Muttertrekker + hvilket moment til hjul på Passat Alltrack

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en muttertrekker til kompressor.

Noen som har erfaring med Clas Ohlson sin Cotech 1/2" muttertrekker 849kr http://www.clasohlson.com/no/Cotech-1-2%22-muttertrekker/40-8665

Tilkobling

Hurtigkobling

Oppbevaringseske

Nei

Reversibel

Ja

Maks arbeidstrykk

6,3 bar

Maks dreiemoment

750 Nm

Stillbart moment

Ja

Turtall

7500 rpm

Vekt

2,3 kg

Tenkte også på å kjøpe en monentstav. http://www.clasohlson.com/no/Momentstav/Pr407562000

Hvor mye moment skal jeg pruke på Passat Altrack 2013 mod?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er alltid lurt å bruke momentnøkkel og ikke slike staver ved tiltrekkning av hjulmuttere/bolter, da har du mye mer kontroll,

en muttertrekker egner seg beste til å løsne og eventuelt bare dra inntil når det skal monteres igjen.

Og når det kommer til tildragningsmoment, så står dette oppgitt i brukermanualen til bilen din... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler og kjøpe deg en moment nøkkel som du drar til hjulene etter du har brukt mutter trekkeren på f.eks 2.

Så stiller du inn moment nøkkelen på 140nm og drar boltene i kryss når du har fått bilen på bakken igjen.

Slik gjør vi fagfolk på Møller - slike moment staver har vi ikke lov til og bruke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler og kjøpe deg en moment nøkkel som du drar til hjulene etter du har brukt mutter trekkeren på f.eks 2.

Så stiller du inn moment nøkkelen på 140nm og drar boltene i kryss når du har fått bilen på bakken igjen.

Slik gjør vi fagfolk på Møller - slike moment staver har vi ikke lov til og bruke.

Jeg bruker alltid hakk 1 på muttertrekkeren. Bruker jeg to så er det allerede over 120nm. Så heiser jeg ned bilen til hjulene akkurat treffer bakken og trekker til med 120nm. Setter man bilen helt ned på hjulet før man trekker til er det ikke noe garanti for at det blir trekt til med riktig nm.

Jeg har aldri noe problem med at verken hjul ramler av eller at bolter sitter bom fast :) Men vet at mange bare trør til med muttertrekker ....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

min erfaring er dessverre at disse "billig" luftrekkerne leverer LAAAANGt unna oppgitt moment. La os si mange drar til med 140nm som roger tipser om er det ikke sikkert de er spreke nok til å løsne boltene igjen....

Har "billig" trekker selv fra jula kosta ca 800krmener jeg, og den klarer å løsne de 120nm som jeg drar til med, men klarer ikke stort mer....

Prøvde en Ingersoll rand trekker og det var en helt annen verden.... så skulle jeg handla igjen ville ivertfall jeg latt sparegrisen feite seg opp en tusing eller to til før jeg handla :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, glemte og skrive at jeg heiser hjulene slik at dem treffer bakken, så trekkes boltene til med 140nm, bruker 140 på M14 og 120nm på M12.

Trinn 2 på min så vidt inntil så er det perfekt, da er det bare så vidt momentnøkkelen dreier så er det 140nm.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, glemte og skrive at jeg heiser hjulene slik at dem treffer bakken, så trekkes boltene til med 140nm, bruker 140 på M14 og 120nm på M12.

Trinn 2 på min så vidt inntil så er det perfekt, da er det bare så vidt momentnøkkelen dreier så er det 140nm.

Sikkert bare muttertrekkeren min som for grom da :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker alltid hakk 1 på muttertrekkeren. Bruker jeg to så er det allerede over 120nm. Så heiser jeg ned bilen til hjulene akkurat treffer bakken og trekker til med 120nm. Setter man bilen helt ned på hjulet før man trekker til er det ikke noe garanti for at det blir trekt til med riktig nm.

Jeg har aldri noe problem med at verken hjul ramler av eller at bolter sitter bom fast :) Men vet at mange bare trør til med muttertrekker ....

Da har vel du hakket grommere trekker en biltema, jula eller clas olson ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert bare muttertrekkeren min som for grom da :D

Hehe, sikkert :) eller du som står og panker for lenge...og ikke tenker på bonusen din ;):)

Åssen trekker har du forresten ? Jeg fikk ny for ikke lenge siden, wurth sin wannabe IR trekker, veldig god og sterk og ikke minst stillegående.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker 130Nm ca på Skodaen. Har det noe å si at man strammer til før bilen er på bakken?

Bruker man felger med senterringer så skal de vel strammes før man setter ned bilen etter hva jeg har forstått.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, sikkert :) eller du som står og panker for lenge...og ikke tenker på bonusen din ;):)

Åssen trekker har du forresten ? Jeg fikk ny for ikke lenge siden, wurth sin wannabe IR trekker, veldig god og sterk og ikke minst stillegående.

Ekte IR fra meca :). Jeg har bare et kjapt trøkk på hakk èn jeg så er det bare bittelitt med på momentnøkkelen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en slik momentstav fra CO, den er gradert til 90, men går jeg på med momentnøkkel på 120 etterpå så klikker nøkkelen øyeblikkelig. Derfor bruker jeg momentstaven til å montere, så løsner og strammer jeg etterpå med momentnøkkelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moment meg her og der... aldri mistet eller hatt problem å få av hjul.: eek :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme her. Litt kobberpasta, trekker til 3 ganger: fritt hjul, hjul såvidt i bakken, og etter en kjøretur. Trekker til sånn passe med latmannsarm. Boltene sitter hverken hardt eller løst etter en sesong. Unntatt når jeg har byttet på dekkverksted ved nye dekk, da sitter boltene hinsides og det knirker, virker som det er rett før de knekker...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sverger til momentstaven jeg da. gått bra i 15år...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart det virker. Man kan jo skru til med 200nm om man har lyst. Men er jo så lett å gjøre det riktig så hvorfor ikke ? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vi komme tilbake til hvilken muttertrekkere som funger? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer veldig ann på hvilken kompressor du har....slik min erfaring er : billig trekker bruker mye luft og krever stor kompressor, en dyr kvalitets trekker krever mindre luft.

Hadde jeg skulle kjøpt trekker hadde jeg lagt noen kr ekstra på bordet, man får som regel det man betaler for. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger ikke stor kompressor til hjulskift uansett hvor kraftig muttertrekker du har. Trekkeren brukes bare i korte drag, og da er ikke størrelsen på kompressoren et reelt problem. Bare pass på å ha tykk slange så det leveres nok luft. Jeg har en 1,5 hk 24-liters kompressor og trekker fra Biltema,og dette fungerer mer enn nok til hobbymekking og hjulskift. Har også en 10 mm slange for å få luften fram fort nok.

Hvis man derimot er profesjonell mekaniker og bruker trekkeren hele dagen lang derimot, så har kompressoren mye å si ja. Eller hvis man skal ha kontinuerlig bruk som lakkering, sandblåsning, sliping etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.