Feil med org.xenon Passat 3bg, ene lykta slukker. Montere "auto" funksjon på nærlys??

Anbefalte innlegg

Hei, har et problem med original xenon på min Passat 3bg.

 

Begge lysa fungerer når jeg slår på tenninga. Men når jeg starter motoren, så slukker lyset på passasjersiden? Det blinker kjapt, så slukker det. Hvis jeg vrir over på lysbryteren så fungerer det igjen.

Lyset slukker kun ved start av motor, men slukker ikke under kjøring.

 

Hva kan være problemet? Jeg har byttet alt som jeg kan tro har sammenheng med dette......

 

Måler samme normale spenning på kontakten til begge lyktene. Virker som at problemet muligens er et stort spenningsfall ved oppstart av motor?

 

Har byttet hele passasjerlykta.

Byttet ballast, prøvd flere forskjellige.

NYE pærer i begge lyktene, Phillips D2S.

 

Pusset på jordinger til begge lyktene (nedre a-stolpe på begge sider)

Byttet lysbryter også.

 

Alle deler er orginale!

 

Hva kan være feil? Noen som har hatt dette problemet før?

 

EDIT:

I den siste tiden fungerer kun en lykt med tenninga på (både med og uten start av motor). I det siste har kun passasjerlykta tent, førerlykta blinker såvidt og slukker. Vrir jeg på lysbryter så fungerer begge. Noen ganger forskjell i lysstyrke på lyktene, andre ganger ikke.

 

 

Noen som eventuelt vet hvordan jeg kan koble opp de originale tåkelysene mine som kjørelys sammen med parklys? Og i tillegg hatt en lysbryter med "auto" funksjon som bytter til xenon nærlys når det er mørkt? Dette hadde vært et enda bedre alternativ hvis noen har peiling på om dette går ann å ettermontere.

 

Har originalt avblendbart innvendig speil, er dette en slags "lys-sensor" som kan brukes til å slå av på xenon når det er mørkt? Bare lurer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som kan hjelpe? Er det noen flere jordinger som er til lykta? Har kun pusset på de som er på nedre del av A-stolpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nevne at jeg byttet tenningsbryter også, men ble ikke noe bedre.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg hadde nøyaktig samme feil som deg. Det er merkelig tynne ledninger som går til disse ballastene og de møter mye motstand gjennom brytere osv. Ballastene trekker 12a hver ved oppstart, så hvis ledningene er gamle kan det bli nok spenningsfall til at ballasten gir opp. Jeg løste det ved og trekke nye ledninger rett fra batteriet (4mm^2) til et rele styrt av de originale ledningene. Og så videre til ballastene. Gjorde det samme til halogenpærene og det ble merkbart sterkere lys. Brukte et dobbelrele fra biltema.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har også opplevd at begge sikringene har gått, og synes det er merkelig..... Det eneste jeg ikke har byttet, er vel ledningsnettet til lyktene. Men har målt alt, og sjekket at det ikke er brudd, fikk god kontakt fra hver ende :) Kan ikke si at ledningene er så veldig tykke nei.

Hvis jeg kun har cd-spilleren på, og ikke tenning og motor, så slukker faktisk lykta med en gang jeg vrir om tenning(uten start av motor). Vanligvis så slukker lykta ved oppstart av motor, ikke kun tenning :/

 

Synes dette er helt merkelig.... Får se litt på det med ledningene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du kan fint måle 12.6 v ved alle punkter, men mengden strøm kommer ikke gjennom hvis det er hindringer på veien. 12 ampere er mye strøm, så når ledningsnettet er nytt og fritt for korrosjon er nok 1.5 mm akkurat nok. Kobber er dyrt og biler bygges så billig som mulig.

Jeg tror det slukker ved motorstart da batteriet har nok å gjøre med å snurre i gang motoren, og dynamoen har ikke startet ordentlig opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er enig med deg der, har vært inne på tanken selv. (Kan nevne at dynamoen ble byttet i fjor pga den ladet for mye, derav feil på ESP).

Mulig at batteriet mitt har innvirkning på dette? Det fungerer bra, men har ikke vært byttet før tror jeg.

 

Men synes det er merkelig at CD-spilleren (navigasjonen) har innvirkning på at lykta ikke tenner på tenningen..... Er 100% sikker på at alt er koblet riktig der. Mulig dette skyldes dårlig jording på spilleren, og at den bruker samme jordingspunkt som xenonlykta?

 

Vet du om xenonlykta har flere jordingspunkter? om ballasten har egen jording? Jeg vet at lykta er jordet i nedre del av A-stolpen, men kan ballasten være jordet en egen plass i f.eks motorrommet? Mulig det hjelper om jeg klipper av kabelskoa på lyktjordinga, og klemmer på en ny, slik at enden av kabelen samt kabelskoen er fritt for korosjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ballasten er kun jordet i a-stolpen. Mine ledninger var helt svarte inni, så mitt heteste tips er fortsatt og lage et nytt ledni gssett med releer. Man får også kjøpt sånne sett fra xenonkit-butikker. theretrofitsource.com er best syntes jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, skal prøve å fikse litt på ledningene, så håper jeg det blir bra. Ledningskontaktene til begge lyktene er strøkne, helt blanke å fine, så er tydligvis den andre enden av ledningsnettet som har korrodert...... Utrolig irriterende problem ihvertfall, skal bli godt å finne en løsning på det. Det beste blir nok som du sier, å legge opp nytt rele, og ledninger.

