#1 Skrevet Oktober 15, 2014 (endret) Diselpumpene på AKE 2.5 tdi skal justeres til en grunninnstilling. Dette gjøres elektronisk, og ELSA oppgir en verdi på 2° ATDC (After top dead center) +-2°. Dvs alt mellom 0 og 4° ATDC er ok og sålenge "cold start valve" viser 100 %. Dette har jeg sjekket etter bytte av kammer og topper, og verdiene har vært innenfor. Jeg forhørte meg også om dette med i huset med de store nullene på veggen, men der fikk jeg høre at grunninnstillingen kun hadde med oppstart å gjøre, og at motoren stiller dette selv etter at den startet opp. Nå har jeg fått råd med en tidligere anerkjent mekaniker, og han bruker uttrykket å makse timingen på dieselpumpene selv om de er elektronisk justert. Blir på en måte grunnsteinen for den elektroniske justeringen. I utgangspunktet hadde jeg 2,0° ATDC og i akselerasjonstest i Vag-Com så bruker bilen 10,6 sek fra 0-100. Ved 0° brukte bilen nøyaktig det samme, men ved 1,2° ATDC brukte bilen 10,3 sek! Nå er det jo noen feilmarginer her, men mye tyder på at her er noe å hente. Hvordan vurderer dere tiden forresten når det gjelder en Allroad med tiptronic? Det ble målt fra en skrå innkjøring til en rett strekke, altså jeg begynte med å svinge inn på veien. Har noen forsøkt å stille pumpen utenfor oppgitt timingområde? Finner litt info på nettet, og det er noen som bevisst velger å stille timingen 7-8° BTDC (before top dead center) på andre biler og opplever bedre ytelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 1, 2014 Først må jeg takk de som fikk til bildeopplastningene! Etterlengtet! Om man tar for seg spekken til VAG, så er det en del å hente på å såklat "makse timingen" Jeg har nå prøvd mellom 0-2° ATDC, og motoren min ser ut til å ha en optimal timing på 1,1° ATDC. Om man går mot ytterpunktet på 4° ATDC så vil jeg tro at det vil skille over sekundet i forhold til beste. Noen som kan tippe på hva dette gir av HK? I forhold til artikler på nett skulle man tro at det var mer å hente på å sette tenningen tidligere, men kanskje motoren her er optimalt satt allerede? Noen resultater fra overnevnte. Grafen viser tiden bilen bruker for å oppnå gitt hastighet ved ulike grunninnstillinger på dieselpumpen. Jeg har så lagt til en geometrisk regresjonslinje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...