Dyser for 2,5 tdi motor- Hvordan slites disse?

Anbefalte innlegg

Kan insprøytningsdysene til denne motoren bli slitt eller tett eller hva skal man si, når et verksted sier at dysene ikke sprer ordentlig lenger i vifteform, men heller er mer konsentrert og kan i ytterste konsekvens lage hull i stemplene.

Eller kan det være et salgstriks...........

Hvor lang levetid kan disse dysene ha. Er 4 år/80.000 km lite?

 

$_12.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke et salgstriks, i hvert fall ikke nødvendigvis.

Men tror dog at bilen må ha gått et stykke for at den problemstillingen skal være aktuell. For min egen del byttet jeg dyser på min på rundt 220 000, men det var mest fordi jeg ville ha større dyser ;) Merket selvsagt stor forskjell på motor (ikke bare effekt) siden de var større, men noe var nok også på grunn av slitasje og at de ikke spredde dieselen godt nok.

 

Har hørt om flere som foretrekker å bytte på rundt 200 000 for å holde motoren ved like, for eksempel blir bilen som regel mer lettstartet, bedre respons ++ men når det er "nødvendig" vet jeg ikke. Selve spissene koster jo ikke stort mer enn 2500, så god investering spør du meg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte på 200k km er fornuftig, bytte på 80k er alt for tidlig, merkelig hvis dysene mister spray bildet så fort : eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du regner ut antall liter diesel som er sprayet ut gjennom hvert hull med flere hundre bars trykk så skjønner du hvorfor disse blir usatt for mekanisk slitasje fra dieselen.

Er dysene veldig slitt så spyler de stråler fremfor å dusje forstøvede skyer. Dermed kreves mye mer diesel for at motor skal gi samme effekt, mer diesel gir mer varmeutvikling og kan i ytterste konsekvens overopphete stemplene.

 

Jeg tror ikke disse eldre VW/Audi dysene er mest utsatt for så ekstrem slitasje at de medfører havari.

 

For øvrig blir de skadd i løpet av timer/få dager når de ligger i friluft som på bildet, da korroderer hullene.

 

Enig med Petter, du vil normalt sett ikke merke så mye forskjell på skifte av et sett som har gått 100-150 men etter 250-300 vil det være klart merkbart på motoren å skifte dyser eller spisser.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.