Anbefalte innlegg

Har flere feilkoder på min 04 A3. Skal prøve å legge frem symptomer og diverse så lett leselig som mulig.

 

2004 (førstegangsregistrert 2003) A3 2.0TDi 140hk BKD-motor.

 

Første symptom: Sliter med å starte når motor er varm.

Slik har den vært siden jeg kjøpte den for et år siden. Finner flere mulige løsninger; batteri, startmotor, camshaft-sensor, kjlølevæske-temperatur sensor, glødeplugger. Sikkert mer. Har nytt batteri, ingen forskjell.

 

Andre symptom: Periodisk ingen varme i kupè. Varmetråd/varmesete fusker.

Kort beskrivelse: En 20 minutters kjøretur - Først fungerer ikke varmeseter, og den blåser lunket. Varmetråder bak kobler ut etter 2 sekunder (hører ikke relè klikke heller). Kjører til motor er varm, da kommer det varm og god luft. Men fortsatt ikke varmesete/tråder. Nesten hjemme begynner det plutselig å komme kald luft rett fram og opp, men varm til siden (mot vindu), det blir kjapt varme i setene og varmetråd bak slår seg plutselig på.

 

Utbedring: prøver å bytte termostat.

Et verksted ser på saken, angående varme i kupèen. De foreslår å bytte termostat da de slangene som skal være varme ikke er det. Dette hjelper ingenting og nye symptomer oppstår istedenfor.

 

Symptom nr 3: Bilen bruker veldig lang tid på å bli varm (motorvarmen).

Kan kjøre kilometer uten at varmen stiger. På tomgang synker temp igjen når motor først er varm. Kjører jeg i 80-90 km/t eller høyere så begynner motor å koke. Ved lavere så holer den 90 grader, eventuelt veldig sakte så kan den synke. Merker nå forresten ingen varme i kupè lenger, men varmetråder/seter er fortsatt periodisk. Motor bruker veldig kort tid på å fra 115-125 grader og ned til ca 90 hvis jeg senker farten eller står på tomgang. Snakk om et par minutter.

 

Utbedring: Regner med dette er feilmontering eller lignende.

Drar tilbake til verksted, de sjekker for luftlommer og diverse. Finner ingen feil. Alt "er som det skal". Var så innom Møller også siden jeg hadde avtalt time for diverse ting, inkludert varme i kupèen. De er ikke veldig til hjelp... Men mener det kunne være vannpumpe (denne ble byttet for 3 år siden på 89000km, og den er nå gått 150000km). Det er nemlig ingen sirkulasjon i slangene rundt ekspansjonsbeholder. Så har satt time på vannpumpebytte som vil koste meg 4000.

 

Symptom nr 4

Kommer på at jeg har OBD2-verktøy til tlf. Kobler opp denne mens jeg kjører. Leser av motortemp. Ser her at måler i bilen tidvis ikke henger med ifht hva jeg leser på scanner. Den kan ligge mellom 75 og 120 grader og fortsatt vise 90 i bilen. Noen ganger er det snakk om forsinkelse, mens hvis jeg ligger i typisk 60-80km/t så ligger den ofte på 90-115 grader mens måler bare viser 90.

 

Så til feilkoder jeg har;

 

DTC18358/P1950 - Kjølevifte blokkert/går tregt - periodisk

DTC18359/P1951 - Kjølevifte 2 blokkert/går tregt - periodisk (disse går som rakkern når de skal, men vet ikke om det eventuelt kan være en liten treghet. Virker tilsynelatende helt fint iallefall.)

 

DTC17055/P0671 - Gløderør, sylinder 1 Elektrisk feil i strømkrets - Permanent

 

P0116 - Føler 1 for kjølevæsketemperatur urealistisk signal -

 

DTC18051/P1643 - Feil i styring v sentralelektronik - Permanent/sporadisk (har en fra møller og en fra annet verksted. Møller sier periodisk)

 

DTC00483/VAG00483 - kontrollmodul for tileggsluftvarmer - sjekk feilkoder - permanent

DTC01809/ - Trinn motor temperatur spjeld venstre side- Mekanisk feil - periodisk

 

DTC00361/VAG00361 - varmeelement tileggsvarmer - defekt - permanent

 

DTC00352/ - Klemme 30A - åpen krets - periodisk

 

 

Har også merket en stund at på tomgang så ligger turtall ofte på +/- 1000rpm, og den skal ligge på ca 800. Dette ser jeg er et symptom på feilkode P0116.

 

Har også en del hvit røyk ved oppstart. Og slitt litt med vannforbruk. Men har vært snillere siste måneder. Men hvis vannpumpe har røket så kan det kanskje forklare det siden disse kan lekke mener jeg å ha lest?

 

Hva bør sjekkes før jeg bytter vannpumpe?

Bytte temp-sensor? Skal være to stk etter hva jeg skjønner.

Er det noe feil med ny termostat?

Kan det ligge noe i kjølesystemet som blokker? Hvordan finne ut?

..?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.