Anbefalinger vinterdekk, 195/65-15, type premium?

Anbefalte innlegg

Noen som har noen anbefalinger å komme med? Har fått tilbud på Bridgestone Blizzak med pigg for 4400,- ferdig pålagt, men vil undersøke litt nærmere før jeg bestemmer meg.

 

Tips og erfaringer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har alltid sverget til Nokian (har prøvd flere typer). Har enda til gode å prøve Hakka 8, men har kjørt med både 5 og 7 og er imponert over hvor lenge dekkene er gode. Normalt sett så vil jo piggdekkene miste egenskaper fortere enn piggfri. Min mor som har kjørt mange 100 000km i taxi har vært ekstremt fornøyd med Hakka på både forhjulstrekker og firetrekker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokian er bra, uten tvil, men har også veldig god erfaring med Continental. Vurderer Goodyear Ultra Grip Ice2, da Interdekk har bra priser på disse og de ligger bare en liten kjøretur unna meg. Er jo årets testvinner hos NAF, så dårlige kan de umulig være:)

 

Noen som har fått testet dette dekket enda?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dekket er kun bra i testdimensjonen 205/55-16. Les på megahjul.com står noe om det der.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det dekket er kun bra i testdimensjonen 205/55-16. Les på megahjul.com står noe om det der.

 

Heftig påstand.. Så du mener at f.eks 195/65R15 i samme dimensjon ikke duger? Har Megahjul testet alle dimensjonene selv? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen anbefalinger å komme med? Har fått tilbud på Bridgestone Blizzak med pigg for 4400,- ferdig pålagt, men vil undersøke litt nærmere før jeg bestemmer meg.

 

Tips og erfaringer?

 

Mitt tips er å velge 185/55R15 istedenfor, da øker utvalget dramatisk. Utvalget av gode, "nordiske" vinterdekk i 195/45R15 er nok ganske magert, uten at jeg har sjekket veldig nøye.

Tips nr 2 er å velge et Topp-5 premiumdekk, oss vanlige dødelige mennesker kan ikke skille mellom 0,1 eller 0,2 poeng i virkeligheten :)

 

Selv skal jeg kjøre Maxxis Arctictrekker SP02, et dekk som er kjent i dekkbransjen for å levere nær premium kvalitet til en mye lavere pris. Selges av bl.a. Dekkmann, Dekkpartner og Dekk 1.

 

Edit: Interdekk kan også skaffe disse ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre noen klarer å overbevise meg med noen som er billigere og/eller bedre, så går jeg nok for Goodyear:) Kan jo gå litt opp dersom man får noe som er merkbart bedre ved å gå opp noe pris.

 

Ser at jeg har bommet grovt på talltastene i topicen, det skulle selvsagt være 195/65-15:p Eller jeg har skrevet av gammel vane, det er også en mulighet.

Det dekket er kun bra i testdimensjonen 205/55-16. Les på megahjul.com står noe om det der.

Dette her du har lest? Står jo ikke noe om det der, bare at de "tror" at testdekkene kom rett fra labarotoriet og ikke var det samme som nå serieproduseres. Stiller meg veldig tvilende til denne påstanden, da Goodyear har litt for mye å tape på sånn "juks". Men hvem veit:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøpte Kumho KW22 til S2en etter at jeg fikk kvitta meg med de forferdelig dårlige Nankang-dekka som du lurte meg til å kjøpe hehe ;)

 

Kumho dekka har faktisk vært minst like bra som tidligere Hakka med pigg. Har ikke prøvd 7 og 8. Sjekk interdekk, de holder jo til på Lillehammer, og prisen på din dimensjon var meget lav. Hadde nesten vært skeptisk til de med den prisen, men.. Jeg ga nesten 5k for mine dekk (205/55-16) og syns det også var billig ifht kvaliteten.

 

I tillegg til at de fungerte bra på alt av vinterføre var de også ganske støysvake og har tålt mye juling. Har kjørt litt på isbane med de og nesten holdt følge med biler med bakhjulstrekk og ispigg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha, jeg anbefalte ihvertfall ikke Nankang til deg;) De var ikke noe særlig, med andre ord?

 

Mye av grunnen til at jeg vil ha såkalte premiumdekk, er at disse ofte varer i flere år enn de litt billigere dekkene, som gjerne er like bra som premium det første året de blir brukt. Ihvertfall er mine erfaringer det:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe nei du prøvde vel egentlig å snakke meg til fornuft :P De var dårligere enn jeg klarte å forestille meg... :(

 

Er helt enig i det med premiumdekk, men jeg ble såpass overraska over Kumho hjula at jeg glatt anbefaler de som et alternativ også til dyrere premiumdekk :) De gjorde det vel ganske bra i tester og. Jeg har forresten faktisk kjørt 2 sesonger med de dekka nå med litt isbanekjøring og lek innimellom, og de var fortsatt meget gode på vinterens siste snøværsdag :)

 

Valget er ditt, og jeg forstår om du velger et merke som er mer anerkjent i nordiske forhold ;) Det hadde nok jeg også gjort, for jeg bruker ikke høre på andres råd heller... hehe... Men jeg tror ingenting slår hva du får ifht pris på de Kumho dekkene!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke hovere for mye, men hva sa jeg? :D Jeg sparte penger på dekk tidligere jeg også, og vil fortsatt gjøre det, men ikke til enhver pris. Påberoper meg heller ikke noen verdensmestertittel i dekk, sånn hvis noen skulle misforstå den siste setningen min:p

 

Er Kumho som har sittet på Passaten i et par-tre sesonger nå faktisk, men sist vinter begynte de å bli dårlige selv om mønsterdybden var bra og de ikke var så veldig gamle, oppbevart riktig osv, osv. Skal ta det i vurdering uansett, men er dama som kjører bilen stort sett, så da vil jeg helst ikke påspandere hu noe som ikke er "bra nok". Jeg tror på deg, men som du sier, har vanskelig for å høre på andres råd til tider - enda jeg spør om de selv. Hehe:p Prisen var det ingenting å si på på de, så de blir tatt med i vurderingen:)

 

Her er forøvrig en test fra 2009 der Kumho KW22 scorer bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ei krone her og ei krone der vettu ;) Var også student sist jeg skulle ha dekk, så pris var av ekstra essens... :P Fant ut at det var dyrest å kjøpe et billigdekk for så å oppdage at de er for dårlige og måtte kjøpe ordentlige dekk etterpå!

