Normal slakk i ledd for stabilisatorstag foran A4 B5

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt litt med klakkelyd foran på min A4 B5 quattro og lurer på om dette kan komme fra leddene som lenker sammen stabilisatorstaget og fjærbeinet foran.

Bærearmene skal tilsynelatende ha OK foringer enne så lenge.

Har tatt en video der jeg beveger litt på disse leddene og da hadde jeg håpet at noen som har erfaring med disse kunne si om slakken er overdrevet eller normal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hoho lenge siden jeg har sett disse leddene gitt. aller flere ble skiftet på reklamasjon da blir var innenfor garanti / reklamasjon til forbedret type uten uten ledd i begge ender. tc929.bmp.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok for mye slakk

Hvordan kan du se det når han kun vir på kulene? Det blir som å svinge rattet fra side til side og mene at det av den grunn er for mye slak i nedre bærekule. ;)

Slakk i den retningen du beveger dette i gjør ingen ting og er helt normalt, det eneste du gjør er å vri på kulene.

Forsøk å bevege stabstaget opp og ned slik at du får radial påvirkning på boltene i leddet, da skal det ikke være noe slakk.

Når leddene er helt nye er det tungt å vri kulene slik du gjør, straks de blir brukt litt går vridning lett, og når kulene er slitt slik at det er slark er vridning veldig lett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For jeg ha skiftet på passaten min igår å der er det ikke så mye slakk, klarer ikke å gjøre det med hånden slik han gjør det,å det klarte jeg heller ikke på de gamle, men skiftet fullt sett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar gutter. Skjønner det ikke er lett å bedømme kun ut ifra video hvorvidt det er slakk.

Når jeg beveget delen i går kjente jeg ikke etter om det var mulig å bevege de opp eller ned, men det skulle ikke veldig mye krefter til å bevege det slik som dere ser i videoen.

Grunnen til at jeg mistenker dette er at den gikk gjennom forrige eukontroll med den klakkingen og da er det vel ikke så sannsynlig at det er bærearmer eller endeledd?

Dessuten kommer klakkelyden fra begge sider på bilden, mest når jeg kjører over humper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om de øvre armene er bra, jekk opp bilen å bevege hjulet bak eller fram, kan gi slik lyd du beskriver

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen. Fikk bekreftet av en mekanikervenn at det høyst sannsynlig var disse lenkearmene som var problemet.

I dag er jeg igang med å forsøke å bytte disse men har støtt på noen problemer. Trodde dette skulle være grei skuring men neida.

Jeg har fått løsnet begge boltene de sitter festet med og løsnet nedre bolt til støtdemper for å få litt bedre arbeidsplass.

Med jeg får ikke banket leddet ut av den nedre bærearmen uansett hvor hederlig jeg enn prøver.

Noen som har noen kjerringråd til meg? Har forsøkt med litt varme men tok det ganske med ro da bærearmen er av aluminium og jeg var litt bekymret for å skade den i prosessen. Kan det være jeg må løsne hele nedre bærearm?

Setter stor pris på alle forslag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er greit og ha diverse avdrager verktøy og noen bokser CRC556 når man skruer på disse forstilligene.

http://www.skruvat.no/Spindelavtrekker-P79119.aspx

http://www.skruvat.no/Brytegaffel-for-spindelledd-P78877.aspx

Eller noe tilsvarende..

Når jeg skulle bytte bærearmen, så banka jeg og slo fortvilt på kula uten at den rikket på seg, i et desperat forsøk la jeg press på selve bærearmen, og resultatet var at kula løsnet fra armen... så disse kan sitte rimelig godt..

Kjøpte da avdrager og plutselig løsnet kula i et kjempe smell :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar! Høres ut som det kun trengs litt god gammaldags mannekraft på rett sted. Var faktisk nøye med å dusje allemuttere og bolter i rustløser kvelden i forveien. Hadde et lite håp om at det skulle gjøre susen. Endte opp med at jeg slukøret måtte skru driten sammen i dag da bilen skal brukes i morgen. : bh :

Det letteste hadde jo vert å satt den på verksted men jeg skal for pokker ikke la meg slå av en dum bolt : mad : Får ta å kjøpe meg de verktøyene og prøve igjen til uka. De er jo også nokså kurante å ha liggende til senere. Kosta jo ikke akkurat en formue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal nesten vedde på at lyden kommer fra de indre styreleddene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.