Brannslukker - Kva type skal eg velge?

Anbefalte innlegg

Kva er minst skadelig for motoren?

Og kva slukker best?

 

pulver

co2

skum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Minst skadelig for motoren må vel være co2. Det blir iallfall brukt i maskinrom på båtar. Spørsmålet er om det sløkkjer bra nok uten at gassen forsvinn..

 

Skum er vel supert å sløkkje med. Har testa det på diesel-brann og det kveler flammen. Veldig vanskeleg å få til å sette fyr på dieselen etterpå. Må grave vekk litt skum først. Om dette er skadeleg for motoren veit eg ikkje.

 

Pulver er vel natriumbikarbonat eller noko slekt. Uansett så fungerar det som salt når det gjeld rust! Ein brannmann sa til meg at om eg hadde sløkt ein brann i bilen min med pulver, so måtte eg ikkje selge bilen til han. Pulveret la seg alle plassar og laga rust.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pulver er kjent får å "ødelegge" når det slokkes med, det er veldig likt bakepulver og etser seg fast. CO2 er en kvelende gass som også kjøler ned ganske mye, men slike apparat er veldig store i forhold til pulver. Skum har jeg ingen erfaring med, men jeg har hørt at skumapparat, akkurat som CO2, har lite slukkemiddel i størrelsen i forhold til pulver. Personlig ville jeg gått for CO2 i middels størrelse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor tett motorrommet dit er, men jeg ville ikke ha valgt CO2 pga at gassen kommer mest sannsynlig til å sige ut under motoren(CO2 er tyngre enn luft og fortrenger derfor O2 som er en forutsetning for brann). Tipper at CO2 slokker brannen en kort stund før det tar fyr igjen. Brannvesenet bruker jo aldri dette.

 

Pulver blir jo noe vannvittig gris, så jeg ville gått for skum. Jeg har slukket en heftig oljebrann med skum og det fungerte overraskende bra(øvelse/kurs). Det var riktignok med brannslange så jeg vet ikke hvor store de håndholdte skumapparatene blir.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

E kun pulver som funka på en brann i bil..

 

CO2 har kveldende effekt, men tilnærmet 0 kjølende effekt (sjøl om den har -74 grader når den kjem ut) så har du en væskebrann, vil den slukke, men ta fyr igjen ganske kjapt...

 

Skum er vel og bra til å slukke med, men mengden du får på en brannslukker til bil vil være såpass liten at effekten blir dårlig.. Skummet funker generellt veldig bra på væskebranner, men da særlig på type "kar" og ikkje så godt på en motor, der det eventuellt vil renne væske ned på asfalten og utover motoren som vil brenne. Skummet er av typen AFFF (hm... Film forming foam ett eller annet)

 

Pulver ødlegge nok ja, men det blir jo ei avveiing av ka du foretrekke da.. uansett vil det mest sannsynlig bli en forsikrings-sak uttav det, og da blir jo det e punkt å ta opp mot forsikringen i ettertid...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det blir vel kanskje ein forsikringssak,

men med snart blodtrimma motor,

så vil eg helst ikkje ha forsikringsselskapet til å sjå på bilen min.

 

Det virkar som om skum blir det minst øydeleggandes, og best fungerande.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tvila på at du greie å slukke en motorbrann med skum... (om vi snakker om skumapparat som er beregnet på bil, vil ikke tro du gidder å ha en 6 eller 12 kg slukker liggendes baki bilen...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det blir vel kanskje ein forsikringssak,

men med snart blodtrimma motor,

så vil eg helst ikkje ha forsikringsselskapet til å sjå på bilen min.

 

*hark**host* kanksje*host*host*ikkje så lurt*kremt*å seie sånt*veit jo aldri*host host*kem som leser her inne*hark*på sidene*host host*du har jo og*kremt*skiltet ditt synlig*host*på mange bilder*hark host*

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det pulver..

 

:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*hark**host* kanksje*host*host*ikkje så lurt*kremt*å seie sånt*veit jo aldri*host host*kem som leser her inne*hark*på sidene*host host*du har jo og*kremt*skiltet ditt synlig*host*på mange bilder*hark host*

Skal seff ha boostkontroller montert,

det blir berre eg som skal køyre med meir enn orginalt,

og kun ved spesielle anledningar, drag, banekøyring o.l.

 

Kan jo ikkje slite ut heile bilen på å køyre med mykje effekt heile tida.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon da?

korleis fungerer den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon fungerer på samme måte som co2. Det er en gass som fortrenger o2. Funker fint i ubåter og romskip. Men i et motorrom.. tja..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke halongassen ulovlig nå da.

Men det finnes et systen for båt, som jeg ikke husker navnet på. Men er det heter noe med fire og 4000, ikke helt sikker. Hør med gutta som driver med båt. og finn ut hvordan gassen oppfører seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg sendt melling til min stefar som har vert brann mann i allede år og 5 år brannsjef. regner med at det vil ta sintid å få svar fra han, men skal poste det her såfort jeg hører noe, så blir det rett svar på dette spørsmålet! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon er fy fy... er vel bare fly som har disp ut 2007 for å kunne bruke det..

