Hva skal til for og putte 6gir 01E quattro kasse fra AEL diesel i en audi 100 typ44 q

Anbefalte innlegg

Hva skal til for og putte 6gir 01E quattro kasse fra AEL diesel i en audi 200 typ44 q?

 

Hva må byttes over?

Overføring og fester sikkert?

Er utveksling lik?

 

Bilen er en audi 200 10v 1990. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal til for og putte 6gir 01E quattro kasse fra AEL diesel i en audi 200 typ44 q?

 

Hva må byttes over?

Overføring og fester sikkert?

Er utveksling lik?

 

Bilen er en audi 200 10v 1990. :)

 

01E kassa har opplagring i veiv, 200'en har vel opplagring i svinghjul? Så svinghjulslager må vekk og lager må inn i veiva.

 

Utveksling er langt fra lik, 3-6 gir er vesentlig høyere i tdi kasse enn bensin. Tipper 200'ens 5. gir er noe midt mellom 4. og 5. gir på AEL kassa. Du skal helst ha litt mer enn orginal effekt for å få noe særlig glede av 6. gir. Det er veldig stor forskjell på hvor godt utvekslingen er kjørbar mellom en 20VT og V8 fra S6 plus, så da tror jeg at 165 hk blir litt i svakeste laget for å orke noe i 6. gir i Norge.

 

200'en har vel ett stag mens 01E har to stag i giroverføring.

De to har ulike drivflenser på fremaksel.

Lengden er kanskje heller ikke lik, slik at du må ha annen lengde på mellomaksel?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forhold til Audi 200 20v da, så trenger du hjemmelagde fester og kappe inn overføringa noen cm. Trenger svinghjul med opplagring i senter. 01e har vel opplagring i svinghjul. Er 016 kasse i 200 20v, og tipper det er samme kasse i 10v fra 1990 også? Med torsen? I 20v passer flensene, kassa er like lang. 20v har 2 stag, tipper din også har 2.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utveksling er langt fra lik,

 

Tipper Fredrik mente utvekslingen på differensialen, om 01E kassa matcher hekkdiffen.

 

Er 016 kasse i 200 20v, og tipper det er samme kasse i 10v fra 1990 også? Med torsen?

 

Alle 44q fikk Torsen fra 88b-årsmodell (faceliften)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis kassa fra 20v passer i 10v, så er det samme utveksling. 4.11. Jeg tror de passer overens.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei og takk for svar! :)

Har 20v kasse og diff.

Når det gjelder utveksling tenkte jeg på om det er en 4.11.

Seff er en dieselkasse lengere giret.

 

Motoren og kassen får jeg matchet sammen, er hva som passer i karrosseriet jeg lurer på.

 

Så konklusjon her er:

 

Drivaksler passer.

Giroverføring på modifiseres noe, men ikke så mye.

 

Andre fester.

Må disse lages eller kan man finne noe fra C4

Chassis eller noe som kan passe?

 

Takker masse for svar!! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jobber med samme saken selv, dette er det jeg vet.

 

016 har opplagring i veiv, 01e har opplagring i svinghjul, om du velger å bytte til 7a svinghjul eller lager deg en hylse eller lager spor i svinghjulet for å sette i et nålelager er opp til deg.

Må bytte clutchlamell da kubben er tykkere.

Overføringstagene skal kappes ca. 4cm på et rett område og sveis sammen så er den delen i boks.

Ellers passer kassen mot akslinger.

 

Noen sier du kan bruke RS2 girkassefester slik at armene passer på girkassefestene i traversen men jeg har dessverre ikke fått bekreftet dette.

Har snakket med 034 om å putte dette i min 20vt som svarer med å anbefale sine fester. Som du kan se, det er bare noen vinkeljern sveiset sammen så jobben burde ikke være stor å lage selv for det som er litt handy.

http://store.034motorsport.com/transmission-mount-bracket-pair-rs2-replica-01e-into-small-chassis.html

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.