Brannslukker - Kva type skal eg velge?

Anbefalte innlegg

CV'en min inkluderer kurs både i røykdykking, vanlig brannslukking, slukking av kjemiske branner, sertifisering innen oljebrannslukking både over og under vann, slukking av rikholdige gassbranner samt arbeidserfaring og firsthand experience innen nevnte områder... ;)

 

Og når det er en sjanse for at det kan være tatt fyr i olje, uansett hvor liten den er, så bruker man ikke vann. Tro meg, jeg har gjort tabben selv og jeg kan trygt si at "brent barn lukter svidd" - jeg hadde ikke plassert meg selv i jobb bak en kontorpult hadde det ikke vært for dette :)

 

Du vinner selvfølgelig på kompetanse, men jeg gir meg ikke på påstanden min allikevel, men det vil jo være gjenstand for en rask vurdering i hvert enkelt tilfelle. Hvis jeg oppdaget at det såvidt hadde begynt å ulme i en isolasjonsmatte hadde jeg ikke tømt 6 kg pulver under panseret om jeg hadde andre muligheter. Det blir en litt annen sak når flammene ser ut som et greit leirbål.. ;) Selvfølgelig viktig å slukke, men ikke noe poeng i å skyte spurv med kanon.. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gikk fortere en forventet og han sier helt klart co2 for det vil slukke aller fortest og er helt klart det beste for motor og motor rommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads: Vanntåke, finnes ikke noe til bil av det da? Det kjøler jo og fortrenger luft. Eller fungerer det ikke noe i åpne rom som ett motorrom. Kanskje best i husbranner der en har kontroll på branngassene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En motorbrann kan skje den "beste" for å si det slik. Mange ting som kan plutselig skje. Gruer meg til den dagen det blir skikkelig brann på jobb. Jobber i en bedrift som driver med raffinering av fiskeoljer å enkelte av de oljene vi har på jobb blir faktisk brukt som lett fyringsolje. Enkelte ting å tang har det med å selvantenne også. Så jeg vet alt om brann i væsker og oljer. Har fått den store "ære" å bli røykdykker i bedrifts-brannvernet. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd pulverapparat i motorrom m brann... : bh : Og JA, det kan skje selv om alle slanger o.l. er ordentlig festet og i god stand. Når du slår oljefilteret halvveis av på en steinhard brøytekant for så å lande opp ned sånn at olje renner rett ned på turbo og grenrør, da begynner det å brenne uansett. Og det funka helt fint m pulver. M et 2 kg apparat var det en liten dusj og det slokka m en gang. Dusjen var ikke større enn at måleren på apparatet fortsatt var på "grønt" nivå etterpå.

 

Tok en skikkelig motorvask og pulveret var borte igjen :) Så aldri noen problemer m det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blei det HALON.... :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva må man gi for noe slikt?

Og hvor stort bør det være?

 

Lurer på og skaffe meg et apparat i bilene etter at motoren min tok fyr for en stund siden...

 

Olje + turbo/grenrør = Brann ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon har du ikke store nytten av bortsett fra i lukkede rom som det er nevnt tidligere i tråden her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon har du ikke store nytten av bortsett fra i lukkede rom som det er nevnt tidligere i tråden her.

Mot brann i væsker og elektriske anlegg. THE BEST!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg orker ikke krangle med deg, men håper du ikke får bruk for å benytte deg av halonen på en bilbrann.

 

Kan jeg spørre hvor stort apparat er det du har kjøpt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg orker ikke krangle med deg, men håper du ikke får bruk for å benytte deg av halonen på en bilbrann.

 

Kan jeg spørre hvor stort apparat er det du har kjøpt?

 

Halon fungerer fint det, men krever litt trening for å lære seg bruke det korrekt. Stort sett eneste det ikke slukker er magnesium og andre metalliske inkapsulative reaksjonsbranner. Finnes også noen organiske branner det ikke klarer, men det er ingenting man opplever i en bil.

