trykktestet innsugdelen, så det kan være en slangeklemme som ikke er stramt til slik at jeg har luft lekasje et sted. Men jeg mister ikke IC'n, siden den er ny Wagner type.

 

Eller hvordan vil en gåen/ ødelagt N75 ventil og resirkulering ventil påvirke om motoren går for fet blanding?

Noen glupe synspunkt? : oppgitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

På tomgang og ved lave ladetrykk, overstyrer lambda det meste av ECU hidden.

- Ved å koble ifra lambda (den hvite ledningen), så får du sjekket hvor bra mappet er (edit: ihht til sensorene tilstand akkurat nå) uten lambda korreksjon.

 

Det kan være LMM som kødder det til.

- Du kan måle spenningen fra LMM på tomgang, men det blir uansett ikke lett å finne ut av dette bare vha tomgangs-spenningen.

Den skal være ideelt 2,3 volt, men 2,2 til 2,5 kan være ok @ 750rpm

 

Hvis du logger Load-index og dyse-tid, så kan du se om dysetiden gjør et hopp, når problemet oppstår (det burde den). Igjen dette kan kreve mange drag for å få de rette hidden, ikke en rett frem metode, mest for å eliminere andre feil (f.eks. Bensintrykksregulator...).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mappen tror jeg skal være topp. Den fikk jeg rettet opp i hos ES tuning for noen månneder siden. Tviler på feilen ligger der.

Forhørt meg om bensintrykk regulatoren også. Men de "hardcore" 5'r tunerne sier at de ikke har hørt om noe tull med den og bensintryket følger jo lade trykket.

 

Kan hele mot LMF som kødder det til.

Trykktestet jo systemet med mapping i vinter, og alt så tett ut da. Og ikke hatt noen skader siden da heller.

 

Hva med resirkuleringsventilen? Kan den kødde det til om det skulle være utett?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tipper også at det er LMM.

Les ut load-index på tomgang, eller mål spenningen fra LMM, eller dra ut ledningen til lambda.

 

Mappet er sikkert helt fint, men det er helt avhengig av korrekte signaler inn. Blant annet fra LMM, MAP, lambda, rpm.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags meny på Vagcom/ rosstech bruker man for åmfinne denne load-index?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan kontrollere om LMM fungerer noenlunde vha VAG-COM.

"Engine load" skal være ca 30-35% på tomgang ved varm motor ( med original LMM ).

 

"Engine load" finner du under

01 - Engine

- 08 - Measuring blocks

-- 03 - Display Group

--- display field 2 - Engine load

 

Det er fornuftig informasjon i "Display Group" 01, 02 og 03

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser min LMF ligger helt i nedre grense på tomgang av det du skriver.

Pendlet mellom 29,5 og 32,5

 

bilde er nå bilen har hatt "noe" aktiv kjøring

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes alt ser normalt ut.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge har du kjørt på dette pluggsettet? Hvilken bensintrykksregulator har du? Har du justert denne med vakum frakoblet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også var plaget leenge med den mixture adaption greia og lav tomgang.

 

Etter å ha prøvt å byttet alt av sensorer osv, trykktesting og guder vite hva så viste det seg at det var resirk ventilen fra forge som lakk gjennom luft. Satte på en annen og da var alt i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lenge har du kjørt på dette pluggsettet? Hvilken bensintrykksregulator har du? Har du justert denne med vakum frakoblet?

Har byttet til 1.8T coil kit, slikt fra Hansen motorsport i januar i år. Dem kan det ikke være

Original rs2 3,7 bar bensintrykksregulator. Hvordan justerer man eventuelt den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også var plaget leenge med den mixture adaption greia og lav tomgang.

 

Etter å ha prøvt å byttet alt av sensorer osv, trykktesting og guder vite hva så viste det seg at det var resirk ventilen fra forge som lakk gjennom luft. Satte på en annen og da var alt i orden.

 

Kan være en mulighet å bytte resirk. ventilen Det er ikke en orignal og heller ikke en forge som står på.

Vil man finne ut om den lekker ved trykktesting?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være en mulighet å bytte resirk. ventilen Det er ikke en orignal og heller ikke en forge som står på.

Vil man finne ut om den lekker ved trykktesting?

 

Jeg fant ikke ut det ved trykktesting nei, lufta lakk jo bare inn igjen i systemet.

Du bør ta en trykktest uansett før du bytter noe, er vel svært ofte det er lekkasje som er problemet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har byttet til 1.8T coil kit, slikt fra Hansen motorsport i januar i år. Dem kan det ikke være

Original rs2 3,7 bar bensintrykksregulator. Hvordan justerer man eventuelt den?

 

Jeg tenker på pluggene ikke coilene. Hvis du har original bensintrykksregulator så kan ikke den justeres. Den original som jeg hadde var gåen og bilen brukte syke mengder bensin og røyk svart.

Men som andre sier sjekk luftmengdemåler og lambdasonde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har original bensintrykksregulatså kan ikke den justeres. Den original som jeg hadde var gåen og bilen brukte syke mengder bensin og røyk svart.

Men som andre sier sjekk luftmengdemåler og lambdasonde.

Link til en brukbar bensintrykk regulator?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville ha feilsøkt i stedet for å begynne å bytte deler.

