Forbruksmåling og gjennomsnittsfartsmåling

Anbefalte innlegg

Mye man kan lure på............

1. Forbruksmåleren, inkluderer den webastoens forbruk eller kun selve motoren? (Tenker da både på "full" Webasto og kun som tilleggsvarmer for motor).

Hvis Webastoen er inkludert, er det kun fra motoroppstart? Måler neppe forbruk helt fra Webasto starter? Regner med at det kun er motorens forbruk som måles - eller?

2. Kjørte på motorvei her om dagen, med cruisecontrol, og la merke til at med 115 på cruise, og så reset av snittmåleren, så fikk jeg 110 i snitt på en lang strekning og ikke 115. (Dette var på veier med 110-grense, forøvrig :) ) Lurer derfor på om snittmåleren bruker km-telleren som underlag og ikke speedometeret? Det er vel trolig?

(I gamle dager testet Auto Motor und Spor nøyaktighet på speedometer og km-måler, og mens avviket på speedometer fort er 5% så var det typisk 1% på odometeret som det så fint heter.)

Litt OT: Uansett så fant jeg ut at dette siste kan være nyttig ved kjøring på strekning med kameraer for snittmåling, bare å nulle snittmåleren ved begynnelsen av strekningen og følge med på den underveis. Er trolig nokså nøyaktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå snakker jeg kun av erfaring med egne biler.

På min er det et egen tilførsel fra tank til webasto, så det blir ikke noe som registrerer forbruket på denne. Hva forbruket går på ellers, er vel fra mappingen i ECU som forteller hva motoren skal sprøyte inn. Hva som faktisk går inn blir vel aldri målt da jeg aldri har hørt om en flowmåler på bil.

Det med snittmåling, så fant jeg det samme helt tilbake på 80ien min fra -87. Konspirasjonen går vel på at speedometeret er bevisst feilstilt fra fabrikk for å være på den sikre siden. Speedormeteret er jo egentlig en turteller på akslingene, dvs du er avhengig av rett trykk og hjuldiameter for å få riktig hastighet. ECUen er avhengig av helt korrekte hastigheter, og defor blir snittet lavere enn hva speedometeret viser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar.

1. Høres rimelig ut. Forklarer vel også hvorfor forbruksmåleren i bilen er unøyaktig og "skrytende" i forhold til om en regner ut basert på hvor mye en fyller på. Jeg får i alle fall høyere forbruk basert på sistnevnte. Webastoen har vel litt av skylda for det da i den kalde perioden av året.

2. At mange speedometer viser for lite har jo også å gjøre med at det er lov med +-5% avvik på rullediameter på hjulene. Med dekk som er +5% vil jo speedometeret bli omtrent riktig.

Kom også på at det var er relatert tråd til dette: http://forum.vacn.no/showthread.php?28769-Hemmelige-koder-(speedometer-i-klimadisplay)/page2&highlight=hemmelige+koder

hvor det er mulig å få fartsvisning "netto" uten 5% påslag.

I Tiguanen mener jeg også jeg kan korrige for dette ("Winter Tyres" eller noe sånt). Kunne sikkert forsket litt på det og kalibrert speedometeret både for sommer- og vinterdekk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.