Rustfritt eksosanlegg på eu kontroll

Anbefalte innlegg

Eksosanlegget mitt er helt kaputt. Er det noen som vet om bilen går rett gjennom PKK med dette anlegget? http://www.arz-tuning.de/shop/product_info.php/info/p465_Supersport-Stainless-Steel-Cat-back-Exhaust-for-VW-Corrado-VR6---2-0l-16V---2-0l.html

 

Noen som har noen erfaring med det anlegget? Er ikke ute etter voldsomt mye mer lyd enn orginalt. Anlegget fra motor tilogmed cat. er ok og budsjettet er stramt så er kun ute etter et rimelig catback anlegg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er umulig å si, det kommer ann på hvem og hvor du kontrolleres og om de har en bra dag eller ikke :)

Du må hvertfall ha katalysator hvis bilen er nyere enn 1990.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp. Katalysatoren skal få bli. Må bare erstatte de bakre pottene og de rustfrie catback anleggene jeg har sett på er under halve prisen i forhold til orginalt, men lurer litt på om det funker i eu kontrollen da. Vil ikke at det skal være avhengig av om verkstedet har en god eller dårlig dag så da er det vel best å gå orginalt likevel

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er (var hvertfall) ikke krav til katalysator på biler fra 1990, men det er krav til utslippsnivå ;) Ofte klarer man ikke kravet uten kat, så sant man ikke kjører på en blanding av bensin og E85 / rødsprit.

 

Jeg ville hørt med en av Statens veivesens trafikkstasjoner hvilket syn de har på det. Jeg har selv uoriginal rustfri eksos på min bil, godkjent på BT :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så ikke at du skrev EU-kontroll. Jeg trodde du mente at du skulle på biltilsynet.

Da vil det nok gå bra tror jeg. Så lenge utlippsmålingen er innenfor.

 

Hermann, jeg har fått beskjed at man MÅ ha katalysator, men hvis man har bra nok måling uten så tror jeg ingen bryr seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen er en 93mod. Jeg tror jeg gambler på at det går bra jeg. Ser jo litt mer puma ut med rustfritt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eu går glatt med u org. Eksos :) værre om du skal på BT :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye grums. Det er påbudt med katalysator på alle biler som er førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1/1-1989.

Frem til og med årsmodell 1991 er det ingen spesielle krav til støy, foruten at det ikke skal være spesielt støyende. Altså er støyen fra bilen en bedømmingssak. Fra årsmodell 92 pg nyere er det krav til støy.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min S3 skle igjennom EU med Rustfri Milltek eksos, det ble kommentert at "den så ikke helt original ut", men avgass var ok og den støyer ikke nevneverdig får den dras godt opp på turtall.

 

Men som nevnt over, det går mye på hvem du møter på. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har Friedrich på min Polo, ok pris for anlegg med papirer. Mitt var e merket. Byggekvalitet så som så, dårlig opplegg med klemmer og kompensator. Målte 76db på Våler v 3500omdr. 85 db ved 4500omdr. på Rudskogen, dog vet jeg ikke hvor nøyaktig disse målingene var.

 

 

 

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min S3 skle igjennom EU med Rustfri Milltek eksos, det ble kommentert at "den så ikke helt original ut", men avgass var ok og den støyer ikke nevneverdig får den dras godt opp på turtall.

 

Men som nevnt over, det går mye på hvem du møter på. :)

 

Miltek eller supersprint var det jeg hadde tenkt i utgangspunktet, men finner ingen som leverer komplett anlegg fra disse merkene til Corrado lenger

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Friedrich mener jeg ha hørt at støyer mye.

 

Har tenkt å ha på Fortex på min G40 når det er liv i den igjen. Dette er et rustfritt Jetex anlegg

 

http://www.nh-tuning.de/Sportauspuff-mehr/Jetex/Fortex/VW/Jetex-Fortex-Abgasanlage-VW-Corrado-2x-Race::57109.html

 

Får vel oppdatere litt her. Valget falt på Jetex herfra http://www.jetex.co.uk/ og 4dager etter jeg bestilte var det på døren men UPS.

Kanonservice fra jetex hele veien med sporing osv. I helgen ble anlegget montert problemfritt. Utrolig bra passform og lyden er helt som original bortsett fra en litt dypere lyd. Det bråker ikke noe serlig mer før man har fullt pådrag med motstand. akkurat slik jeg ønsket det. Anlegget er en kvart tomme større enn originalt. Jeg bestilte med katalysator og ny lambda ble også skiftet da jeg ikke fikk ut den gamle. Anbefales! Litt bilder fra i dag:

 

Nytt vs. gammelt

20160917_120643_zpsawu0ui9a.jpg

 

Slagmark i garasjen

20160917_160644_zpshci88wto.jpg20160917_160650_zpsbuxegcgn.jpg20160917_160659_zpsmszyk569.jpg20160917_171753_zpsa03tsw53.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det mye grums. Det er påbudt med katalysator på alle biler som er førstegangsregistrert i Norge f.o.m 1/1-1989.

 

Det stemmer nok ikke, hvor leser du dette? Kjøretøyforskriften har ikke uttrykt krav til katalysator montert, men i januar 1989 ble det stilt krav til avgass - som ofte i praksis vil kreve kat montert for å imøtekommes. Disse kravene ble, for typegodkjenning/nyregistrering, innført 1.januar 1989 for personbiler med bensinmotor i gruppe L1. Nyere lovtekst i kjøretøyforskriften sier følgende;

 

For biler i bruk gjelder følgende :

Utslipp av CO skal ikke overskride 0,5% og utslipp av HC skal ikke overskride 100ppm for bil i gruppe L1. For bil i gruppe L2 er grensene 1,0% og 200ppm. Dette kravet gjelder fra 1. juli 1991 for biler i gruppe L1 og fra 1. oktober 1992. Biler registrert første gang før disse datoene skal innhold av CO ikke være over 3,5%, men må være minst 0,5% - dersom ikke lavere verdi er spesifisert fra produsent og/eller HC innholdet samtidig er under 300ppm.

 

Altså er ordet katalysator ikke nevnt ;)

 

Flere biler levert før 1991 hadde ikke katalysator, for de levert med katalysator så er det en annen paragraf som gjelder, som tilsier at man ikke kan fjerne kat dersom kjøretøyet originalt var levert og typegodkjent med kat. Like ulovlig er det å montere kat på bil typegodkjent uten.

 

Det er forbudt å montere utstyr som øker utslippet av forurensende avgasser

på bil som er konstruert for en hastighet av 50 km/t eller mer, med mindre det

fremlegges dokumentasjon for at bilen tilfredsstiller de krav som gjaldt da den

ble registrert første gang i Norge og utstyret er godkjent av Vegdirektoratet.

Ettermontering av katalysatorutrustning er bare tillatt dersom utrustningen

er godkjent av bilfabrikanten for vedkommende biltype.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.