#1 Skrevet November 6, 2014 Hei! Har en Audi A3, 1.6, 2001 Modell, 211.000km. I går kom varsellampa på om for lite olje. Da jeg sku sjekke olja så var nivået der det skal ligge. MEN Det stinket bensin fra peilepinna og under lokket samt at olja virket tynn. Jeg har skjønt at man kan få bensin i olja hvis man småkjører mye, som jeg gjør i ukedagene. Og at å kjøre motoren varm eller kjøre noen mil skal kunne fordampe denne bensinen som eventuelt er der. Hvis ikke dette lot seg gjøre så var det å prøve å bytte olje og filter. Hva kan være feil? Og, er det farlig og kjøre med?? Merker ingenting på bilen, går fint på tomgang og ikke noe dårlig gasspådrag eller lignende. Starter lett. Takker på forhånd for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 6, 2014 Jeg ville uansett byttet oljen og filteret så fort som mulig. Hvis du har endel bensin i oljen så vil oljen ha blitt fortynnet, og kan miste smøreegenskapene. Du risikerer dermed økt slitasje på motoren. Etter dette bør du forsøke å finne ut om det er noe feil. Hvordan har bensinforbruket vært i det siste? Kanskje motoren har en feil som gjør at den går på unormalt fet blanding. Uforbrent bensin kan havne i oljen, selv om jeg ville tro den hadde havnet i eksosen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 6, 2014 Bensiforbruket er normalt. 0,65-0,70 ca ved blanda kjøring. Nettop målt på langkjøring, da var jeg nede på 0,58 ganske nøyaktig. Ja, jeg skjønte ikke så mye av det selv, siden bilen fungerer godt ellers. Har bestilt ny olje og filter, kommer vel i neste uke. Får fylle på en halvliter med frisk olje til da, sånn at motor får den smurningen den skal ha. Kansje motoren har en feil ja, men veit ikke helt hva jeg skal lete etter da det er ingen lekkasjer eller lignende... kompresjonstest kansje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 6, 2014 Ja, en kompresjonstest er et lurt sted å begynne. Hvis du har dårlig kompresjon så er dette stedet hvor bensinen kommer inn i oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...