#1 Skrevet November 29, 2014 (endret) En kollega har en Touran som har problemer med at turboen funker fungerer av og til ????. Han var på et verksted for noen dager siden og de mente det var utslitt turbo. Når han kommer til mitt verksted i dag er det ikke noe power i det hele tatt og ser at motorlampa lyser ,kjører en diagnose og får opp feilkode 16622,18000. Kodene sier følgende MANIFOLD PRESSURE BOOST SENSOR (G31) SIGNAL TOO HIGH. Slettet feilkoder men 16622 kommer tilbake hele tiden og bilen er fortsatt uten pustehjelp fra snurra men motorlampa har slutte å lyse. Har bare tatt av trykkslangen på turboen for og sjekke slakk men er smooth som ny. La merke til at det var litt olje i trykkslangene men ikke så det drypper,renner. Fant en sensor på slangen fra intercooler og opp til gass spjeldet med delenr 0 281 002 399 og etter det jeg kan lese på nettet er dette PRESSURE BOOST SENSOR. Er dette korrekt. Tok den ut og renset den med elektronikkrens da det var litt klin på den men feilen er der ennå. Bilen har gått 158000km og skal ifølge eier ikke bruke olje/vann Noen som har en ide om hvem av disse 2 som kan være synderen. Ser det er så pokkers trangt så hadde jo vært gull med bare defekt sensor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 29, 2014 Tja, feilkoden her er vel ikke til å ta feil av. Jeg ville hvertfall ha byttet sensoren først. Det som skjer når ECU tror at turbotrykket er for høyt er vel, om turboen er av den typen, at den setter VNT på lavest verdi som medfører at turbo ikke har funksjon. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 29, 2014 Blir vel til at vi bytter sensor først. Han har visst kjørt med denne feilen siden i sommer så vet ikke om det forårsaker skade på evnt turbo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet November 29, 2014 Det kan være staget /vnt mekanismen som henger(kokset fast) på turboen,ikke så uvanlig at det skjer.kan sjekkes ved å bruke en vacum pumpe på vacumdåsa på turboen og se om staget går lett og ikke rykkvis.hvis staget henger kan den gå i nødmodus.Har også sett tilfeller hvor det har kommet fukt i vacumdåsa og den fyser fast.sjekk også ledningsbrudd til sensor,husker ikke helt i farta hvor den senoren sto.men har vært bort i ledningsbrudd i kabelgata som går over forbi starter og rundt oljefilter braket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet November 29, 2014 Vnt staget sjekket jeg og den kan jeg bevege med fingeren. Beveger seg fint. Skal sjekke ledningsnettet. Den sensoren jeg fant sitter på et sort plastrør som går forbi peilepinnen til motor og har 4 pinner og er festet med 2 stjerne skruer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet November 29, 2014 Ah det er jeg med,hadde en passat inne på jobb her i vår hvor det var en tpi som jeg jobbet ut fra.Der byttet jeg ut ledningsnett fra ecu til g31 med et forbedret ledningsnett og så skulle man ifg tpi'en rengjøre alle godspunkter i motorrommet,spesielt på venstre side.Men husker desverre ikke feilkodene men det var byttet sensoren først uten at det gjorde noe utslag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet November 29, 2014 Leste på Ross-Tech sine sider at jordingspunkter kunne irre. Så det var en på førersiden,en under motor og en på passasjer side 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet November 29, 2014 sjekk om du finner jordingspunkt i vannkassen og på venstre rammevang ,det var iallefall på den passaten. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet November 29, 2014 Shall do 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 6, 2014 Har nå byttet sensor og motorlampa i dashen lyser ikke lenger og mitt utstyr klarer ikke å slette feilkoden så eier drar på Møller verksted og få dette utført. Har uansett sjekket følgende. Ledningsnett til sensor,jordingspunkter. Har ikke tatt av turbo da det var Satans trangt og turbo og eksosmanifold er en hel del men tok av eksos og trykkslange og kjente på aksling og er ikke slakk inn/ut eller opp/ned. Har og tatt fingrene og vridd i hver ende og aksling er hel og blader sitter som normalt. Er heller ingen skader på blader. Har startet opp bil uten trykkslange og eksos og akslingen snurrer. Når jeg gir full gass ryker det heller ikke kølsvart noe som sier meg at eksosen ikke bygger seg opp men blir blåst ut av snurra. Mulig turbo er defekt men etter det jeg har sjekket så mener jeg at turbo er hel. Eier drar iallefall på Møller for han må kode opp ny nøkkel og sjekke opp hvorfor ikke webastoen funker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 7, 2014 Høhh. Når jeg starta bilen i dag og kjørte ut på E-18 var alt i orden helt til turtelleren nådde 4000 omdreininger. Da dukka det opp et varsel i insteumentpanelet med følgende "Emission Workshop". Tyder vel på no avgass problemer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 4, 2016 Problem er løst. Var brudd i elnett til turbotrykk føler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...