1.9TDi mister trekkraft og går i nødmodus - Emissions Workshop..

Anbefalte innlegg

Hei

Seaten har begynt å lage kvalm plustelig.. Da jeg kjøpte den hadde jeg et par tilfeller av at bilen plutselig gikk i nødmodus og kom opp med "Emissions Workshop". Etter å ha "kjørt av den" skikkelig noen dager så forsvant problemet, og det har vært borte i over et år.

Nå har det kommet tilbake, men nå er det ikke mulig å få det bort i lengre perioder lenger.

Bilen går i nødmodus flere ganger i uka, og av og til flere ganger på en og samme tur. (Jeg stopper og starter bilen i fart, og da er selvsagt problemet løst i ei lita stund..)

Jeg har prøvd å forske på hva som utløser denne feilen, men klarer ikke å finne noe konkret som gjør det..

Det kan være etter at bilen har stått på tomgang ei stund (fra 3 minutter og oppover), eller det kan skje hvis den har vært kjørt et stykke, stoppet ei lita stund (snakk om inntil 15 minutter) og så blir starta igjen.

Det typiske symptomet da er at jeg kjenner allerede rundt 2500 o/min at bilen "plutselig" mister krefter, og begynner å rykke mens den ryker skikkelig sort..

Hvis jeg går av gassen og heller girer om så berger jeg bilen fra å gå i nødmodus, men kreftene er det så som så med..

Hvis jeg kommer meg opp i 5.gir uten at den går i nødmodus så går faktisk bilen som den skal resten av turen.

Hvis jeg derimot fortsetter og gi på når bilen begynner og rykke, så får jeg den opp mot 3000o/min og da går den i nødmodus med beskjeden "emissions workshop" i displayet.

Dette begynner å bli såpass irriterende at jeg gjerne skulle ha funnet ut hva som gjør det, men siden jeg tydeligvis har jordfeil eller brudd på en av diagnoselinjene i bilen så får jeg ikke lest ut noen feil...: bh :

Jeg vet ikke om dette henger sammen, men bilen har også begynt å høres ut som en rallybil fra det glade 80-tall når jeg girer om hvis den har stått på tomgang ei stund.. Den flotte "kvitringa" fra turboen kommer hver gang jeg girer til jeg er kommet opp i 4.gir, da er det plutselig i orden igjen..

Jeg har prøvd og søke litt rundt på forumet her, og ser at det er noen komponenter som stikker seg litt ut når lignende feil oppstår, for eksmpel LMM, lambda, EGR-ventil osv.

Noen som har noen råtips til hvor jeg bør starte på Seaten for å få den til å oppføre seg normalt igjen? Fruen begynner å bli litt lei av å ha en bil som må stoppes og startes flere ganger på tur til jobb for å dra normalt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du er riktig heldig så er det en N75 laddetrykkventil som fjusker,men jeg mistenker heller at det vnt staget på turboen,eller vnt mekanismen i turboen som hegner pga koks.Og da får du overskredet laddetrykk og bilen går i nødmodus helt til du slår av og på tenningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tyder på treg turbo, VNT mekanisme.

Men det første du må få gjort er og lese ut feilkoder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan bli gøy..da må jeg først finne feilen på K2 som er open or short to ground...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan bli gøy..da må jeg først finne feilen på K2 som er open or short to ground...

Er Uorginal spiller montert ?

Du sier lite om åssen bil det er, motorkode osv...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry..tenkte ikke på det siden det står i signaturen min, men dette er en Seat Alhambra, 2007 modell. Motoren er vel en BVK om jeg ikke husker feil. 85kW i alle fall.

Bilen har original spiller.. Har søkt litt rundt om kring etter temaet om feil på K2, og ingen av de tipsene jeg har funnet har fungert for meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde ut EGR-en nå i helga, og den var rimelig kokset igjen. Var så vidt bevegelse da jeg tok den av, men etter rengjøring gikk den fint. Jeg tok opp en liten film slik at problemet med kvitringa blir lettere å forstå. Skal se på vnt-mekanismen etter hvert tenkte jeg...men det er LITT trangt....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det brukte du 3/4 år på å finne ut av...:P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt haster ikke like mye :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.