Hvilken girolje på tiptronic 2008mod a6 allroad 3,0 TDI?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en 08 A6 allroad 3,0 TDI. Med tiptronic, eller kanskje en av de andre tronic kassene? Vet ikke forskjell.

 

Det eg vet er at eg skulle hatt ett oljebytte på denne kassen, bilen er nå rundet 150k kilometer og det er ikke tidligere bytta.

Som dere vet så sier møller at denne skal i utgangspunktet ikke byttes, og at den er "evigvarende"

 

Bilen og kasse fungerer bra pr idag, men den føles litt treig i giringa. Litt sein til og gire ned når turtallet synker og visaversa når turtallet øker.

 

Fikk beskjed som sagt av møller at denne måtte ha en spesial olje som koster skjorta. Er det noen som vet hvilken olje det er snakk om? Ev om man kan bruke en annen tilsvarende?

 

Er det og mulig og "resette" kassen software messing? Forsto det slik at disse kassene lærer seg hvordan man kjører?

 

Dersom noen sitter på info om disse kassene så hadde eg vært veldig takknemlig, har leitet litt rundt uten hell så langt. :)

 

Mvh

Jon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det quattro? Da har du tiptronic. FWD er multitronic.

 

Hvis det er tiptronic/quattro er girkassen din produsert av ZF.

ZF lager egne oljer som er anbefalt:

http://www.zf.com/brands/content/en/zf_parts/products_zp/transmission_oils_zp/oils.html

Du skal ha nr 6 egentlig.

 

Var for en stund siden på besøk hos Teo i Polen som er en ZF spesialist med en ZF6 serie kasse.

Han anbefalte på det sterkeste å kjøre "grønn" olje (ZF Lifeguardfluid 8) også på 6trinns kasse.

Den var litt dyrere (ca 20%) men både renset og smørte bedre.

 

Merk deg hva ZF selv anbefaler av girkasse service :)

http://www.zf.com/brands/content/en/zf_parts/technology_in_practice_zp/oil_change_procedure_zp/how-to-change-oil.html

 

Depending on the driving style (e.g., many trips at high speeds or sporty driving), ZF recommends a transmission oil change every 80 000 to 120 000 km, or after 8 years at the latest.

 

Samtidig med service ble også software til kassen oppgradert og bilen var ikke til å kjenne igjen etterpå.

Absolutt å anbefale!

 

Vet ikke hvor likt det er for multitronic foruten at det er langt flere software versjoner for denne pga en del små problemer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det samme kasse i bilen min? 2008 S8. 6 trinns tiptronic. Var tenkt til å skifte olje på Møller, fikk pris på ca 8500kr. Greit nok, men vil gjerne høre mer om hva Teo gjør siden de sikkert har mer peiling enn de på Møller som faktisk "aldri" skifter olje på disse kassene :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo Audi som har sagt at det ikke er skiftintervall og ikke møller som har "bestemt" det. Hos oss pleier vi ofte å anbefale kunden å skifte på rundt 100-120 000km uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det quattro? Da har du tiptronic. FWD er multitronic.

 

Hvis det er tiptronic/quattro er girkassen din produsert av ZF.

ZF lager egne oljer som er anbefalt:

http://www.zf.com/brands/content/en/zf_parts/products_zp/transmission_oils_zp/oils.html

Du skal ha nr 6 egentlig.

 

Var for en stund siden på besøk hos Teo i Polen som er en ZF spesialist med en ZF6 serie kasse.

Han anbefalte på det sterkeste å kjøre "grønn" olje (ZF Lifeguardfluid 8) også på 6trinns kasse.

Den var litt dyrere (ca 20%) men både renset og smørte bedre.

 

Merk deg hva ZF selv anbefaler av girkasse service :)

http://www.zf.com/brands/content/en/zf_parts/technology_in_practice_zp/oil_change_procedure_zp/how-to-change-oil.html

 

 

 

Samtidig med service ble også software til kassen oppgradert og bilen var ikke til å kjenne igjen etterpå.

Absolutt å anbefale!

 

Vet ikke hvor likt det er for multitronic foruten at det er langt flere software versjoner for denne pga en del små problemer.

 

Hei Finn Kristian.

Tusen takk for meget utfyllende svar.

Eg har quattro ja så da er det en tiptronic kasse :)

Eg snakka som sagt med møller, og eg har snakka med ett lokalt meca verksted her som eg bor.

