Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt en 08 A5 2.7 og skal bytte ut vinterdekkene. Står noe kinagummi på dem nå. I tillegg har ett av dem også punktert...

 

Kan nada om dekk og felg. Nå står det noen 18" på bilen, ETA Beta, tror det er disse:

http://www.etabetawheels.it/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=154&Itemid=291&lang=en

 

Dekka er 235/40R18. Denne dimmensjonen kan jeg ikke se i vognkortet..

 

Kan jeg fortsette med disse felgene og bare skaffe noen andre dekk i samme størrelse (235/40R18) ? eller kan jeg sette på det som er standard i flg vognkort, altså 245/40R18 ?? Eller kan jeg gå ned til 225/40R18?? I følge nettsiden er felgene 7,5JX18, dette sier meg ingenting... vet ikke hva man kan ha på de felgene

 

Har prøvd å søke og lese, men mitt problem er at jeg skjønner lite ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og velkommen i klubben Tor :)

 

Ingen problem å hive på 245/40 nei, det utgjør liten forskjell. Ca 4mm høyere bil får du - 1.2% forskjell. Diameteren på 235 er 645mm og 653mm på 245. Mulig det blir litt vel ballongdekk med så brede dekk som 245 på en 7.5J felg.

 

7.5J er felgens bredde i tommer, 18 er felgens høyde i tommer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar Bjørn.

 

Så det er ikke farlig at bredden på felgene er annerledes enn i vognkortet? Kommer rett og slett an på % forskjell som skal være under en viss grense?

 

Hvordan kan jeg se på felgene mine hvor brede de er uten å ta av gummi? :) vet ikke om nettsiden lister opp alle versjonene som felgene finnes i. Kan jo hende de ikke er 7.5J ?? eller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er flere faktorer som spiller inn for hvilke felger man kan bruke om man skal følge loven. Men kort sagt, går felgen klar av bremser, understell og dekkbanen er innenfor hjulbuen og ikke tar i skjermer er det ok. Dimensjonen som står i vognkortet er bare standard dimensjonen, flere/andre dimensjoner kan også godkjennes og skrives inn i vognkort.

 

Den prosenten jeg nevnte er avvik i rulleomkrets. 5% opp/ned er maks i Norge.

 

All info om felgen pleier å stå på innsiden, så du må nok ta hjulet av bilen for å se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I see I see :) lærer jo litt, ikke værst bare det :)

Får skru de av og lese litt på innsiden :) Takk for hjelp! Kommer nok flere spørsmål senere.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På A4/A5 ser det litt rart ut når man går "ned" på dimensjon så vil absolutt anbefale å holde deg til orginal dimensjon (eller over om du ikke skal senke). På den måten får du fyllt ut hjulbuen skikkelig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har A5 felger på min A4 B8, originalfelg er 8,5*18 et29 med 245/40/18. Felgene du har nå er smalere og mine Pirelli Pzero i denne dimensjonen buler på 8,5" felg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan gå over til 225/45x18 dersom du vil ha smalere dekk på vinterføre. Rulleomkretsen blir tilnermet likt som 245/40x18 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endte opp med å kjøpe nye felger: Dezent U Silver 8,5x18 5x112 ET30 Ø66

Samt Nokian Hakka 8 245/40R18

DYRT syns jeg, men viktig med gode vinterdekk.

 

Disse felgene vil fylle ut bedre enn de EtaBeta felgene som står på nå.

 

Tro det eller ei så har jeg lært litt om felger også etter svarene jeg fikk her og litt lesning ;)

 

Takker for alle svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klart det blir dyrt når du må flotte deg med så store felger :) Er jo et vanvittig hopp opp til 18" fra f.eks 16"

Du må vell gjerne ha minst 17" da :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.