Orginal montert xenonlys, automatisk høyderegulering, hvordan skal dette fungere?

Anbefalte innlegg

Ja.. Har orginal montert xenon på min B5 A4, men opplever til tider at motkommende trafikk blinker evnt slår på fjernlys lenge før de skal uansett.

De er nylig innstilt av NAF, uten at de var feil innstilt men forekommer fortsatt.

Dette kan forekomme dersom jeg møter en bil, da der jeg forex er på toppen av en bakketopp, eller lignende, så jeg lurer litt da utvidet, hvordan fungerer dette med automatisk høyderegulering?

Jeg veit systemet tar høyde for om jeg har tilhenger bak, last bak i i bilen osv, men tar det øyeblikkelig høyde for små dumper i veien og slikt?

Opplever da selv og møte både noe eldre og nyere biler der jeg selv blir blendet et halvsek eller et sek i gangen dersom veien er veldig ugjevn, antar det er dette mottrafikkantene mine også misliker.

Ser ikke for meg at dette systemet skal kunne ta høyde for om min bil befinner seg en høyde over motkommende bil, eller små dumper som kommer brått på, eller ?

Kan noen forklare dette litt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

så jeg lurer litt da utvidet, hvordan fungerer dette med automatisk høyderegulering?

Jeg veit systemet tar høyde for om jeg har tilhenger bak, last bak i i bilen osv, men tar det øyeblikkelig høyde for små dumper i veien og slikt?

Nei, ikke på en B5. Du må opp på en B6 (eller A6 C5 facelift) før det ble aktiv regulering av lysene. På B5 og C5 (før facelift) så reguleres lysene kun når de skrues på, så hvis man f.eks. står parkert på en slik måte at venstre bakhjul sitter høyere i hjulbuen enn ved normal kjøring, så vil lyset lyse høyt. Dette kan være f.eks. ved parkering i motbakke, da vil bilen løfte seg litt på baken når man drar til håndbremsen og slipper fotbremsen. Ved å vri om lysbryteren fra 0 (auto) til hovedlys så vil systemet stille seg inn på nytt, og forbli på denne innstillingen inntil neste gang lysene tennes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen slik lysbryter som du snakker om i min bil, jeg hadde det i min forje B5, som kun hadde halogen men ikke i denne som har org montert xenon.

Om vi snakker om samme bryter? Når jeg starter min bil så tennes ingen lys (bruktimport)

Nå er det jo et krav om at biler som har xenonlys skal ha automatisk høyderegulering, godkjente lykter for dette (i dette tilfellet står det D2S på min lykt som tilsvarer godkjent for xenon på nærlys) samt lyktespylere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, nei det spiller ingen rolle om den har automatiske kjørelys eller ei. Lysene stiller seg kun èn gang, når lysene tennes. De er ikke aktive, dvs. at høyden justeres kontinuerlig. Det kom først på B6, så vidt jeg husker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer, da får det vel bare være slik da.. antar at styreenheten i biler med aktive lys ikke vet at en er på en bakketopp og lignende så noe blending er umulig og unngå uansett..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen vet ikke hvor den er iforhold til resten av veien, så nei det tas ikke høyde for det. Det som er greia er at den skal justere seg iforhold til last i bilen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med aktive lys så vil lysa gå opp og ned når man kjører over f.eks. fartsdempere. Broren min klaget over dette, han synes det var litt irriterende på en C5 facelift han hadde, men over lenger høydeforskjeller som bakketopper vil ikke systemet merke dette, for ved fartsdumper f.eks. så jobber jo hjula opp og ned.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.