Påkjørt bakfra, brettet skjerm og treg dør.

Anbefalte innlegg

Kona ble påkjørt bakfra i stad. Hun stod stille og han som kjørte på trodde han hadde ca 40km/h.

Bakfanger er most, bakluke bra bulket, høyre bakskjerm brettet og det er ikke glippe mellom bakskjermene og bakdørene lenger.

 

Høyre bakdør må man åpne med makt.

image.jpg

 

Hva tror folket? Blir dette rettet eller blir bilen spiker?

2004 Passat 1,9 tdi 4motion, 162.000km.

 

Er hengerfeste på bilen og kan virke som om mye kraft har gått gjennom festet og inn i bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om den er "rammeskakk" Hvis bakskjermen går helt inntil døra så er nok hele gulvet m.m forskyvd framover...

Er det like ille på begge sider? Hvordan er bilen å kjøre nå?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venstre side ser greit ut, men den naturlige glippa mellom skjerm og dør har blitt veldig liten/fraværende. Men ingen bulker på venstre bakskerm.

På høyre side så "overlapper" døra deler av bakskjermen. Det er ikke mye, men døra må åpnes og lukkes med makt. Kona klarte det ikke.

 

Glippe mellom bakdør og dørramme øverst ved taket mot siderutene har blitt større på begge sider.

 

Hengerfeste har nok tatt i mot mye kraft, og bøyd gulvet inn under bilen.

Jeg har ikke kjørt den, men kona har ikke bemerket noe.

 

Både kona og datteren min har vondt i nakkene sine i dag...

 

Det som nesten er litt komisk er at de nye vinterdekkene (Nokian hakka 8 på 16" felg) jeg har bestilt til denne bilen kommer i dag, og i går kjøpte vi nye vindusviskere.

 

Han som kjørte på henne har samme forsikringsselskap som oss, blir spennede å se hvilken erstatingssum de kommer frem til hvis bilen blir spiker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer takstmann fra forsikringsselskapet i morgen.

 

Bilen ble justert i CPU for deaktivering av EGR på sensommeren, er dette noe jeg burde opplyse om?

 

Det kostet tross alt 5000kr, og jeg synes det er kjipt hvis den påkosten ikke blir tatt med i taksten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde ikke våget å tatt med chipet i regnestykket..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg hadde ikke våget å tatt med chipet i regnestykket..

 

nei, så lenge ikke effektøkningen er godkjent dropp og nevne noe om det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke nevn chip, gir fradrag,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke at jeg kan bidra med noe akkurat her, noe annet enn at den blir nok spiker som andre sier, og ikke nevn chip. Ikke relevant i saken.

Jeg håper virkelig at ikke dine kjære får varige mèn/plager av dette. Regner med de har blitt sjekket av helsepersonell og at dette ble logget i journalene deres. Kjenner flere nære som har diverse problemer etter påkjørsler, ting som kommer etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor vil dette gi fradrag?

 

Vi har 0 skyld i dette.

 

Skjønner at forsikringsselskapet vil betale så lite som mulig, men det er en nylig påkost jeg gjerne vill hatt helt eller delvis igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du oppgir chip så kan det bli avkorting av flere grunner.

I tillegg kan de "ta deg" for dokumentforfalskning og forsikringssvindel da du ikke har registrert eller forsikret bilen din, og ei heller betalt avgifter etter aktuell effekt.

 

Dette skulle de "ta" meg for for en del år siden, men jeg hadde flaks med at de skulle hente dokumentasjon på original motoreffekt fra BMW sentralt ved å oppgi tenningsrekkefølgen på motoren, noe de trodde var motornummeret..

Den bilen avskilta jeg dagen etterpå og demonterte det som var av deler å ta vare på og vraka skallet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er garantert vrak ja. Som de andre sier er det nok ikke noe sjakktrekk å opplyse om at du har fått chippa bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket så vidt med takstmannen i går og han sa vi måtte regne med litt trekk pga litt rustflekker på hjulbuene foran. Det er en 10 år gammel bil...

Han sammenlikner vår bil med andre biler på Finn, men hvem vet nøyaktig tilstand på bilene på finn, de kan jo ha like "defekter" de også.

 

Hvis vi blir trekt si, tja 5000kr for det, så skal jeg lakke dem opp før vi leverer bilen for å slippe trekk :)

 

Vi har ny frontrute, regreim tatt i fjor, 4 nye 18" i sommer, ny N75 ++

 

Vi betaler over 25.000kr i forsikringer til dette selskapet hvert år, så er de vanskelige så flytter vi :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare pøs på med dokumentasjon og argumenter for hva som er gjort med bilen den siste tiden som også ville påvirket bilen positivt dersom du skulle annonsert bilen på finn.

