Betydning av grunninnstilling på dieselpumpe

Anbefalte innlegg

Diselpumpene på AKE 2.5 tdi skal justeres til en grunninnstilling. Dette gjøres elektronisk, og ELSA oppgir en verdi på 2° ATDC (After top dead center) +-2°. Dvs alt mellom 0 og 4° ATDC er ok og sålenge "cold start valve" viser 100 %. Dette har jeg sjekket etter bytte av kammer og topper, og verdiene har vært innenfor. Jeg forhørte meg også om dette med i huset med de store nullene på veggen, men der fikk jeg høre at grunninnstillingen kun hadde med oppstart å gjøre, og at motoren stiller dette selv etter at den startet opp.

 

Nå har jeg fått råd med en tidligere anerkjent mekaniker, og han bruker uttrykket å makse timingen på dieselpumpene selv om de er elektronisk justert. Blir på en måte grunnsteinen for den elektroniske justeringen. I utgangspunktet hadde jeg 2,0° ATDC og i akselerasjonstest i Vag-Com så bruker bilen 10,6 sek fra 0-100. Ved 0° brukte bilen nøyaktig det samme, men ved 1,2° ATDC brukte bilen 10,3 sek! Nå er det jo noen feilmarginer her, men mye tyder på at her er noe å hente. Hvordan vurderer dere tiden forresten når det gjelder en Allroad med tiptronic? Det ble målt fra en skrå innkjøring til en rett strekke, altså jeg begynte med å svinge inn på veien.

 

Har noen forsøkt å stille pumpen utenfor oppgitt timingområde? Finner litt info på nettet, og det er noen som bevisst velger å stille timingen 7-8° BTDC (before top dead center) på andre biler og opplever bedre ytelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først må jeg takk de som fikk til bildeopplastningene! Etterlengtet!

 

Om man tar for seg spekken til VAG, så er det en del å hente på å såklat "makse timingen" Jeg har nå prøvd mellom 0-2° ATDC, og motoren min ser ut til å ha en optimal timing på 1,1° ATDC. Om man går mot ytterpunktet på 4° ATDC så vil jeg tro at det vil skille over sekundet i forhold til beste. Noen som kan tippe på hva dette gir av HK?

 

I forhold til artikler på nett skulle man tro at det var mer å hente på å sette tenningen tidligere, men kanskje motoren her er optimalt satt allerede?

 

Noen resultater fra overnevnte. Grafen viser tiden bilen bruker for å oppnå gitt hastighet ved ulike grunninnstillinger på dieselpumpen. Jeg har så lagt til en geometrisk regresjonslinje.

 

aks.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.