Registerhavari på "evigvarende" register?

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hva som skjer om du får registerhavari på en motor som skal ha "evigvarende" register. For å ta et eksempel ut av det blå, ta for eksempel min 3,2 FSI (VR6) 2010 mod Passat.

 

Det finnes (såvidt jeg vet) ingen intervaller man skal følge for registerskifte på disse motorene, siden det er kjeder.

Om mitt register plutselig skulle feile, og føre til komplett motorhavari - Sitter jeg med skjegget i postkassen, eller er det garantisak? :)

 

Kort og greit, hvem skal betale for ny motor? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utenfor reklamasjon/garanti så sitter du fint med regninga selv :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er nok bare å begynne å pante flasker er jeg redd ;) kjede er oppskrytt

 

har jobbet på nissan før. de har kjede på mange modeller. jeg har IKKE noe telling på hvor mange kjeder jeg har skiftet på de.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjeder er ikke evigvarende. Alle som har sykkel eller MC vet dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettersom din bil er en tidligere politibil så er den vel solgt som næringskjøp, da er det kun 2 års reklamasjonsrett iht kjøpsloven.

 

Du kan sjekke tilstand på kjede og strammere på motoren din med vag com block 208 og 209. Er det +/-8 er det på tide å skifte, opp i mot 10 er det ikke lenge før du får feilkode på kam sensor og dårlig gange. Da er det heller ikke lenge igjen før strammere tar kvelden og kjedet kollapser.

 

Den største feilen er glidere og strammere som slites ut og punkterer. I tillegg til kjedet som strekker seg.

 

Problemet var verre på tidlige 12v motorer, nyere 24v har bla composit skinner som varer lengre.

 

Noen bilder som viser problemet:

TimingChainParts3.jpg

 

TimingChainParts7.jpg

 

TimingChainParts1.jpg

 

Forventet levetid på kjede/skinner er 150-200tusen, men det finnes eksempler som går mye lengre og andre som har hatt havari på under 100.

Tryggeste er å sjekke blockene med vag com å så lenge du har avvik under 8 og ingen raslelyd så er det ikke grunn til bekymring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

 

Skal få kjørt ut feilkoder, og sjekke avviket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

 

Skal få kjørt ut feilkoder, og sjekke avviket.

 

Det er ikke feilkode. Du leser av måleblokk i motor styreenheten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah stemmer! "Meas. Blocks" under "Engine"? :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah stemmer! "Meas. Blocks" under "Engine"? :-)

 

Korrekt!

 

VR6-01-08-208-209.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk!

 

Nå har jeg ikke rørt motor/drivverk på biler nyere enn 1995.

Hvordan er det å bytte registeret selv på slike biler? Her må jeg vel av med DSG, drivlinje og en god del snacks for å komme til.. Er det kurrant å gjøre i garasjen med løftebukk og en god kompis?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NÅ kan jeg ikke svare for Passat 3,2, men Passat 1,6 er det god plass til å bytte girkasse uten å måtte ta ut motor.

Det finnes også guider på å plukke ut kasse uten å ta ut motor på 3,2 i Golf, men vet mange anbefaler å ta ut hele motoren da det er nesten like mye arbeid og man kommer da mye bedre til å får byttet evt andre ting samtidig. (termostat hus, vannpumpe og vannpipe feks.)

 

DSG kassen er like enkel om ikke enklere å demontere. Er vel oljekjøler på kassen, men tror den er montert på kassen.

 

Fått sjekket med vag com?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heiheihei! Må bare skyte inn og si takk for en nyttig tråd! :D Ut med vagcom og sjekke min snart gitt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt ut og inn en del dsg kasser på 2.0 tdi med og uten 4motion på passat 3c men ikke med vr motorer.Men ser for meg at hvis man ikke har det riktige verktøyet for å henge opp motoren,så ville jeg ha tatt vekk travers med tannstang,tatt av fordelingskassen/vinkeldrevet på girkassen.Så stablet noen paller under under motorromet slik at du kan lande motor og girkasse på dem.Blir en del skruning og av med div. kontakter.btw litt info om selveste motoren http://sandbox.enjoybeing.net/veedub/vw_vr6_self_study.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir jo brukt som salgsargument av mange på 2.7 og 3.0tdi ene og dette. Slipper dyre kostnader med register bytte sier de, joda, 17k i deler (om du skrur selv) hver 200k er jo myyye billigere enn en reim hver 120k [emoji57].

 

Hvordan sjekker man verdiene på diesel v6erne Finn Kristian?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, ja.. Ser den. Men på så store motorer er det vel et poeng å bruke kjede foran reim. Ikke på grunn av kostnader, men slitasje.

Tror den reima takler 1,9TDI bedre enn 3,0TDI for eksempel :)

 

Hvis det skulle vært registerreim framfor kjede på min bil, tror jeg ikke at jeg hadde turt å følge den anbefalte intervallen engang..! :)

 

Anyhow, hvorfor finnes det ikke intervaller for skifte av registerkjede? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veeeeeeeeldig grei tråd, utrolig greit å vite hvordan man kan sjekke tilstanden.. GENIALT:)

Siden det ligger følere på dette burde det jammen vært en varsling i bilen system også, så man kan få sjekket ut slitasjen FØR det ryker!

En registerlampe i dashen: rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

*DING, DING* "Please check engine's timing". Side 1 i brukermanualen : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veeeeeeeeldig grei tråd, utrolig greit å vite hvordan man kan sjekke tilstanden.. GENIALT:)

Siden det ligger følere på dette burde det jammen vært en varsling i bilen system også, så man kan få sjekket ut slitasjen FØR det ryker!

En registerlampe i dashen: rolleyes

 

Kommer feilkode mange ganger hvis man leser ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men de færreste bil kjøpere har ikke utstyr til å sjekke dette. Og når det heller ikke ligger i service programmet å sjekke dette skulle det vært en varsling når det likevel er sensorer som føler på dette:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men de færreste bil kjøpere har ikke utstyr til å sjekke dette. Og når det heller ikke ligger i service programmet å sjekke dette skulle det vært en varsling når det likevel er sensorer som føler på dette:)

 

På service så leses det alltid feilkoder :) Men kan være enig i at en motorlampe hadde gjort seg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og når den kaster kode har det vel strengt tatt gått så langt at noe må gjøres relativt kjapt? Greit å kunne følge med litt for oss som har muligheten til å sjekke med diagnose. Er måleblokk og grenseverdier de samme på dieselene? Går vel igrunn utifra de ikke er det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan sjekker man verdiene på diesel v6erne Finn Kristian?

 

Usikker på om det er likt på V6 TDI som med eldre V6. Se om det er block 91/92/93 som er rett kanal der, hvor 93 viser totalt for begge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9d2b47d0ed4d320ee78bcd5f4e3e6747.jpg

 

 

Dette er vel innafor? Tatt i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

9d2b47d0ed4d320ee78bcd5f4e3e6747.jpg

 

Dette er vel innafor? Tatt i dag.

 

Helt innafor :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det etter 223000 kilometer... :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.