 

Se på det sånn, for erstatningsummen skal du klare å kjøpe deg en akkurat like pen/brukt Passat på finn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Listeprisen var i følge takstmannen 65.000kr, men han kunne tilby oss 85.000kr. Da med vinter og sommerhjul. Vi kjøpte nye dekk til 18" sommerfelgene hennes i sommer, og de måtte sendes med...

 

Hvis ikke så ville de heller reparere bilen...

 

Hva mener dere?

 

Frister faktisk å be dem fikse bilen, for jeg tror det vil bli dyrere for forsikringsselskapet å fikse den ennå kjøpe den av oss. Og vi er fornøyde med bilen, den er bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

65000 er hinsides om bilen er det som du beskriver i tråd. Finnes ikke så billige i Norge. Selv 85000 er for lavt etter min mening. Be dem skaffe samme bil med samme km og historikk levert på døra. Da vil dem slite. Her er nok ulempen med at det er samme selskap. Dem forsøker å komme billig unna. Ta med bilen på NAF og be dem taksere den, og da har du et forhandlingsgrunnlag!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søkte på tilsvarende: http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=passat&carmodelmake=0%2F817&carmodelmake=1%2F817%2F1437&YEAR_MODEL_FROM=2004&YEAR_MODEL_TO=2004&WHEEL_DRIVE=2&sort=0

Og 2005 koster omtrent det samme. Jeg tror derfor ikke taksten på 85 er så gal. Husk at prisene på finn er utrop, ikke hva se selges ( = kan kjøpes) for.

 

Og for bare litt mer penger får du neste generasjon (2006 / B6) også, f.eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52901067&searchclickthrough=true

 

Forstår godt at man er tryggere på en bil man vet hva er god for (den gamle), men så spørs det om "godfølselsen" er like god etter en kollisjon og oppretting, da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av de to på finn som har gått tilsvarende langt som din er snitt prisen 92.500,-

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52855241&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52590738&searchclickthrough=true

Spør om de vil gi det, men ville ikke latt de bygd opp igjen bilen, du taper mye mer den dagen du skal selge enn de 7.500,- dere står fra hverandre nå.

Strengt tatt er vel disse trekk for rust flekkene osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

85 tusen må være bra. Får jo slike til 30 40 tusen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett flere 01 02 modeller. Ikke sjekket nå

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen hans er jo en 2004 modell, så da kan man ikke se på eldre biler. På Finn er det 4 passater med 4wd og tilsvarende km stand og alder. Der er riktignok 1 gunstig en, men jeg vil tro at selger ikke er typen som vet spesielt godt om tilstanden på bilen så her kan det være en del å ta tak i. Det er jo også ganske typisk at du finner en god del på en 10 år gammel bil som du har kjøpt, så om du har en som er i god stand og lite/ingen feil så vil det typisk komme noen tusen ekstra ved eierskifte. Dekk er jo også typiske kostnader ved eierskifte. De resterende bilene på FINN har utsalg fra 90-105 tusen.

 

I tillegg er disse bilene plassert rundt omkring i landet og det løper noen tusen på flybillett og hjemreise og ikke minst tid. Alternativt så blir bilen sendt på frakt...

 

Så med prinsippet om at den uforutskylte ikke skal være skadelidende, og bil skal erstattes med tilsvarende eller reppareres til en tilstand minst like god som før, så mener jeg at det bør lages følgende regnestykke. Dette inneholder det som jeg vil anta viser typiske tilleggskostnader ved å "bytte" 10 år gammel bil:

 

Pris bil 70000

1 sett dekk 6000

Reperasjoner 5000

Reisekostnader 2000

1 tapt arbeidsdag 2000

NAF test 2000

Sum 87000

 

Da har man i utgangspunktet bil for omtrent tilbudt pris, MEN man løper en RISSIKO for at kostnader blir større for anskaffelse av tilsvarende bil. Kanskje har den billigste bilen så store mangler og kjøp frarådes. Da er man plustselig minst 20000 opp i pris. Egentlig burde dette være forsikringsselskapet sin oppgave å erstatte bilen med tilsvarende, og deres kostnader for å få dette til vil løpe langt over 85000. Det forsikringsselskapet her egentlig legger opp til er at en masse oppgaver som tar tid samt rissikoer lempes over på den uforutskylte. Dette er selvsagt noe bransjen gjør med overlegg i håp om at bileier aksepterer dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut ifra at fruen og kidsen var på legevakt og fikk registrert dette, ved eventuelle senskader?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.