 

Meca verksteded har tidligere flushet noen girkasser for meg med godt resultat.

Når eg snakka med møller på Minde i Bergen kunne ikke de gjøre dette, de bare bytta olja.

 

Er det ikke anbefalt og få flushet kassen? Man får vel bytta mye mer av olja enn dersom man bare tapper av og fyller på

 

Er det ev mulig og få kjøpt den olja på nettet noe sted?

 

Tusen takk for svar :) ser frem til og få gjort dette. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja viktig å påpeke at både BMW og Audi er de som kjører "sealed for life" på disse kassene og ikke nødvendigvis Møller.

 

Bilen vi var nede hos Teo med hadde fått service hos Møller tidligere hvor det også ble bedt om oppdatering av software.

De bytta aldri olje her, men etterfylte da det manglet ved en tidligere anledning.

 

Når vi kom til Teo tok han først en prøve tur for å se hvordan den oppførte seg.

Så en scan av diagnose og oppdaget at det fremdeles lå inne 1. versjon av software.

Nyeste er 4. Så denne ble oppdatert.

Gutta til Teo tok en rens av ventilhus hvor hele huset ble plukket og ut alle ventiler ble rengjort.

Etterpå ble det fylt på med olje fra 8trinns (grønn) som nevnt.

 

Teo tok selv en prøvetur etter jobben var ferdig, og vi merket med en gang forskjell i responsen og hvor kjapt den låste girene.

Før kunne den slure veldig lenge og i gitte situasjoner nykket den litt og virket som den bomgiret, alt dette forsvant.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo Audi som har sagt at det ikke er skiftintervall og ikke møller som har "bestemt" det. Hos oss pleier vi ofte å anbefale kunden å skifte på rundt 100-120 000km uansett.

 

Fikk anbefalt det jeg også :) Så det var det ikke noe å si på. Men siden de ikke har noe skifteintervall på de så er det nok et fåtall som er noe særlig erfarne på det på Møller verkstedene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja viktig å påpeke at både BMW og Audi er de som kjører "sealed for life" på disse kassene og ikke nødvendigvis Møller.

 

Bilen vi var nede hos Teo med hadde fått service hos Møller tidligere hvor det også ble bedt om oppdatering av software.

De bytta aldri olje her, men etterfylte da det manglet ved en tidligere anledning.

 

Når vi kom til Teo tok han først en prøve tur for å se hvordan den oppførte seg.

Så en scan av diagnose og oppdaget at det fremdeles lå inne 1. versjon av software.

Nyeste er 4. Så denne ble oppdatert.

Gutta til Teo tok en rens av ventilhus hvor hele huset ble plukket og ut alle ventiler ble rengjort.

Etterpå ble det fylt på med olje fra 8trinns (grønn) som nevnt.

 

Teo tok selv en prøvetur etter jobben var ferdig, og vi merket med en gang forskjell i responsen og hvor kjapt den låste girene.

Før kunne den slure veldig lenge og i gitte situasjoner nykket den litt og virket som den bomgiret, alt dette forsvant.

 

Lyst til å avsløre hva denne servicen kostet eller ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyst til å avsløre hva denne servicen kostet eller ?

 

Ja mener det var ca 3.300,-

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk anbefalt det jeg også :) Så det var det ikke noe å si på. Men siden de ikke har noe skifteintervall på de så er det nok et fåtall som er noe særlig erfarne på det på Møller verkstedene.

 

Er ikke akkurat rakettforskning da :P Er jo skiftintervall på så og si alle andre kasser enn tiptronic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ble kanskje litt feilskrevet der, men Møller sa at det i utgangspunktet var "evigvarende" olje etter anbefaling fra Audi.

Men han brukte dine ord Jan Aimar: Men man trenger jo ikke akkurat være rakettforsker for og skjønne at det er lurt og skifte iblant ;) hehe.

 

Men tusen takk for gode svar, da får eg se om eg finner noen som kan ta jobben :) Vet som sagt ikke hvor nøye møller gjør dette? Om de bare tapper av og fyller på ny, eller om de faktisk tar av bunnpanna og gjør reint osv.

 

Får sjekke litt opp :)

 

Takk igjen.

 

Jon

 

Ett lite spørsmål sånn utenom. Finnes det A6 4f Allroad som er levert med FWD? Siden det var snakk om multitronic kasser lenger oppe her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bestiller filter skifte i kassen så plukkes bunnpanna ned for å komme til. Dårlig håndtverk hvis man ikke rengjør magneter og panna samtidig da.