 

Når det gjelder Engine load på 30-35% så var dette for AAN/ABY..., når man bruker ADU chip i modifisert AAN ecu så ligger denne normal på 20-25%

Jeg har for lite hidden fra originale ADU ecu til å si om LMM er ok eller ikke.

- En enklet test er jo å dra ut lambda ledningen, den som er singel (den sorte?, mener det er 2 hvite og en sort), hvis denne testen virker på ADU ecu.

- Ellers kan du logge blokkene for å se load og dysetid, lag en tag når AFR gjør et hopp/dropp.

 

Dette er jo egentlig meget enkelt.

- Hvis AFR plutselig blir fet, da får du enten mer bensin eller mindre luft.

Dysetid vil kunne si noe om bensinmengden, men med dårlig oppløsning krever det litt kløkt.

Load vil kunne si noe om luftmengden...

Hvis disse ser ok ut, da kan det være lekasje (som absolutt er et alternativ).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Link til en brukbar bensintrykk regulator?

 

Du trenger ikke å sette på en annen type, du må finne ut om din virker. Det beste hadde vært å lånt en som er i orden.

Du bør som Cato sier feilsøke før du begynner å bytte dyre deler. Det kan være litt vanskelig.

 

Jeg ville ha feilsøkt i stedet for å begynne å bytte deler.

 

Når det gjelder Engine load på 30-35% så var dette for AAN/ABY..., når man bruker ADU chip i modifisert AAN ecu så ligger denne normal på 20-25%

Jeg har for lite hidden fra originale ADU ecu til å si om LMM er ok eller ikke.

- En enklet test er jo å dra ut lambda ledningen, den som er singel (den sorte?, mener det er 2 hvite og en sort), hvis denne testen virker på ADU ecu.

- Ellers kan du logge blokkene for å se load og dysetid, lag en tag når AFR gjør et hopp/dropp.

 

Dette er jo egentlig meget enkelt.

- Hvis AFR plutselig blir fet, da får du enten mer bensin eller mindre luft.

Dysetid vil kunne si noe om bensinmengden, men med dårlig oppløsning krever det litt kløkt.

Load vil kunne si noe om luftmengden...

Hvis disse ser ok ut, da kan det være lekasje (som absolutt er et alternativ).

 

Det er jo klart at den får for mye bensin eller for lite luft. Men det er jo symtomet og ikke løsningen.

Det kan jo være mange grunner til dette problemet. Jeg drev lenge for å finne ut hvorfor min bil var slik.

Jeg byttet jo nesten alt og fant ikke helt ut hva som var hovedsynderen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

- En enklet test er jo å dra ut lambda ledningen, den som er singel (den sorte?, mener det er 2 hvite og en sort), hvis denne testen virker på ADU ecu.

- Ellers kan du logge blokkene for å se load og dysetid, lag en tag når AFR gjør et hopp/dropp.

 

.

 

Den er svart, hva skal skje når jeg drar denne ut?

 

Får se om det blir anledning til trykktesting i helga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykktest før du gjør noe mere. Min s2 hadde akkurat samme symptomer. Etter omtrent og ha byttet alt elektronisk sporet vi feilen mot LMM. Den regulerte men ecu tok ikke signalene. Vems ble løsningen for meg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved å dra ut den svarte lambda signal-ledningen, vil motoren bruke default chip hidden for bensin ihht: LMM, temp, rpm... (hvis den er lik endel andre motronic)

- Hvis alt er ok, da vil den trolig bli litt fetere. Feil ved LMM vil motoren muligens stoppe, pga alt for fet blanding. Ha vag-com tilkoblet og se på/logg dysetiden.

LMM pleier å feile i "fet" retning, dvs gi fetere blanding, som blir korrigert av lambda.

Ved økt belastning overtar LMM mer og mer, når LMM er makset, da er det over på chip hidden.

 

Forenklet oppsummering:

...Lav belastning - AFR bestemmes av lambda, når lambda er frakoblet av LMM

...Middels bealstning - AFR bestemmes av LMM

...Høy belastning - AFR bestemmes av chip hidden

 

Ved lekasje vil du ofte kunne høre at turboen hyler litt ekstra, når luften finner en annen vei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den på 10 hele veien ut registret over 0.5bar?

 

Hva skjer om du drar ut lmm-kontakten og tar et WOT drag over 4500RPM og ut til sperre? Like fet? (Helst 4.gir men 3.gir fungerer også)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lamda verdi er det laveste / bunn på mitt instrument. Så det kan godt være enda værre.

så lenge jeg har ladetrykk over 0,5 bar og mer går bilen for fet og diesel effekt med svart røyk som sees igjennom vinduer med solfilm.

 

Jeg får ta å trykk teste litt om jeg finner lekasje og så får jeg komme tilbake igjen.

Nå har jeg fått mange fine input på feilsøking. Takk for det.

nye tennplugger må også kjøpes inn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hivs du ikke klarer å få opp ladetrykket, så vil jeg tippe at du har en luftlekkasje.

Kan være en sprekk eller at en slangeklemme ikke holder slangen på plass ;)

 

Edit: Obs leste innlegget ditt litt raskt.

Hvis du får like mye ladetrykk som før, og dette er et standard RS2 oppsett med originale dyser og chip.

Da forstår jeg ikke feilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.