#1 Skrevet Oktober 26, 2014 Heisann! Har netopp kjøpt meg en 99' A6 med 2.4 v6 (APS motor). På turen hjem begynte den å riste noe voldsomt, over 3000 omdr/min går den helt fint å sparker greit. Bilen føles "dau" under 3000 omdr/min, men med en gang den kommer over det så spenner den slik den skal. Jeg har flusha motor (Tunap motorrens), bytta olje/filter, plugger, uten at det hjalp. Jeg sjekka alle tennkablene, de er i orden. Leste ut feilkoder med VAGCom, den viste lambda b1 s1, den ble tatt ut, rensa og målt ut til å være i orden. VAGCom sier også "Bank1 System to lean", dvs for mye luft i blandingen. Jeg har sett over vakum ledninger, disse ser ikke ut til å være lekk. LMM funker, drar den ut, bilen dauer av. Har også kjørt inn Tunap spjeldhusrens. Hva kan dette være ? Kan det ha noe med kam kjede strammerene ? At dette fucker opp tenningen ? Ligger å "dupper" littegrann på turtal, høres ut som om den feiltenner noe. Dyser kanskje ? Takker for svar og hjelp ! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Oktober 26, 2014 Hadde sett litt på bensindysene eller styringen for de, kan være for lite bensin på bank 1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Oktober 26, 2014 Hvordan kan jeg teste disse ? Plugge ut en og en ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Oktober 26, 2014 Om du tar av en og en når motoren går på tomgang, og du ikke hører forskjell på lydbildet, så kan dysen være tett f.eks. På dyser til firetakt Mercury 115 har jeg god erfaring med å blåse opp dysene motsatt vei med trykkluft. Vet ikke helt om det går på disse dysene. Noen går også å spenningsettes først slik at de åpner bedre før blåsing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Oktober 26, 2014 Har plugga ut en og en, den ene dysa gir ingen endring what so ever. Tror jeg har en dyse som er kaput. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 26, 2014 Sylinder 1, på bank1. Dette forklarer nok feilkoden på blandingen er for tynn på bank1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Oktober 27, 2014 Jeg har bestilt meg en ny dyse hos møller nå, kosta meg litt over en tusing. Får gi en liten update her når jeg får bytta den. Håper at det løser seg nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Oktober 28, 2014 Ny dyse er satt i og problemet er fortsatt her... Jeg har sjekka at de får strøm og rensa alle kontakter til de. Får fortsatt opp feilkode på lambda, men den er i orden. Kan eksoslekkasje skape denne feilen ? Tenker da på foran lambda. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Oktober 29, 2014 Sammen problem jeg skiftet katalisator pga tet, samme feil code , og problem fri. Kan kjøre en tur uten kat og ser forskjellig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Oktober 29, 2014 Da må jeg eventuelt kappe den av... Hører en høy "tikke" lyd fra katalysator på bank1, skulle hatt et termometer for å sjekke den kanskje ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Oktober 30, 2014 Kan innmaten være løs da? Tror jeg ville ha målt spenningen fra kabelen til dysen når motor går på tomgang. Og sammenlignet verdien med noen av de andre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet November 17, 2014 Liten update her nå : Jeg har bytta ventiltetninger på bilen nå, men jeg har fortsatt problemer med at bilen rister og har lite kraft. Leser ut feilkoder, der får jeg av og til opp lambda på h.side. Denne vet jeg er i orden (har ohm'a den). Fikk også opp en kode på system too lean på samme side. (Bank 1 på begge). For meg så virker det som om den får for mye bensin, eller en slags motstand. Jeg har tatt temperatur på katalysator, her er det varmere på utløpet på begge, det vil vel si at de er i orden ? Forslag ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet November 29, 2014 Konklusjon: ALLE SYLINDERENE UTENOM NR.1 HAR KOMPRESJON, NULL KOMP I SYL 1 :( 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...