Tauing av bil med automat- kan man det?

Anbefalte innlegg

Har alltid hørt at man ikke skal taue bil med automat, men hva med gangfart og kun 8-900 meter?

Jeg bare spørr, fordi jeg trenger å få flyttet en bil, allroad 2003 2,5 tdi med tiptronic (og motorras), fra der den står nå til et mer passende sted...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gangfart og 800-900 meter bør gå bra. Er noe med at kassa ikke får kjøling som den skal under tauing har eg hørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man ikke sette den i N da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man ikke sette den i N da?

Det er kanskje det minste man kan gjøre ja......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kanskje det minste man kan gjøre ja......

Er ikke det samme som "Fri" på manuell da?....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en grunn for automat helst ikke skal slepes så då regner eg med at N ikke er det samme som fri på manuell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generell regel for tauing av automat er maks 5 kilometer distanse, maks 50 km/t i hastighet. Det står også i instruksjonsboken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lurt på det samme. Hva om man har motoren i gang og den står i N. Mens man tauer. Da vil oljen sirkulere i kjøler og hele systemet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lurt på det samme. Hva om man har motoren i gang og den står i N. Mens man tauer. Da vil oljen sirkulere i kjøler og hele systemet?

Men hvorfor skal man da taue hvis alt funker ? :) Men ja i teorien så skal det funke bra da oljepumpa drives av motoren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja om en drivaksling er knekt kanskje? (Skjedde med min en dag :S) Måtte taue sakte, men heldigvis ikke så langt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor skal man da taue hvis alt funker ? :) Men ja i teorien så skal det funke bra da oljepumpa drives av motoren.

Kan jo være girkassa har røket... Men da spiller det jo ingen rolle om man tauer eller ikke... : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Generell regel for tauing av automat er maks 5 kilometer distanse, maks 50 km/t i hastighet. Det står også i instruksjonsboken.

Og til opplysning så gjelder dette faktisk noen manuell-kasser også! (men vet ikke om det er slik på noen av VAG kassene da...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har jeg aldri hørt om. Alle manuell-kasser smøres bare i oljebad, så hvis dette skulle være tilfellet så må det vare fordi de er tomme for olje. Grunnen til at automat-kasser har begrensning er fordi de har trykksmøring, og dette fungerer ikke hvis motoren ikke går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jeg klar over, men vet at noen Ford kasser er slik, i hvert fall for T5 kassen som har har satt i mustangen. Ikke helt sikker på hvordan det fungerer, men det er nok noen lagre som ikke får skikkelig smøring ved å bare ha den i nøytral og da blir det varmgang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jo ikke oljetrykk, men litt går nok bra, enkelte merce kasser kan faktisk triles igang tilogmed :P

Måtte taue min engang med motor igang pga en drivknute som røyk ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.