Mens Co2 må ha ca 25 % innblanding i lufta for å "kvele" brannen, så trenger halon bare ca 5% innblanding... ergo du hadde trengt en mindre beholder... Halon er fy fy for ozon-laget, derfor ble det forbudt...

 

Det som mange båter bruker nå er Inergen som forsåvidt funker på samma måten som Co2 og halon...

 

Men alle disse kvele greiene tar sikkert knekken på brannen, men problemet er at du mest sannsynlig har så mye temperatur, at det bensin vil selvantenne igjen med det samma du får tilgang på luft...

 

God tips om du skal slukke brann i motor, er å bare åpne panser innefra, og stikke slangen på pulverapparatet under panseret.. ikke åpne panseret, da du vil få MASSE oksygentilførsel... du vil da trenge enda mere pulver..

En liten dusj holder (om det ikke har fått brenne lenge da..) om du gjør det på denne måten..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon er fy fy... er vel bare fly som har disp ut 2007 for å kunne bruke det..

Mens Co2 må ha ca 25 % innblanding i lufta for å "kvele" brannen, så trenger halon bare ca 5% innblanding... ergo du hadde trengt en mindre beholder... Halon er fy fy for ozon-laget, derfor ble det forbudt...

 

Det som mange båter bruker nå er Inergen som forsåvidt funker på samma måten som Co2 og halon...

 

Men alle disse kvele greiene tar sikkert knekken på brannen, men problemet er at du mest sannsynlig har så mye temperatur, at det bensin vil selvantenne igjen med det samma du får tilgang på luft...

 

God tips om du skal slukke brann i motor, er å bare åpne panser innefra, og stikke slangen på pulverapparatet under panseret.. ikke åpne panseret, da du vil få MASSE oksygentilførsel... du vil da trenge enda mere pulver..

En liten dusj holder (om det ikke har fått brenne lenge da..) om du gjør det på denne måten..

 

har adr bevis pga jobben min å har slukka mye bensin og motorrom i kurset og det er overhode inget problem med å få slukket det med my oksygentilgang om man slukker rett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon er ikke tillatt brukt lenger og er erstattet av tilsvarende stoffer.

 

Problemet med de typer apparater som brukes til båt er at de er beregnet på lukkede motorrom. Størrelse apparat er avhengig av volumet i motorrommet og er veldig viktig.

 

Jeg aner ikke hvilket apparat du skal velge, men ville hoppet glatt over pulver i hvert fall. Det slukker godt, men bilen er nesten kondemnerbar etterpå...trenger inn absolutt over alt.

 

Var utplassert hos Merchedes en gang og vi fikk inn en Gelendevagen hvor det var tømt et apparat.

Kostnadene med reparasjon gjorde at bilen ble kondemnert...og den var da ca. 1 år gammel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med bil, men vet at forsikrings-selskapene regner 15000,- pr kilo pulver når det er snakk om opprydning etter bruk i hus...

 

Enig med deg med at du kan slukke branner med pulver også med plenty oksygen-tilførsel, men de fleste har bare en 1 eller 2 kg's apparat i personbilene, når du var på ADR kurs, hadde du nok ett 12kg's apparat, noe som gjør STOOOOOOOOOOOOR forskjell når du skal slukke.

For å sammenligne en 6 og en 12 kg som eksempel, så er brukstiden tilnærmet den samme (litt lenger med 12) men hovedsaken er at du får ut mer pulver pr tidsenhet.

Slukketeknisk er det om og gjøre å få på mest mulig pulver med det samma. Har du eksempelvis 2 apparat tilgjengelig, vil det være mest effektivt å benytte begge to samtidig (selvfølgelig med en person pr apparat da) kontra og først tømme ett, for så å begynne med neste...

 

MEN dette blir for brannteknisk..

 

Enig med det som blir sagt om skadene av pulver, men har ikke tro på at noe annet er brukendes på en bilbrann. (av utstyr som du vil ha med i en vanlig personbil vel og merke, og ikke utstyr som brannvesen etc har tilgang til på brannbiler da med tanke på mengen utstyr, skum, vann etc...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann er faktisk overraskende bra til bilbrann, men problemet er at det ikke lar seg komprimere på noen måte. Bagasjerommet fullt av plastkanner med vann er kanskje ikke spesielt aktuelt heller.. ;)

 

Halon/CO2 fungerer ikke særlig bra i et åpent motorrom. Hadde automatisk halonanlegg i Leopard stridsvognene (lukket/forseglet motorrom) før, dette ble bygget om til nitrogen på grunn av miljøbestemmelser. 2 relativt små halonflasker ble erstattet med 4 store nitrogenflasker, så det er en viss forskjell der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vann er faktisk overraskende bra til bilbrann, men problemet er at det ikke lar seg komprimere på noen måte. Bagasjerommet fullt av plastkanner med vann er kanskje ikke spesielt aktuelt heller.. ;)

 

Halon/CO2 fungerer ikke særlig bra i et åpent motorrom. Hadde automatisk halonanlegg i Leopard stridsvognene (lukket/forseglet motorrom) før, dette ble bygget om til nitrogen på grunn av miljøbestemmelser. 2 relativt små halonflasker ble erstattet med 4 store nitrogenflasker, så det er en viss forskjell der..

