Utføre egen "service" på nye biler

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kunne trengt litt hjelp med "å trå inn i de voksnes rekker"... :)

Som noen kanskje har fått med seg, har jeg gjort et betydelig hopp fra biler fra 90-92 til en bil fra 2010.

Denne har gått på Volkswagens Long-Life helt siden dag 1, men i motsetning til en daily-driver som brukes til jobb, til Rema 1000 og til miljøtorget før man drar hjem, har dette vært en yrkesbil. Politimenn fra UP i Oslo-området har klart å presse bilen hele 218 000 kilometer på 4 år - Som er forholdsvis langt. Ingen indikasjoner på at LongLife-intervallene har tatt livet av ponniene under panseret.

Anyhow, så har jeg hentet denne bilen til det kalde nord, hvor den har blitt en bruksbil. Jeg har dermed ikke noe særlig lyst til å fortsette disse LongLife-greiene. Hvordan skal jeg fortsette herfra? Skal jeg fortsette å sende bilen til Sulland (Møller bil) på andre oljeskiftintervaller for å få fylt ut serviceheftet, eller kan jeg ta ting i egne hender?

* Vil markedsverdien på bilen falle, dersom serviceheftet plutselig ikke fylles ut mer?

* Hva kan jeg dokumentere selv, for å hindre et prisfall?

* Hvilken olje/filter skal jeg bruke på motoren, DSGen og Haldexen?

Det skal jo sies, at jeg hater å sende bilen fra meg når det er så sinnsvakt enkelt å gjøre det selv.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg tar ett oljeskift på min golf når den har gått halve intervallet så resten hos møller for å få komplett servicehefte virker ut som bil med komplett hefte er lettere å selge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at orginal service er mye mer enn bare oljeskift :) anbefaler å gjøre som Lasse sier :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fant jeg ikke noen online checklist for VW, men om man ser på BMW sine punkt på en service så får man en viss pekepinn på hva det faktisk innebærer:

Undercarriage

1. Change engine oil and filter oil while engine is at normal operating temperature.

2. Check transmission for leaks.

3. Check rear axle for leaks.

4. Visually check fuel tank, lines and connections for leaks.

5. Check condition, position, and mounting of exhaust system. Check for leaks.

6. Check power steering system for leaks.

7. Check overall thickness of front and rear disc brake pads.

8. Examine brake disc surfaces.

9. Clean brake pad contact points in calipers.

10. Grease wheel center hubs.

11. Check steering for absence of play, condition of suspension track rods, front axle joints, steering linkage, and joint disc.

12. Check front control arm bushing for wear.

13. Check brake and clutch system connectors and lines for leaks, damage, and incorrect positioning.

14. Check for free movement of the parking brake cables. Adjust parking brake as needed.

15. Check all tire pressures including spare. Correct if needed.

16. Check condition of tires, outer surfaces, tread wear and pattern; In case of uneven tread wear readjust wheel alignment if required.

17. Check thickness of parking brake linings.

18. Check CV boots for tears or damage. Replace if necessary.

Engine Compartment

1. Read out diagnostic system codes using code reader.

2. Check engine cooling system/heater hose connections for leaks.

3. Check coolant level and anti-freeze content level. Add coolant as needed.

4. Check level of brake and clutch fluid in reservoir. Add fluid if needed.

5. Check windshield washer fluid level. Add fluid if needed.

6. Check air conditioner for operation.

7. Reset service indicator

8. Replace spark plugs

9. Replace air filter

Body/Electrical Equipment

1. Check battery electrolyte level and add distilled water if needed.

2. Perform battery load test.

3. Check lighting system, i.e. headlights, fog lights, parking, backup, license plate, interior including map lights, glove box, flashlight, illuminated makeup mirrors, and luggage compartment lights.

4. Check instrument panel and dashboard illumination.

5. Check all warning/indicator lights and check control.

6. Check turn signals, hazard warning flashers, brake lights, horns, and the headlight dimmer/flasher switch.

7. Check wiper and washer system), wiper blades, washer jet positions.

8. Check condition and function of safety belts.

9. Oil hood, trunk/tailgate, and door hinges.

10. Grease hood, trunk/tailgate and door latches. Check operation of all latches.

11. Check central locking/double lock.

12. Replace microfilter.

13. Check heater/air conditioner blower, rear window defogger.

14. Check rear view mirrors

15. Visually examine the SRS airbag units for torn cover, obvious damage or attachment of decals, decorations, or accessories.

Final Inspection

1. Road test with check of brakes, suspension, steering, clutch/manual transmission or automatic transmission.

Så selv om man skifter olje, filtere og andre forbruksvarer selv, så er man langt unna hva som blir gjort på en service. Det spørs om ikke vinninga går opp i spinninga når bilen engang skal selges igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer for Lasse sin løsning. Gjort det på alle mine VAG, og det funket for meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å la merkeverksted ta resterende servicepunkter etter å ha skiftet olje og filter og eventuelt andre filtere selv. Blir en del billigere + at jeg liker best å gjøre disse tingene selv. Har ikke hatt problemer med å få stempel i serviceheftet av den grunn. Jeg sparer da på kvitteringer og tar et par bilder underveis slik at jeg kan dokumentere mitt eget arbeid for ettertiden hvis det skulle bli noen spørsmål :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.