#1 Skrevet November 4, 2014 Har hatt flere VAG TDI og VCDS i en årrekke og er over middels interessert i instrumentering. Jeg ønsker i utgangspunktet å montere opp en skjerm (mobiltelefon) på dashbordet og kjøre Torque Appen og lese ut real time parametere. MEN ladeluftmålingene stopper på 1,6 bar Det gjør de også med VCDS. Altså, sensoren har en øvre grense på 1,6 bar ser det ut til, mens max ladetrykket i realiteten går noe lengre enn dette (jeg vet ikke hvor langt, men ser ihvertfall at på Audien og en chippet Passat jeg hadde med 2.0 TDI BKP motor så kommer ladetrykket relativt tidlig opp i 1,6 bar når man gir på). Finnes det noen løsning på dette? Skifte sensor? Da må man vel også endre motorstyringen og det er vel lettere sagt enn gjort på EDC17. Er det noen som har gjort dette? Eventuelt, er det noen som har tips til en fin og ikke for ruvende analog turbotrykksmåler? (strekke slange fra innsugsmanifold og inn i bilen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 4, 2014 Ikke at jeg er noen ekspert på originalt turbotrykk på 3,0TDI, men de fleste dieselbiler får relativt tidlig maks (forespurt) ladetrykk som de så holder utover turtallet, så sikker på at det ikke bare er at 1,6bar er det motorstyringa ber om og får levert hele veien? Edit: etter en kjapp tur på interwebben ser det ut som 3bar mapsensor er standard på disse? Isåfall vil både vagcom og torque kunne måle helt opp til 2bar, motoren bruker samme sensor i forbindelse med motorstyring så 1,6 er nok rett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 4, 2014 Ikke at jeg er noen ekspert på originalt turbotrykk på 3,0TDI, men de fleste dieselbiler får relativt tidlig maks (forespurt) ladetrykk som de så holder utover turtallet, så sikker på at det ikke bare er at 1,6bar er det motorstyringa ber om og får levert hele veien? Edit: etter en kjapp tur på interwebben ser det ut som 3bar mapsensor er standard på disse? Isåfall vil både vagcom og torque kunne måle helt opp til 2bar, motoren bruker samme sensor i forbindelse med motorstyring så 1,6 er nok rett Nja.... På den 2.0 TDI BKPen jeg hadde fikk jeg relativt tidlig 1,6 bar også uten chip. Mens med Landberg.dk tuning installert økte effekten / momentet også en god del etter at jeg oppnådde 1,6 bar. Jeg er ikke sikker, men føler meg overbevist om at ladetrykket går over 1,6 (kan bare ikke bevise det). Lurer på om jeg leste på et eller annet forum for en tid tilbake at selv om sensoren måler opptil 3 bar (2 bar boost) så håndterer ikke motorstyringen verdier over 2600 millibar absolutt trykk, eller noe i den duren. Er det mulig å få Stian Frilseth i tale her 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 4, 2014 Hørtes rart ut, vanskelig å finne info om ladetrykk på 3,0tdi, men den 2.0TDIen er det visst vanlig å tune til 1,6, maks 1,7 bar uten andre modifikasjoner. Vet også at på 1,9tdi så kan du bruke 3bar mapsensor til nærmere 2bar ladetrykk og sensoren som brukes da er den samme som står på nyere 2,0tdi så vidt jeg vet. Men er flere her inne som helt sikkert kan forklare dette enkelt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...