 

Men er ikke så mange vinterdekk som holder noe særlig mer enn 3 sesonger. Og min erfaring er at piggfrie vinterdekk holder dårligst pga myk gummi og at de blir "runde" i kantene. (iallfall med litt inspirert kjøring...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man sparer seg fort til fant:)

 

Har sjelden hatt dekk så lenge, da bilene har blitt byttet jevnt ut her i gården. Men hvis det er så, så tror jeg at jeg går for pigg. Kanskje jeg går ned til 185/65-15 for å spare noen ekstra kroner også. Bedre å spare de sånn enn å velge Nankang:p

 

Isåfall står det mellom disse tre dekkene:

Continental ContiIceContact – 8,6 poeng

Pirelli Ice Zero – 8,6 poeng

Goodyear Ultra Grip Ice Arctic – 8,4 poeng

 

Men XL på vinterdekk, merker man det noe? Er vel bare stivere dekksider, resten er vel likt som de uten XL? Grunnen er at jeg ser Interdekk har Nokian Hakka 8 XL til en bra penge i 185/65-15.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det på de andre dekka i 195/65 også at de har høy load index. Det er nok fordi det er så mye varebiler som har disse dimensjonene. Sikkert derfor de er så rimelige også, for de produseres nok i store kvanta. Er faktisk bare KW 22 som har en mer normal load index. Har nok hovedsaklig med at de er stivere i stammen å gjøre ja.. Jeg har ingen erfaring med hva det gjør med veigrep osv dessverre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Michelin X-Ice 3? :) Hørt mye bra om de :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal teste ut Michelin X-ice3 i vinter :) mye rimligere enn nokian, continental etc.. Og vant jo i fjor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satt på nokian nordmann 5 pigg på dama sin 3bg. Di er ikke så dyre i forgold til andre nokian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med X-Ice (1 eller 2) på 80-cabben en stund, satt utrolig bra som nye, og fortsatt svært bra feste i vår bratte bakke hjem og super kjørekomfort på våt vei etter noen år.

Har akkurat kjøpt testvinneren GoodYear piggfrie til A4-cabben, men det er i 225/45-17 så det blir litt annerledes. Tror 195-bredde er vinner på slapseføre!

Husker da jeg fikk på nye piggfrie Conti på S4'en, trodde det var noe seriøst galt med bakstillingen, klatret noe helt forferdelig og var uforutsigbar i alle svinger. Unnamanøver orket jeg ikke tenke på engang! Ble bedre allerede etter to sesonger. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til mitt bruk så gikk jeg for dekk som er best ihht tyske tester (ADAC), vi har lite vinter i Stavanger, stort sett våte og salta veier og når det kommer snø så må jeg ha dekk som tåler litt firhjulssladding så litt hardere gummi er ønskelig. Gikk for Continental TS 850, ser de vinner i år igjen (de tester også på snø og is osv.)

 

Ble MEGET overrasket over hvor godt disse virket på isbane treffet som var i vinter : eek : og ellers på det av vinterføre jeg kom over i forhold til mye annet jeg har prøvd, billige hos Dekkonline er dem også ;)

 

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=58047030.129.21323&sowigan=Wi&Breite=195&Quer=65&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=Continental&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&Herst=Continental&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&Label=C-C-72-2&details=Ordern&typ=D-119196

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nordman 5 dama har. Men det er jo i bunn og grunn et hakka 5 dekk mener jeg di sa på vianor. Så er ikke rart di tester dårligere enn et nytt design.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok en helt anna gummiblanding i bunn her som avgjør

 

 

Jeg har forøvrig hakka 7 i 185-55-15 på golfen og fornøyd med det.

 

har Continental piggdekk på Arbeidsbilen (husker ikke dim, kan være 265-70-17 el no slik). har ikke fått prøvekjørt de på snø enda. så vanskelig å si om continental dekka er på høyde med nokian dekka jeg har :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med mindre noen klarer å overbevise meg med noen som er billigere og/eller bedre, så går jeg nok for Goodyear:) Kan jo gå litt opp dersom man får noe som er merkbart bedre ved å gå opp noe pris.

 

Ser at jeg har bommet grovt på talltastene i topicen, det skulle selvsagt være 195/65-15:p Eller jeg har skrevet av gammel vane, det er også en mulighet.

 

Dette her du har lest? Står jo ikke noe om det der, bare at de "tror" at testdekkene kom rett fra labarotoriet og ikke var det samme som nå serieproduseres. Stiller meg veldig tvilende til denne påstanden, da Goodyear har litt for mye å tape på sånn "juks". Men hvem veit:)

 

Greia er at dekket som ble testet fikk en c på vått føre, mens alle dekkene som selges er merket med e på vått føre på den lappen som sitter på dekket fra produsenten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv i testdimensjonen:p megahjul anbefalte ikke å kjøpe det selv om det var testvinner, de anbefalte et billigere dekk faktisk om man bor i Oslo er det nesten viktigere med dekk som er bra på vått føre enn på snø/is. Som Petter skrev, sjekk hva som vinner i Tyskland så har du et bra dekk om man bor i en storby.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.