#1 Skrevet November 2, 2014 Hei Folkens! Jeg har et problem med min Audi.. hvis man ser for seg at man holder for utblåset på en sykkelpumpe og prøver og presse luft ut av pumpa... samma føles pedalen trykker jeg rolig går pedalen inn pulserende trykker jeg hardt er den steinhard (holder jeg presset går den innover etterhvert) Jeg regnet med at dette var bomba eller servopumpe, så jeg byttet begge deler igår. eneste som har endret seg er at før skiftet så gikk pedalen i gulvet til slutt, nå stopper den og blir hard... Det har blitt bedre respons, og bilen har fått bedre bremser, men den pedalen er fortsatt steinhard ved kjappe oppbremsninger og hvis jeg prøver og låse hjulene... Abs er såklart ute av drift da jeg har en blinkende ((!)) Rød Noen som har noen forslag? kanskje noen i trøndelag har lyst til og ta en titt? betaler gjerne ! delene jeg byttet til var jo brukt så en viss risiko er det jo for at disse også er deffekte.. men jeg skulle likt og finnet ut HVA det var så jeg slipper å bytte unødvendige deler... Videre kan jeg jo si at tur slangen fra pumpa til bomba svetter litt kan dette ha noe innvirkning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 4, 2014 Ingen som kan peke meg i riktig retning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 5, 2014 ABS enhet. . 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 5, 2014 Hadde også kort, steinhard pedal da ABS'en jukset.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 6, 2014 (endret) Vil abs enheten gjøre at pedalen pulserer på tomgang? Prøvde å bråbremse på isen så abs funker faktisk... Hvordan gjør jeg for å lufte system etter bytte av abs enheten? Hørt det kan være no herk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 7, 2014 Pulsering er vel vanligvis bomba, men da du har byttet den, er det litt mer uaktuelt siden du har 'ny' brukt enhet. Er det fortsatt '94-modellen i signaturen kan du _muligens_ få kontakt med ABS via VAG-Com, i såfall kan du se om det er noen feilmeldinger der. Lufting kan være litt lurt på disse som du sier, ha den i hvertfall stående på hjulene bak hvis mulig, eller løs på fjæren til lastventilen på bakakselen (hvis du har noen..). Bruk gjerne en trykklufter, hvordan lufter du? Virker som du kanskje ikke har nok trykk på systemet (derav (!))? så jeg tviler egentlig på at det hjelper med en ny ABS-sentral. Har du noe trykk i systemet når bilen står over natten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 7, 2014 (endret) For alt jeg vet, så kan jo den bomba jeg bytta til også være deffekt.. jeg fikk bedre pedal, men som sagt.. hvis jeg trykker pedalen inn 0.5 cm og holder den der, så kjenner jeg godt at den pulserer ... (på tomgang) kan pedalen bli sånn hvis det fortsatt er luft i systemet? (ble brukt slik suge sak fra biltema se Link) jeg føler også at det er for lite trykk, jeg har fin pedal inntil jeg enten må ta en kjapp oppbremsning (nød brems) og vil prøve å låse hjula (da blir pedalen hard igjen) lastventiler tror jeg ikke at jeg har ? hvordan ser jeg det? sånn jeg har forstått det så skal bomba være en trykk beholder som gir meg trykk ved oppbremsning ? Med trykk over natta mener du da at pedalen ikke skal være steinhard? jeg løp ned nå å trykka på pedalen .. den var jo "hard" men blei steinhard etter 2 trykk ... for sikkerhetsskyld sjekket jeg pris på bomba hos møller....... jeg kan sikkert sjekke 30-40 brukte bomber til den prisen der.... hvilke biler har lik bombe evt? er det kunn S4/s6/200 som har denne ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 9, 2014 Mange spørsmål her.. Du kan sjekke bomba på flere måter, men Scott har samlet masse info her: http://www.sjmautotechnik.com/trouble_shooting/brake.html Jeg har ingen pulsering utenom rett etter start, ellers jevn. Har også brukt Biltema-suger'n. (genial..) Lastventilen er plassert som en føler på bakakselen på venstre side i forkant av slepearmen, ikke alle har denne ventilen.. Bomba skal magasinere trykk til bremseservoen, med det du forteller synes jeg det virker som det ikke er særlig futt i din! Rett etter at bilen er stoppet, skal det være 25-35 'trykk' før pedalen blir hard. *Over natten lekker de fleste litt, min er nesten tom etter 2 dager. Jepp, den er svinedyr! På Nordicaudi har en luring satt inn ny ventil og fått pumpet opp nytt trykk, men det er nok enklere å bare prøve en annen. Vet ikke hvordan man lufter dette systemet. Jepp, er bare turboutgavene med femmer som har den. De andre kjører vel vakuum? Mistenker at en 'liknende' bombe fra f.eks. Citroën kan brukes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...