Clutchen røket på t5'en min?

Anbefalte innlegg

Etter endel sluring pga kø, gikk plutselig ikke bilen i gir lenger. Fikk pressa den i gir et par ganger men nå går den bare i revers. Den har ikke låst seg, men alle andre gir er helt løse.

Mitt spørsmål er da om clutchen har røket eller om det er noe i kassa som har tatt kvelden? Var ingen ulyder eller smell når det skjedde, bilen ville bare ikke rikke på seg ut av lyskrysset:/

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du den ikke i gir når bilen ikke sviver heller? Forhjulstrekk?

1. Clutch defekt

2. Splines på indre drivledd mot kasse er defekt. (Men da får du normalt bilen i gir, men den vil ikke fremover)

3. Dårlig velgerenhet oppå kassa. (mutteren løsner og den vil ikke gå i gir, men når den først går i gir så vil jo bilen bevege seg)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være løs giroverføring. Skjedde to ganger på min forrige T5. Først mistet jeg 1 og 3 gir, så etter litt kjøring forsvant også 2. gir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bortsett fra revers, kan jeg bare røre rundt med spaken. Får dyttet den i alle retninger, men er helt løs. Kan omtrent dytte spaken fra 1.gir possisjon til 5.gir possisjon uten å ta den ned i fri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får dyttet spaken i alle posisjoner, men virker nesten som jeg bare roter i et tomrom. Forhjulstrekk ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som dårlig velgerenhet (løs giroverføring) samme som Didrik nevner. Hvis du kikker nedi under frostvæskebeholderen så er det vanlig at den delen som girvaierene sitter i løsner fra selve velgerenheten. Mange ganger så er det så ødelagt at du får det skikkelig på plass og noen ganger kan du bare sette det på plass og stramme mutteren på nytt. Sikkert ikke dumt med noe loctite. På flere biler har jeg bytta både velgerenhet og delen oppå pga splinesen som skal holde igjen er helt ødelagt og det ikke blir noe permanent løsning å bare skru det til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for nyttig info, karer! Da skal dette sjekkes i morgen:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To runder med 13mm, så var bilen bedre enn noen gang:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre :) Håper du skrudde til godt :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre :) Håper du skrudde til godt :P

Skrudde det hardeste jeg kunne med fingertuppa;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.