Anbefalte innlegg

Etter mye frem og tilbake så lurer jeg på hvor folk velger å plassere jekken når de skal jekke opp bilen for å eks bytte hjul på bilen?

Bruker dere orginal jekken, eller har dere et beist av en garasje jekk?

 

Jeg har blitt opplært i at orginal jekken KUN er til nødbruk. Derfor har jeg en helt ok garasje jekk fra Biltema.

 

MEN... Hvor skal man plasere denne garasje jekken? Jeg har jekket på orginale jekkpunktene, jeg har en 2012 Octavia RS. Der er jekkfeste i den "falsen" ved kanalen (der man klemmer opp den orginale). I det siste har jeg sett at kanalen har blitt mindre pen. Hva gjør man slikt? Er det fare for at det kan komme rust? Hva kan man gjøre for å beholde kanalen pen og for å ungå at det ruster?

 

Finnes det en kloss man kan plasere på jekkfeste for å beskytte mot garasje jekken?

 

Ønsker bare å lufte temaet da jeg vet det er mange som har forskjellige meninger og tanker rundt noe så enkelt så å jekke opp en bil :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den billigste jekken fra biltema som gjør jobben mye raskere og enklere enn original jekken (som jeg synes er en smule utrygg i tillegg) Har brukt originale jekke punkter, men ser jekken nok er litt hard da den kun tar på to tynne kanter. Har kjøpt klosser, men selvsagt glemt å bruke dem sist jeg holdt på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bruker biltema jekk med kloss oppå, og jekker på bærende konstruksjon :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker også garasjejekk med gummikloss (noen ganger trekloss, kommer an på bilen). Det er ikke uten grunn at amerikanerne kaller originaljekken for "widow maker".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Touranen så jekker eg direkte på bakre bærearm festet fremme og rett på bærearmen bak. Eventuelt Orginal jekk på Orginal plassene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk lurt på det samme selv da Scouten har plastlister på kanalene som jack paden treffer.

 

Denne fra Briskoda er en god løsning: Fitting S3 jack pads to Octavia.

 

Z

 

Denne guiden skal jeg prøve å kopiere :)

 

For jeg ser på min bil at jekkpunktet ikke ser veldig bra ut. I tillegg så har jeg senket bilen en del og det å få inn jekk med gummikloss blir krevende.

 

MEN.... Hva gjør man om jekkpunktet ikke ser pent ut? Er det noen som har gode råd?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne guiden skal jeg prøve å kopiere :)

 

For jeg ser på min bil at jekkpunktet ikke ser veldig bra ut. I tillegg så har jeg senket bilen en del og det å få inn jekk med gummikloss blir krevende.

 

MEN.... Hva gjør man om jekkpunktet ikke ser pent ut? Er det noen som har gode råd?

 

Rask fiks må jo være å bøye noe metal rundt og sveise på (iallefall på 08' polo og 03' passat)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man ikke en lav nok garasjejekk, kjør bilen opp på klosser så en får plass til en gummipad imellom allikevel.

 

Har endelig fått meg lav garasjejekk, og det er en fryd å slippe å kjøre opp på klosser hver gang :) Vel verdt investeringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har man ikke en lav nok garasjejekk, kjør bilen opp på klosser så en får plass til en gummipad imellom allikevel.

 

Har endelig fått meg lav garasjejekk, og det er en fryd å slippe å kjøre opp på klosser hver gang :) Vel verdt investeringen.

 

Tenkte å investere i en jekk som er lav nok. Ser bl.a Biltema har en.

 

Det man kan gjøre er å få tak i orginal jekk. Kappe ut det feste som den har og sveide den på ei plate slik at man kan bruke den på garasje jekken

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte originaljekk når jeg byttet på min Amarok i år...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere som bruker garasjejekk med slike gummiputer på original festene, fungerer det fint eller blir det noen skader av dette også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg lurer på er, kan man løfte "halve" bilen på høyre eller venstre bakre jekkefeste ref bilde her oppe? Det hadde jo vært lettvint da man bytter hf og hb med ett løft og det samme på andre siden eller blir det for tungt for hjullager, understell etc på andre siden?

