Hva går best, golf 1,9tdi - a4 1,8t?

Anbefalte innlegg

Når begge er chippet?

 

Inrømmer at det kanskje ikke er rettferdig sammenligning siden det er diesel og bensin men, noen som har noen innvendinger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde satt alle mine penger på A4 1.8T ... Med tanke på at man får trimmet 1.9 TDI motoren opp til der 1.8T motoren begynner (tror jeg...)

 

Det er "my bet!"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge de to motorene du nevner har blitt levert i en rekke utgaver med forskjellige effekter og alt det der. En TDI chippet til 180-190 hk og dreiemoment over 400 NM tror jeg kan bli hard kost for en 1.8t med tilsvarende effekt. Men det kommer jo ann på hvor mye middag sjåføren (og evt. passasjerer) har spist. Jo mere vekt på bilene, jo større fordel har dieselmotoren.

Hvordan mener du at de skal "gå best" ? Beste 0-100? Beste toppfart? Beste drivstofføkonomi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis en TDI er chippet til 180-190 hk, så er vel kanskje ikke bare chippen byttet, og da går jo prisen noe opp. Og dersom man har lagt like mye penger da i en 1,8T så er vel kanskje denne nærmere 220-230, og 320-350 Nm.

 

Men klart, en TDI går noe rimeligere, mens en 1.8T har ett bredere effektregister oppover..

 

 

Jeg prøvde en 110 TDI og en 1.8T i A4, og TDI'en var sprek, ei lita stund, men 1,8T ikke er fullt så sprek på samme gir, men det holder til det dobbelte turtallet da! Jeg likte 1,8T best, og er nå det jeg har da.

 

Har ikke prøvd chippede versjoner av noen av dem da...skal sies.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hk er Hk uansett, samme med dreiemoment.

 

1,9 TDI PD

Før: 115 HK, 300 NM

Etter:155 HK, 355 NM

 

(Alternativt:

1,9 TDI PD

Før:130 HK, 310 NM

Etter: 180 HK, 400 NM)

 

1.8T

Før: 150 HK, 210 NM

Etter: 195 HK, 320 NM

 

Dette er vel biler som ville ha kostet ca det samme tror jeg (A4). 130hk dieselen er vel litt dyrere.

 

Her ville nok bensin motoren vært raskest, men diesel motoren ville f.eks dratt henger enklere.

 

Tallene er lånt fra tsracing.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt chippa A4 1,9 TDI 110hk og nå har jeg chippa Golf 4 GTI. 1,8T'en er klart mye friskere enn TDI'en.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... diesel motoren ville f.eks dratt henger enklere.

 

Så lenge begge bilene kjører med det samme turtallet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mange faktorer som spiller inn når man skal se på hvem som er raskest. Den beste løsningen blir vel å kjøpe en av hver, for så å teste de opp mot hverandre! : ja :

 

Hvorfor lurer du egentlig? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg husker at tyske bladet "VW Speed" trykket en sammenligningstest av Golf 4 GTI, ene bilen med 1.8T/150 og den andre med TDI/150, begge i standard utførelse, altså uchippet. Så vidt jeg husker så var 1.8T kun 1/10 sekund raskere på 0-100, mens aks i mellom registeret på 5 gir så var TDI raskere. Ikke så rart egentlig, da en 150 hk TDI har ca 100 Nm mere dreiemoment enn en 150 hk 1.8T. 1.8T hadde høyest toppfart, mens TDI selvfølgelig hadde lavest forbruk. Personlig hadde jeg valgt TDIen av disse to motorene, uten tvil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.