#1 Skrevet November 28, 2014 Ettersom jobben ikke er lokalisert så langt unna der jeg bor har jeg en liten bekymring ved at batteriet i A8en ikke blir ladet nok under kjøring på de kaldeste dagene om vinteren ved bruk av webasto. Jeg ønsker å få montert en Defa vedlikeholdslader men ettersom det ikke er noen +- tilkoblinger i motorrommet så ser det ut som om jeg må lage en forlenget kabel som går til polene på batteriet fra motorrommet (hvor selve laderen står). Er det noen som har såpass med kunnskap om disse D3 bilene om hvor jeg bør trekke disse ledningene? Eller om noen har andre tips? Er det noen som har montert en vedlikeholdslader i en A8 tidligere? Mvh Kenneth 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 28, 2014 Sikker på at det ikke er et plusspunkt forran der? Er det på alle audi med batteriet bak som jeg har vært borti:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 28, 2014 Og hvis det ikke er et plusspunkt, noe jeg tipper det er, så kan du koble til mot plusskabelen enten på dynamoen eller startmotoren. Begge står i direkte forbindelse til batteriets plusspol. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 28, 2014 Takker for inputs Les: http://www.dognmonkey.com/audi/things-we-shouldmust-know-about-our-audis-in-case-of-emergency.html Og jeg har samtidig sjekket i motorrommet for plusspunkt. Men hvis man kan koble mot pluss på enten dynamo eller startmotoren kan man jo være heldig (Takk Per Lingren). Jeg er litt ekstra forsiktig når det gjelder disse bilene ettersom det er så mye elektronikk samt batteri managementet som ligger å føler på all elektronikk at jeg må undersøke før jeg kaster meg ut i det. Mvh Kenneth 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 28, 2014 Det "eneste" som er viktig når man har battery energy management er at ladere og starthjelp ikke skal kobles direkte på batteri:) Men du kan koble på dynamo som nevnt over her.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 19, 2014 Da gikk det ikke å få montert defa sin 10Ah batterilader grunnet mangel på plass i motorrommet.. Ettersom selve laderen er en ganske stor klump fant man ingen gos plass som den kunne plasseres. Men jeg har en Defa SmartCharge 8Ah. Lurer på om noen har erfaring med dette settet fra Defa: http://www.defa.com/no/automotive/powersystems/tilbehor/0005_smartcharge_accessories/12v_charging_cable_kit/ Dette er et 12volts kit, men gir ikke laderen opp mot 14 ish + volt under lading? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2014 Dette er et 12volts kit, men gir ikke laderen opp mot 14 ish + volt under lading? Ja, det gjør den nok. Min defa pakke har denne laderen: http://www.defa.com/no/automotive/warmup/products/battery_chargers/multicharger_1203/ Ladespenningen er 14,1V på topp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...