HASTER! Tiltreknings moment topplokk BLS motor.

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen som kan hjelpe med tiltrekning moment/grader på topplokk bolter til en VW BLS motor?

Motoren står i en 2006 Touran, har nye bolter.

Lurer også på moment på bolter til kammaksel bukker og til "vippearmer" for pumpedyser og bolter som holder pumpedyser.

Er det berre topplokk bolter som er strekkbolter, eller bør dei andre nevnte bolter også skiftes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle boltene skal trekkes til med moment og grader,så jeg vil ikke ha tatt noen sjangser med gamle bolter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gult fareskilt=NYE BOLTER

 

screenshot.23.jpg

 

screenshot.21.jpg

 

screenshot.22.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svaret. :tilber:

Då før eg bestille meir bolter hos Møller. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gult fareskilt=NYE BOLTER

 

Hvis det stemmer så skal man altså skifte tappepluggen i bunnpanna hver gang man skifter olje?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det stemmer så skal man altså skifte tappepluggen i bunnpanna hver gang man skifter olje?

 

Infoen kommer fra autohidden men alle med litt sund fornuft tar vel det med en klype salt.

Håper Bare Ole-Magnus Mork kan bruke noe av det jeg la ut.

Men skulle det være et stort problem med den pluggen så må en jo bare slutte med svare på innlegg

screenshot.24.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det stemmer så skal man altså skifte tappepluggen i bunnpanna hver gang man skifter olje?

 

 

Det er slik de må gjøre det når verkstedene trekker til pluggen med muttertrekker... har liten tro på at 30nm ødelegger pluggen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Infoen kommer fra autohidden men alle med litt sund fornuft tar vel det med en klype salt.

Håper Bare Ole-Magnus Mork kan bruke noe av det jeg la ut.

Men skulle det være et stort problem med den pluggen så må en jo bare slutte med svare på innlegg

 

 

Problemet er vel heller, som nevnt av en annen, at noen drar til for mye på tappepluggen. Har vært borti Autohidden tidligere, og jeg trodde den gule trekanten bare var der for å signalisere at det var viktig å følge dette nøye, ikke at det betydde at boltene måtte skiftes ut? Forøvrig ser jeg heller ingen grunn til å måtte skifte pinneboltene på manifoldene, disse er også merket med gul trekant ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det stemmer så skal man altså skifte tappepluggen i bunnpanna hver gang man skifter olje?

 

Flisespikkeri? :P Det er faktisk normal praksis å skifte bolten hver gang på disse nyere motorene da det ikke blir levert løs pakning og du får heller ikke av pakningen fra bolten. Så ja den skal altså skiftes hver gang pga pakninga :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flisespikkeri? :P Det er faktisk normal praksis å skifte bolten hver gang på disse nyere motorene da det ikke blir levert løs pakning og du får heller ikke av pakningen fra bolten. Så ja den skal altså skiftes hver gang pga pakninga :)

 

Kjøper den forklaringen Jan;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flisespikkeri? :P Det er faktisk normal praksis å skifte bolten hver gang på disse nyere motorene da det ikke blir levert løs pakning og du får heller ikke av pakningen fra bolten. Så ja den skal altså skiftes hver gang pga pakninga :)

 

Da lærte jeg noe nytt i dag også : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.