Hatt bilen på service, får beskjed om å skifte skiver + klosser bak , bil gått 26000

Anbefalte innlegg

Veldig takknemlig for raske tips!

Har hatt Tiguanen på service , da får jeg tilbakemelding på at bremseskive bak høyre side er rustet , og må byttes!

Bilen er 2 år , kjørt 26000 km , Vw Tiguan 4Motion

Jeg mener jeg har lest om lignende her men finner ikke tråden.

Jeg trodde skiver skulle holde minst to sett klosser , og holde mye mer enn 26000 km :(

Takknemlig for alle tips i saken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Terje

De skylder på salt på veiene osv. På meg virker det som standardsvaret de gir alle som ett førstesvar!

Skulle tro skivene var laget for å tåle norsk klima , når bilene blir solgt i Norge.....

Hverken skiver eller klosser er slitt ned , det er RUST som er problemet.

Blir provosert!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brems mer.. :P

Ellers er det billige deler på mister-auto.no. Ikke umulig at du kan bruke samme klossene, men vil vel anbefale å bytte de mens du er i gang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brems mer.. :P

Ellers er det billige deler på mister-auto.no. Ikke umulig at du kan bruke samme klossene, men vil vel anbefale å bytte de mens du er i gang.

Nja, er vel sånn ca. 100% sikker på at det ikke har noe med det å gjøre.

Forventer vel at klosser skiftes hver >50000 km , og at skivene tåler to sett klosser , at skiver ikke skal skiftes før >100000km , men kan jo hende jeg tar fullstendig feil, derfor jeg ønsker input :)

Her er det servicemekanikeren som har skrevet i servicerapporten at skive bak høyre side må byttes pga. rust. Møller sier dette ikke går på garanti og forklarer at jeg bør bytte klosser bak begge sider , samt skiver bak begge sider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi byttet vel klosser bak på vår Tiguan 08 mod i fjor mener jeg. Km stand var vel rundt 90 tusen. Skivene var ok. Men en ting : Siden det er el brekk på denne så må du bruke vagcom for å kjøre ut stemplet når du bytter klosser. Men det vet du kanskje ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi byttet vel klosser bak på vår Tiguan 08 mod i fjor mener jeg. Km stand var vel rundt 90 tusen. Skivene var ok. Men en ting : Siden det er el brekk på denne så må du bruke vagcom for å kjøre ut stemplet når du bytter klosser. Men det vet du kanskje ?

Det er ikke skiftet noen ting enda, klosser/skiver har stått på bil siden den var ny. Møller får nok jobben uansett garanti/reklamasjon eller ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min superb 09 har gått 323000km på org skiver og klosser bak mener jeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, er vel sånn ca. 100% sikker på at det ikke har noe med det å gjøre.

Kan love deg at rust på skiver fremskyndes noe veldig på biler som står mye (spesielt med salt på) og kjøres lite/bremses lite hardt med.. :)

Men drei dem ned om det virkelig trengs en overhaling, evt bare vær litt aggressiv på bremsen noen dager og se hvordan skivene ser ut - indikatoren er hvor mye slitasje/høyde det er fra anleggsflate til kanten på skiven . Verksteder lever av mersalg og kunder som ikke har nevneverdig peiling.. :) På bruksbilen min har jeg vel skifta klosser en gang, skivene har 150k km på seg uten at det er noen fare.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brems mer er faktisk ett godt tips

Biler som ofte har drifts temp i skiver og/eller går langt har ikke dette problemet;-) hjelper selvfølgelig også at du spyler skiver og calipere skikkelig noen ganger i løpet av vinteren:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil fast bruk av autohold være nok til å holde skiverust borte samt sikre god bevegelse i bakre callipere? (Om vinteren spesielt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan love deg at rust på skiver fremskyndes noe veldig på biler som står mye (spesielt med salt på) og kjøres lite/bremses lite hardt med.. :)

Men drei dem ned om det virkelig trengs en overhaling, evt bare vær litt aggressiv på bremsen noen dager og se hvordan skivene ser ut - indikatoren er hvor mye slitasje/høyde det er fra anleggsflate til kanten på skiven . Verksteder lever av mersalg og kunder som ikke har nevneverdig peiling.. :) På bruksbilen min har jeg vel skifta klosser en gang, skivene har 150k km på seg uten at det er noen fare.

Hører hva du sier , men vi snakker om en 2 år gammel bil her. Ikke har den stått mye i ro heller , er tross alt kjørt 13-14 000 km i året.

Jeg føler Møller i første omgang sier dette må dekkes av kunden , i 9 av 10 tilfeller kommer de unna med det.

Solgte min Touran 2008 modell i 2012 , samme kjøremønster, gått 80000 km når den ble solgt , ble aldri skiftet hverken klosser eller skiver....så teorien holder ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ER skiven virkelig så mye slitt/rusta som de skal ha det til? For det er jo service - du MÅ jo strengt tatt ikke forholde deg til hva de anbefaler deg å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte skifte klosser og skiver bak på 2012 Passat. Den ene skiven var helt nedslitt. Km stand ca 50 000. Fikk på garantien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ER skiven virkelig så mye slitt/rusta som de skal ha det til? For det er jo service - du MÅ jo strengt tatt ikke forholde deg til hva de anbefaler deg å gjøre.

De sier den kanskje hadde gått gjennom en EU kontroll. Gambler ikke med bremsene.

- - - Updated - - -

Måtte skifte klosser og skiver bak på 2012 Passat. Den ene skiven var helt nedslitt. Km stand ca 50 000. Fikk på garantien.

Hva var grunnen til skifte? Nedslitte klosser eller skiver? Rust?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 2 år eller 60t km garantien er utvidet på bakbremsene på..

Det som kommer først.. Jeg fikk byttet alt mitt på garanti :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 2 år eller 60t km garantien er utvidet på bakbremsene på..

Det som kommer først.. Jeg fikk byttet alt mitt på garanti :)

Den gjelder vell bare for den nedslitte klossen. Også dekker det også skive hvis dette har gått på stålet. Her har vw gitt en utvidet garanti pga et kjent problem. Har aldri vært borti at det har vært noe kjent på problem på Tiguan at skivene bak ruster fort, men kan være at det er den siden som er mest utsatt og at det da i sammenheng med salt/sjø/lite bremsing etc har blitt mye rust på denne. Men er jo bare å kjøre til klossene går på stålet og skift det da :P Møller klarer aldri å gå gjennom garanti på rust på bremseskiver uansett. Den garantien varer vell 10 000km eller noe sånn. Problemet ligger hos fabrikken som sier NEI og ikke møller...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke lett å bli klok her

Anders : hva var symptomene før Møller skiftet alt hos deg? Slitne klosser eller skiver?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil fast bruk av autohold være nok til å holde skiverust borte samt sikre god bevegelse i bakre callipere? (Om vinteren spesielt)

Autohold har forresten vært påslått nesten hele tiden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg melding om at Møller tar alt på garanti/reklamasjon. Fornøyd med utfallet, men ikke prosessen. Skal ikke være nødvendig å måtte kjempe med "nebb og klør" for å få gjennom sine rettigheter.

Skiver & klosser bak blir byttet kostnadsfritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fikk jeg melding om at Møller tar alt på garanti/reklamasjon. Fornøyd med utfallet, men ikke prosessen. Skal ikke være nødvendig å måtte kjempe med "nebb og klør" for å få gjennom sine rettigheter.

Skiver & klosser bak blir byttet kostnadsfritt.

Hei Rasmus

Bra det ordnet seg da og at Møller kom til fornuft, er det Møller Nestun som du bruker ?

Peder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.