 

Takk for all hjelp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe ja, skal prøve å fikse litt på ledningene, så håper jeg det blir bra. Ledningskontaktene til begge lyktene er strøkne, helt blanke å fine, så er tydligvis den andre enden av ledningsnettet som har korrodert...... Utrolig irriterende problem ihvertfall, skal bli godt å finne en løsning på det. Det beste blir nok som du sier, å legge opp nytt rele, og ledninger.

 

Takk for all hjelp.

 

Hei

 

Jeg har samme problem som deg med høyre xenon-lys. Har du funnet ut av problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke funnet ut av det, er et veldig merkelig problem. Jeg sjekket hele ledningsnettet til lykta og det ser faktisk OK ut. Har ikke prøvd med nytt rele og ledningsnett enda, men mulig det løser problemet. Men problemet har blitt litt verre det siste året, nå slukker faktisk også lykta på førersiden en gang i blandt. Noen ganger så vil lyktene heller ikke tenne når jeg vrir lysbryteren til "på", men hvis jeg slår på tåkelysene og deretter slår på xenon, så fungerer begge lysene.

 

Skulle tro dette skyldes dårlig jording, men har somsakt målt og sjekket dette flere ganger..... Også testet med flere lysbrytere.

 

Når lysene først tenner, så lyser de helt normalt til jeg stopper bilen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lager liv i denne igjen..... Etter at lyktene nå har fungert helt fint en stund, har de plutselig begynt å tulle igjen den siste tiden.

 

Nå fungerer kun passasjerlykta 8/10 ganger ved tenning på. Vrir jeg på lysbryteren så kommer førerlykta (problemet er motsatt av hva det var før).

Noen ganger lyser en av lyktene merkbart sterkere enn hva de pleier. Altså en lykt lyser sterkere enn den andre, og det kan variere i hvilken lykt det er.

 

Noen som vet hvordan jeg kan legge opp et ekstra rele for å fikset dette en gang for alle? Hvilke ledninger som skal kobles hvor osv? :)

 

Har Eu-kontroll til neste år så er greit å ha det på stell, fort at verkstedet kan henge seg opp i dette.......

 

Noen som eventuelt vet hvordan jeg kan koble opp de originale tåkelysene mine som kjørelys sammen med parklys? Og i tillegg hatt en lysbryter med "auto" funksjon som slår på xenon nærlys når det er mørkt? Dette hadde vært et enda bedre alternativ hvis noen har peiling på om dette går ann å ettermontere.

 

Har originalt avblendbart innvendig speil, er dette en slags "lys-sensor" som kan brukes til å slå av på xenon når det er mørkt? Bare lurer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du har prøvd nytt lysrelè?

bør kunne bruke fks lysforsterkerkit fra biltema, må da bytte kontakt ved lyktene.

 

har ikke sett lysbryter med autofunksjon til 3bg (ikke sett etter det heller) :) har selv kjøpt autobryter med lyssensor til 3c på ebay.

speilet i 3bg bruker sensor oppe på dasjbord, mener jeg. kan sikkert bruke den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke oversikt over hvilket relé som har tilknytning til nærlysene, trodde kjørelysfunksjonen var innebygget i lysbryteren jeg?

 

Hvis det er ett relé som har tilknytning til lysene, så vil jeg gjerne vite hvilke det er :-)

 

Hadde vært flott med "auto" bryter i passaten :) men er vel litt vanskelig, da 3bg ikke kom med dette originalt. Bryteren fra 3c er vel ganske forskjellig i kontakten regner jeg med.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett etter det reléet før, men er ingen rele nr.173 på bilen min. Tror det er kun på amerikanske modeller.

 

Europeiske modeller har alt i lysbryteren tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bestilt sånn pakke med "auto bryter", men for å ikke få feil på eu-kontroll osv må det vel alltid være tent lys foran? Er vel bare baklys det er lov å slå av "på dagen"?

 

Såvidt jeg har forstått, så vil denne autobryteren slå av alle lys når det er lyst ute (dvs. nærlys og parklys).

Slår på alle lys når det er mørkt (unntatt tåkelys og fjernlys).

 

Noen som vet om jeg kan koble opp mine originale tåkelys slik at de lyser på "auto"?

Er vel ikke verre enn at tåkelysene blir koblet i posisjon "0"?, men problemet er om de vil slå seg av når det blir mørkt? hmmmm

 

Noen som kan hjelpe?

 

Er det kun krav om å ha kjørelys foran på kvelden/natten? Eller gjelder dette på dagtid også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.