 

Slik som dette:

jacked.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer jeg også på! Hvordan jekker jeg hele fronten eller rumpa på en gang? Med garasjejekk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan gjer det med golfen :P må vell ha stiv liten bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har faktisk lurt på det samme selv da Scouten har plastlister på kanalene som jack paden treffer.

 

Denne fra Briskoda er en god løsning: Fitting S3 jack pads to Octavia.

 

Z

 

Har vært i kontakt med en som kan skaffe det man trenger for å få slike jekk pader. Det koster under 500,- for alle delene. Det er noe jeg kommer til å bestille.

 

Jeg skal ta noen bilder av mine jekkfester å legge ut ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Scout er det så mye plastdeksler under så om det er mulig å kun bruke jekkepunktene bake så blir jeg happy, det forenkler hjulskift betraktelig når jeg bare trenger to løft for å bytte fire hjul.

 

Skal gjøre et forsøk iallefall når det er tid for vinterhjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs litt hva jeg skal gjøre.

 

Jeg har jo veldig lav bil, så først har jeg en veldig lavtliggende 2,5t jekk.

Jeg jekker på de anviste jekkepunktene ved mine kanaler, med en liten gummimuffe mellom. Den klarer jeg aaaakkurat å få gjennom med litt frem og tilbake når bilen er lav.

 

Bilen er stiv, så begge dekkene løfter seg uansett om jeg jekker fremme eller bak.

Skal jeg ha den opp på bukker så jekker jeg den først opp på ene siden, for så å løfte den på traversen fremme og bakdiff bake.

 

Orginaljekken/widowmaker holder jeg meg LANGT unna!

Har selv opplevd at denne har veltet mens jeg har hatt føttene under bilen. Heldigvis var 2 av boltene fortsatt på felgen. Hadde dekket vært av hadde jeg nok satt i rollestol idag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginaljekken/widowmaker holder jeg meg LANGT unna!

Har selv opplevd at denne har veltet mens jeg har hatt føttene under bilen. Heldigvis var 2 av boltene fortsatt på felgen. Hadde dekket vært av hadde jeg nok satt i rollestol idag.

 

Samme hva slags jekk, ville i hvert fall jeg ikke hatt bein, armer, hode eller noe annet lem under bilen om den bare var sikret med jekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme hva slags jekk, ville i hvert fall jeg ikke hatt bein, armer, hode eller noe annet lem under bilen om den bare var sikret med jekk.

 

Det er jeg så enig i. Jeg vet om og kjenner til mennesker som ikke er blandt oss lengere. Holdt på i verkstedet eller garasjen på egenhånd uten noen til stedet og havnet i klem pga jekken har kolapset.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Garasjejekk fra jula, hvis det er behov bruker jeg trekloss i passende størrelse mot egnet jekkepunkt for å unngå skader på karosseri og plast. Forhjulsdrevne biler går som regel bra å jekke på fremmre feste for å få begge hjula i lufta på en side... Jekken i linken er veldig lav.

 

http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-601047/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg bruker Lav Biltema jekk med heldekkende gummipad fra jula dette har fungert bra til nå eg jekker opp hele sida ved og kun jekke foran. (H&R ) : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også jekket opp både foran og bak bare ved å plassere jekken foran. Null stress så lenge man legger en trekloss eller gummikloss under, men tar ikke på meg ansvaret hvis noen ødelegger noe med det på sin egen bil, altså:) Både originale og senkete biler har jeg gjort dette med, mange ganger.

 

Angående hvor jeg jekker, så kommer dette an på bilen. På f.eks Golf 2 pleier jeg å jekke på bærebruinnfestinga foran og festet til bakstillinga bak, da slipper man å risikere å ødelegge kanalene. På 35i-en jeg hadde, så måtte jeg bruke originaljekken (widowmaker) først, deretter vanlig jekk - det skal jo sies at denne var litt senket. Klosser var vanskelig å bruke på den pga høyden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.