Tips til dimensjon på 18" vinterdekk allroad 2004 mod?

Anbefalte innlegg

Fattern kjøpte mine gamle sommerdekk og skal da bruke sine gamle 18" felger på vinteren.

 

Noen som har tips om passende dekkdim på vinter?

Loadindex er 93 og org dekk dim er 225/55-17

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stor forskjell på breddene på felgene?

 

225/50R18 burde jo funke om bredden er tålelig lik, evt 235/50 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bredden på felgene er vel 8 eller 8.5. Problemet er at på feks 235 50 blir loadindex 101 og da er de beregnet for "suv" biler med høyere egenvekt ergo hardere gummi i dekkblandingen. 215 55 18 gir 95 i loadindex som er litt bedre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja forstår, men 215/55 fungerer jo det også. Diameteren blir da ca 13mm større på den dimensjonen ift original. Det utgjør jo ikke fryktelig mye på en allroad. 1,8% større rulleomkrets ca.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern kjøpte mine gamle sommerdekk og skal da bruke sine gamle 18" felger på vinteren.

 

Noen som har tips om passende dekkdim på vinter?

Loadindex er 93 og org dekk dim er 225/55-17

 

Ville vurdert f.eks 245/45 18, der får man bl.a gode dekk som Conti viking contact og Nokian hakka R.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville vurdert f.eks 245/45 18, der får man bl.a gode dekk som Conti viking contact og Nokian hakka R.

 

Ser disse har loadindex 100, har det noen betydning? Har opplevd at dekk med lav loadindex på tung bil blir utslitt fort, og tenker det kan bli motsatt med for høy index?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser disse har loadindex 100, har det noen betydning? Har opplevd at dekk med lav loadindex på tung bil blir utslitt fort, og tenker det kan bli motsatt med for høy index?

 

Tror man bare får så høy LI når man får mer dekkside, antar det er samme dekkblanding i samme dekktype. Men kan godt hende at typiske SUV dim er hardere, det kjenner jeg ikke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

235/50-18 finnes i vanlig personbil utgaver. SUV utgavene kommer først på 235/55 har jeg sett.

Om det er de originale 18" som de ble levert med, er de 8,5x18 ET20.

Da ville jeg gått for 245/45 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir loadindex 101 og da er de beregnet for "suv" biler med høyere egenvekt ergo hardere gummi i dekkblandingen.

 

Det er stammen på dekket som utgjør lastekapasiteten, ikke hardheten på gummiblandingen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.