 

Halon er jo ikke lovlig i Europa lengre med mindre du "eier" ett passasjerfly eller skal bruke det i annen luftfartssammenheng, så lurer litt på hvilken slukker du har kjøpt..

 

Klorfluorkarboner er ikke tillatt av miljøhensyn, men har faktisk en meget god slukkeevne... Hvis det derimot er en Fluorkarbon-slukker (ikke Klorfluorkarbon) som faktisk er lovlig (men som kan selges som "Halon") så kan det nok skorte litt på slukkeevnen da denne trenger mer enn 50% mer konsentrert dekning av brannen for å slukke den.

Men, sålenge brannen er mindre (og hva får man egentlig plass til i ett motorrom før man kaller det overtent?) så bør det holde til den type bruk.

 

For dem som lurer så er en Halon-slukker ett apparat fyllt med ett stoff (En blanding av fluss, spaltegass, ofte litt salt samt cowder) som kjemisk bryter ned brannen, den er kjempeeffektiv på det meste og er det som du oftest finner i fly, dette fordi den ikke danner CO2 når den benyttes (for å danne CO2 trenger du oksygen og ett fly fritt for oksygen = dumt). Vanlige pulverapparater inkapsler oksygen, mens co-apparater bruker opp oksygen.

 

Ett slikt "halon"-apparat er MEGET fint til bruk sålenge man kan bruke det, spesielt siden det ikke starter korrosjon og motoren kan faktisk benyttes etterpå selv om den skulle dra i seg noe av stoffet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mads: Vanntåke, finnes ikke noe til bil av det da? Det kjøler jo og fortrenger luft. Eller fungerer det ikke noe i åpne rom som ett motorrom. Kanskje best i husbranner der en har kontroll på branngassene?

 

Beklager litt sent svar, så ikke posten var rettet til meg :)

Vanntåke kan faktisk fungere meget bra, men da bør motorrommet tettes av rundt panseret også kjøres mistene/strålene oppover, altså fra bunn og opp. Cluet er å ha det tett slik at brannen ikke får flytte seg. Hvis du benytter tåken til å "tette" under brannen, så vil det bli tett nok. Finnes ferdige slike systemer for salg også, tror det er ett par engelske firmaer som selger. Slikt system var også montert i ett par av GrpA Citroene for noen år siden. Det ble vel dessverre (?) aldri prøvd og det ble funnet å være for tungt for slik bruk da det krever ganske mye vann og høyt trykk, noe som medfører for mye vekt til effektiv bruk i en bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Halon fungerer fint det, men krever litt trening for å lære seg bruke det korrekt. Stort sett eneste det ikke slukker er magnesium og andre metalliske inkapsulative reaksjonsbranner. Finnes også noen organiske branner det ikke klarer, men det er ingenting man opplever i en bil.

 

Halon er jo ikke lovlig i Europa lengre med mindre du "eier" ett passasjerfly eller skal bruke det i annen luftfartssammenheng, så lurer litt på hvilken slukker du har kjøpt..

 

QUOTE]

Har ikkje kjøpt det,

det var eit sveiseverksted som skulle kaste det... :D

2 kg klar til bruk..

MEN håper at eg aldri må bruke det da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

her kjem bilder av dei to Halon apperata som eg har fått.

 

Kva er forskjelen på desse?

125_2535_web.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

HA6 er ett BE klasse 3 apparat, mens HA2 er ett BE klasse 2.

HA6 er vel ett 6kg, mens HA2 er 2kg, uten å huske dette helt.

 

Klasse BE er B = væskebranner (bensin, olje, etc), samt E = elektriske branner inntil 1000 volt. (Klasse E finnes dog ikke lengre).

Tallene etter klassen angir bare hvor stor volumflate (tallet kalles effektivitetsklasse) dem dekker, noe som naturlig nok med ett Halon apparat plasserer store apparatet i effektivitetsklasse 3, mens det lille i ef. klasse 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne opp igjen med å stille spørsmålet hvor kjøper man det på nett, og hvilken størrelse burde man gå for?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.