 

Nei fant ingen Allroad uten quattro så da er det nok kun A6 som har multitronic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok tusen takk :) veldig kjekt og kunne få svar her inne. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er eit firma i Salhus Jon som flusher kassen for deg. Husker ikkje navnet i farten men klubben har rabattavtale med dei. Er nok billigere og betre enn Møller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det quattro? Da har du tiptronic. FWD er multitronic.

 

Hvis det er tiptronic/quattro er girkassen din produsert av ZF.

ZF lager egne oljer som er anbefalt:

http://www.zf.com/brands/content/en/zf_parts/products_zp/transmission_oils_zp/oils.html

Du skal ha nr 6 egentlig.

 

Var for en stund siden på besøk hos Teo i Polen som er en ZF spesialist med en ZF6 serie kasse.

Han anbefalte på det sterkeste å kjøre "grønn" olje (ZF Lifeguardfluid 8) også på 6trinns kasse.

Den var litt dyrere (ca 20%) men både renset og smørte bedre.

 

Merk deg hva ZF selv anbefaler av girkasse service :)

http://www.zf.com/brands/content/en/zf_parts/technology_in_practice_zp/oil_change_procedure_zp/how-to-change-oil.html

 

 

 

Samtidig med service ble også software til kassen oppgradert og bilen var ikke til å kjenne igjen etterpå.

Absolutt å anbefale!

 

Vet ikke hvor likt det er for multitronic foruten at det er langt flere software versjoner for denne pga en del små problemer.

 

Fant ett firma i Bergen som gjør akkurat det du beskriver her

Kommer på ca 10 lapper

 

Skal innom de iløpet av mnd og få det gjort

 

Takker for info

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja kjenner han ene på automatservice så det var han som sendte meg videre. :-) ådnekvam auto. Ligger rett på sia av automatservice.

 

De skifter filter, rengjøring, flusher, fyller på zf8 olja som finn sier over her, og legger inn ny software.

Er visst en heldags jobb.

 

Men bedre får du det ikke ifølge både autmoatservice Daniel og andre.

Automatservice kan ta vanlig flushing på kassa, men ikke programmering. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt å høre du får hjelp :)

 

Ikke si noe om hvilken versjon jeg har nevnt tidligere å hør med dem hvilken versjon de får lagt inn.

Vi fikk som nevnt lastet inn versjon 4 for litt over et år siden.

 

Vi fikk også en lang forklaring på hvordan han hadde tilgang til dette da han var sertifisert hos ZF og derfor hadde han utstyret og tilgang til hiddenbasen hvor det ble oppdatert etterhvert som det ble lanserte nye versjoner.

Forstod dette var ikke noe alle hadde tilgang til, ikke merkeverksteder en gang.

Hvor mye sant det er i det har jeg aldri fått undersøkt.

 

Er gjerne mulig å lese ut i fra vag com hvilken versjon som ligger inne?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir jo bare mer forvirra jo mer jeg undersøker angående dette .....

 

jeg har 2007 mod og funnet ut ( og kjøpt) orginal ZF lifguard 6, er det jeg skal ha. (gul brun ?? )

 

Men etter litt undersøkelse ser jeg folk snakker om ZF lifguard 6+ BLÅ er det jeg skulle hatt ??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir jo bare mer forvirra jo mer jeg undersøker angående dette .....

 

jeg har 2007 mod og funnet ut ( og kjøpt) orginal ZF lifguard 6, er det jeg skal ha. (gul brun ?? )

 

Men etter litt undersøkelse ser jeg folk snakker om ZF lifguard 6+ BLÅ er det jeg skulle hatt ??

 

Etter det jeg har lest, blå. Sjekket hva som er på bilen. Går kanskje ann å lure noe inn gjennom påfyllingspluggen for å identifisere fargen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bruket en del tid på surfing på dette og funnet at kassa mi etter all sannsynlighet er fylt med tilsvarende lifeguard 6 gul, skal som du tipser om Kjetil sjekke hva som er på kassa først, er den gul fortsetter jeg med det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 2010 mod hadde grønn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit å få på rett olje også. FOrskjellig software på olje. Mener det er forskjell på software gul -> blå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er dette med olje og sofware? Står jo om man fyller "feil" nyrer type olje og ikke oppdaterer kan det føre til havari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.