Stille inn tenning på Passat 35i (2E innsprut)

Anbefalte innlegg

Overskriften sier sitt...

Lurer ikke på hvordan det skal gjøres, men bare hvor mange grader fortenning som bilen skal ha og etter hvilket turtall den skal stilles inn.

 

Får et verksted her i byen å gjøre det imorgen, men vet at det er mange hobbymekanikere der. Så jeg vil bare vite det selv da jeg skal være med.

 

 

En annen ting. Leste i Hayens boka at på disse innsprut maskinene så måtte de stilles inn hos VAG forhandlere, noen som vet ??

 

-Bjørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt skal alt som trekker strøm skrues av og motoren skal gå på tomgang. Tenningen skal da være 6 grader før Ø.D.

 

Skal ikke banne på at det er det samme på din motor, men er 6 grader på de fleste 2,0E

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

boka sa 6 grader ved 2000 - 2500rpm og dra ut den blå kontakten.

Bilen gikk som en dass da verkstedet gjorde dette.

 

Da de fikk den inn av meg så gikk den på 10 grader fortenning på 850rpm og ca 30 grader ved 2000 rpm. Da gikk den i allefall mye bedre.

 

Men hayens boka sa at den må leveres inn til en VAG forhandler. så her blir det gromstad neste.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestillt time hos Gromstad og forklart syntomene på bilen.

 

Mannen sa da på telefon at de kunne ta den inn og stille tenninga men sa at det kunne også likeså være feil på registeret.

 

Jeg har engang bytta register på en sierra og bomma med 1 hakk, den bilen startet så vidt.

 

Men min bil nå deriomt går jo rimlig pent og normalt, vil bare få fininstillt den. Vil en VAG gå så pent om registeret skulle vært feil ???

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil en VAG gå så pent om registeret skulle vært feil ???

 

Har trimkam og justerbart kamdrev på min 1,8 A80 . Drevet kan justeres 8 grader frem eller tilbake, altså 16 grader totalt, noe som tilsvarer 2 tenner på drevet. Motoren går helt OK om den justeres helt til ytterpunktene, det mest merkbare er frafall av hk / Nm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, får gå over reima da og se at alle tennmerkene er riktig før jeg leverer den inn.

Det er ikke verd å la et Verksted ta reima, de er vel litt for flinke på timebetalinga.

 

PS: Sverige scora mot Norge nå nettop... 1-0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herman - guess what... Den var feil med _ET_ hakk, hehe... Så nå er registerreima på plass der den skal være.

Bare å få stillt tenninga skikklig med lampe nå :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra at det ordnet seg til slutt da :) Rart at en tann feil gjorde slik utslag på din motor, er kanskje fordi jeg ikke har original kam at min går nokså likt med en tann feil (begge veier)?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså likt gikk den så og si...

Man kunne ikke høre at det var noe galt, men jeg merket at jeg manglet selve draget og så var den litt for glad i bensin.

 

Det som gjorde det så merkelig var at med en tannfeil og 6 grader på ca 2250rpm som boka vil ha det så gikk den som en dass. Men med 30 grader på samme turtall så gikk den "normalt"...

 

Men men, nå er jeg happy happy :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.