 

Man sløkker ikke bilbrann med vann med mindre det kun er en liten elektriskbrann.

I det øyeblikket noen spyler vann på brennende olje eller en brennheit turbo på 900 grader vil ikke jeg være i nærheten, for du får både vann og olje i retur temmelig kjapt.

 

Jeg ville personlig brukt pulver. Er ikke snakk om å begrense skadene, foretrekker å heller sløkke alt så bilen ikke går i lufta for deretter å få ny bil på forsikringa, enn å bli sittende med en reparert brannskadet bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg, med 90 timers kurs i brannvern fra Forsvaret håper jeg at jeg ihvertfall har *litt* grunnlag for å uttale meg, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en som jobber med det til daglig.. ;)

 

Så og si alle ikke-elektriske bilbranner skyldes plast, isolasjonsmatter eller andre kunststoffer som antennes grunnet strålevarme, ofte fordi de har løsnet. En ren bensin/oljebrann er sjelden utgangspunktet. Når det kommer så langt har det som oftest tatt så godt fyr at man likegodt kan gå unna og vente på brannvesenet..

 

Det man som oftest har mulighet til å gjøre noe med selv av bilbrann er akkurat i startfasen før det får utviklet seg noe særlig, og da vil vann være et utmerket slukkemiddel i de aller fleste tilfeller. Problemet er som nevnt at det er vanskelig å "medbringe". Det tar mye plass, kan ikke komprimeres, fryser ++.

 

Alt i alt er nok et pulverapparat det beste kompromisset mellom alt man må ta hensyn til, så får det heller være at det blir et fryktelig søl. Som oftest må man reparere en god del uansett, så.. I motorrommet går det heldigvis an å vaske med varmt vann og høytrykk, litt verre å tømme pulverapparatet inni bilen, da er den som oftest bare å kondemnere uansett..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med å stikke slangen på skumapparatet under panseret og tømme det der, for så å vente på brannvesen?

 

Hvor stor er egentlig sjansen for brann i motorrom dersom du har gjort alt rett? :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jeg, med 90 timers kurs i brannvern fra Forsvaret håper jeg at jeg ihvertfall har *litt* grunnlag for å uttale meg, selv om det selvfølgelig ikke kan sammenlignes med en som jobber med det til daglig.. ;)

 

CV'en min inkluderer kurs både i røykdykking, vanlig brannslukking, slukking av kjemiske branner, sertifisering innen oljebrannslukking både over og under vann, slukking av rikholdige gassbranner samt arbeidserfaring og firsthand experience innen nevnte områder... ;)

 

Og når det er en sjanse for at det kan være tatt fyr i olje, uansett hvor liten den er, så bruker man ikke vann. Tro meg, jeg har gjort tabben selv og jeg kan trygt si at "brent barn lukter svidd" - jeg hadde ikke plassert meg selv i jobb bak en kontorpult hadde det ikke vært for dette :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og når det er en sjanse for at det kan være tatt fyr i olje, uansett hvor liten den er, så bruker man ikke vann. Tro meg, jeg har gjort tabben selv og jeg kan trygt si at "brent barn lukter svidd"

 

Er jo en fordel og ikke bruke konsentrert stråle da, men med stor spredning på strålerøret er vann utmerket for både væske- og gass-brann.

 

Vann i kombinasjon med pulver er klart best da dette kjøler og kveler -og ved bilbranner er det vann (gjerne i kombinasjon med ejektor og skum) som brukes til slokkingen. Skum blir også brukt for å dekke over lekkasjer (bensin, olje, evt andre brennbare væsker) for å begrense gassing og antennelsesfare.

 

I en bil ville jeg hatt pulverapp helt klart hvis meningen med dette er å redde andre verdier i bilen og begrense brannutviklingen.

 

I et hus ville jeg aldri brukt pulver men vann/skum, siden pulver ikke har særlig kjølende egenskaper men bare kveler.

 

Ett godt eksempel er å se på branntrekanten.

Uansett hvilken side av brann-trekanten man fjerner vil bidra til å stoppe en brann.

branntrekanten.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor stor er egentlig sjansen for brann i motorrom dersom du har gjort alt rett? :D

 

Den er selvfølgelig veldig liten, hvis ikke så hadde det jo vært mange flere bilbranner daglig enn det faktisk er.

 

Er du ikke gutt? Alle gutter (eller flesteparten) er jo så heldige at vi har et medfødt brannsluknings-aparat/slange:D Funker vel greit på mindre branner...?

 

Det er ikke alltid man har slokkemiddel tilgjengelig selv om man har brannslange...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.