#1 Skrevet Oktober 20, 2014 (endret) Jeg har nå styrt lenge med den #"*¥% bilen der og vett ikke videre... - ingen vakuumlekasjer (har byttet nesten alle slanger) - ny lambda CO stemmer men Lambdaen stemmer ikke under eu-kontrollen. Det hjelper vell lite med E85 når Lambdaen ikke stemmer. Ellers hadde jeg bare gått den veien... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 20, 2014 (endret) Lambda: Beskriver forholdet mellom luft og drivstoff. Dersom man tilfører akkurat tilstrekkelig med luft til at drivstoffet teoretisk skal kunne forbrenne fullstendig, har vi såkalt støkiometrisk luft/drivstofforhold og dette beskrives som ”Lambda = 1,00”. For å fullstendig forbrenne 1 kg bensin kreves ca. 14,5 kg luft. Luftunderskudd (”fet blanding”) gir Lambda mindre enn 1,00 og luftoverskudd (”mager blanding”) gir Lambda større enn 1,00. For at katalysatoren på en bensinmotor skal ha optimale driftsforhold skal Lambda (gjennomsnittsverdi) ligge like under 1,00 Så får du over 1 eller lang under? Eksos lekk kan føre til dette, lmm sensor, luftfilter, plugger....gammel olje? Men om det er i orden så har du for mager blanding, får for lite bensin? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 21, 2014 Har du målt (vha f.eks. VAG-COM) hva bilens ecu sider at lambda-verdien er ? Hvilken lambda-verdi ble målt på EU kontrollen ? Det finnes flere måter å fikse dette på, men det beste er jo å finne årsaken. - Forslag til løsning kan først komme etter litt mer info Generelt ville jeg ha tippet at lambda sensoren var synderen, men den har du jo byttet. - Vakuum lekasjer vil ofte gi mer bensin, lavere lambda-verdi (pga høyere bensintrykk og/eller lengre åpningstid på dyser). - E85 vil gi magrere blanding, høyere lambda-verdi. MEN lambda sensoren overstyrer vanligvis disse små endringene, som beskrevet ovenfor (vakuum, E85). 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 21, 2014 Skal kjøre en logg de neste dager. Eksoslekasje må jeg sjekke opp. Jeg har ikke tenkt så langt. Etter mye brainpower pleier jeg å bli helt blokkert av frustrasjon og for mye tenkning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...