#1 Skrevet November 1, 2014 (endret) Oppdatering 16.11.2014: Testet også på en 2012 VW Sharan med 2.0 TDI motor. Avtappet mengde olje etter suging på samme måte som under: 1,5 dl. Helt ny i klubben og tenkte at jeg skulle bidra litt etter å ha lest her en god stund allerede Jeg har alltid sverget til å tappe av motorolje da jeg har vært usikker på om en suger får ut all den gamle oljen. Samtidig har jeg sett at å suge ut oljen nå gjøres av flere og flere, både privatpersoner og verksteder. Og i ELSAWIN står det i instruksjonene for oljeskift på de siste årsmodellene ingenting om å tappe av motoroljen. Der sies det bare: "Koble til oljesuger og sug ut gammel motorolje....." Å suge ut oljen er også ganske tidsbesparende da man slipper å demontere dekselet som ligger under motorrommet. Jeg bestemte meg for å gjøre en test på Audien, en A6 3.0 TDI, 4G. Først suge ut med en oljesuger og så åpne tappepluggen for å se om det er noe igjen. Etter å ha kjørt motoren varm sugde jeg helt til det kom luft, ventet 15 min og sugde en gang til for å få med det siste tilsiget. Jeg løsnet også på oljefilteret slik at tilbakeslagsventilen i oljefilterhuset åpnet og volumet i filterhuset også rant ned i bunnpanna. Deretter åpnet jeg tappepluggen og satte et dl mål under. Der kom det ut ca 3,5 dl! Jeg ble litt overrasket over at det kom såpass mye. Jeg hadde forventet at sugeren fikk med seg mer. 3,5 dl tilsvarer over 5% på Audien der kapasiteten er 6,4 ltr. Konklusjonen for mitt vedkommende blir at sugeren ikke skal brukes på Audien ved oljeskift. Jeg skal gjøre en test på Sharanen også, den skal ha ny olje nå i november. Brukt olje suges ut. Resten tappes av. 3,5 dl kom ut etter suging. Nytt filter settes inn. Ny olje er klar. Fersk olje helles i motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 1, 2014 Hos oss blir alltid oljen tappet og ikke sugd. Under bilen må man uansett på service og man får også med seg det som skulle ligge av dritt i bunnen av motoren Så ut som en pen bil du hadde! Handlet i Kristiansand eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 1, 2014 Hos oss blir alltid oljen tappet og ikke sugd. Under bilen må man uansett på service og man får også med seg det som skulle ligge av dritt i bunnen av motoren Så ut som en pen bil du hadde! Handlet i Kristiansand eller? Ja å gjøre en god visuell sjekk fra undersiden er bare enda et argument for å ta seg tid til å tappe. Jeg importerte bilen helt ny fra Audi Taxfree i Watford, UK. Da jeg bestilte i mars -13 hadde ikke Audi i Kristiansand nubbesjans til å matche. Da det også ble avklart at jeg kunne få med 5 år fabrikkgaranti / 150.000 km fra UK ble valget enkelt. Jeg er veldig fornøyd med den 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 1, 2014 Hehe synd vi ikke kunne matche da. Da regner jeg med at jeg ser deg når det er tid for noe reparasjon på bilen din 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 1, 2014 Hehe synd vi ikke kunne matche da. Da regner jeg med at jeg ser deg når det er tid for noe reparasjon på bilen din Jobber du på Gumpen Øst? Da ses vi i tilfelle Jeg pleier alltid å la merkeverksted ta resterende service på bilene mine etter at jeg har skiftet olje og filter og eventuelle andre filtere selv. Dvs. jeg skifter olje en gang pr år /15000 km og så inn på verksted ihht bilens servicecomputer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 1, 2014 Det jeg gjør sitter pdd i kundemottaket så må bare si ifra hvis du lurer på noe! Mailen min er Jan.aimar.kostol@gumpen.no 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 16, 2014 Oppdatering 16.11.2014: Testet også på en 2012 VW Sharan med 2.0 TDI motor. Avtappet mengde olje etter suging på samme måte som under: 1,5 dl. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...