#1 Skrevet Desember 2, 2014 Heheeei... Har fått byttet kamaksling og løftera no... men fikk påvist mye mulig lekkasje fra toppakningen... da er spm mitt... ER det vanskelig å bytte pakningen selv? fikk jo kreft og spysjuka av å høre prisen verkstedet skal ha for å bytte den... er det farlig å kjøre med lekkasje fra toppakningen? kan hele motoren si hade bra gode venn?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 2, 2014 Er det snakk om toppakning eller topdekselpakning? aldri hørt om lek fra topp pakning på disse;S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 2, 2014 Toppakning, den som er mest avansert å bytte... lekasjen må ha kommet ilag med den kamakseltrøblet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 2, 2014 Som regel får man ikke noen akutte skader på motor selv om man har lekkasje i toppakningen, sålenge man følger godt med på kjølevannsnivået og kjølevannstemperaturen. Men lekkasjen blir som regel bare værre og værre. Til slutt får man som regel problemer med trykk/temperatur i kjølevannet. Når dette går for langt vil motoren koke, du mister kjølevæske og kan ikke kjøre så langt. Å kjøre noen få uker går ofte greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 2, 2014 Ahhh takk for DET svaret! håper å kunne kjøre noen dager til jeg får forhåpentligvis motet meg opp til å prøve å bytte pakningen selv... kommer ikke på TALE om jeg betaler 5 sifret beløp igjen når jeg betalte 16 200 for bytting av kam og løftere idag! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 2, 2014 Hva er grunnen til at de mistenker defekt toppakning da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 2, 2014 De så at det var oljelekkasje.. så ut til å komme fra toppakningen... men er det noe mulighet for å få konstatert dette selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 2, 2014 mye annet som kan lekke slik at det ser slik ut. Bør jo evt ta en "lekkasjetest" evt da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 2, 2014 Hvis vi ikke snakker om eksos i kjølevæske så er billigtrikset å forsøke og øsne en og en bolt og stramme den igjen. Ta den helt ut og smør bolthode og gjenger med olje. Eller ennå litt bedre, spandere noen hundrelapper på nye bolter siden det er strekkbolter. Ser du på innsats og kostnad er det et forsøk verdt, da du kan være heldig å unngå skifte av toppakningen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 2, 2014 De så at det var oljelekkasje.. så ut til å komme fra toppakningen... men er det noe mulighet for å få konstatert dette selv? Tja ville gjort ordentlig godt rent også prøve å se hvor det kommer fra. Man kan jo bli lurt og at det er toppdekselpakningen. Mange av disse som lekker fra toppdekselpakning og nedover på passasjersiden. Har også vært borti en del av de som har vært knekt grunnet feilmontering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 2, 2014 Okei, ska sjekke å vaske så kan jeg komme tilbake med mer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 2, 2014 Fikk sett nå at det er endel svetting fra toppakningen rundt om hele motoren.. men ser ut som at det lekker mest på høyreside mot turbo siden så mest vått ut der.. - - - Updated - - - Er det en jobb man må være rakettforsker på for å utføre pakningsbytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 3, 2014 Nå skal jeg bare snakke for meg selv, men toppakningsbytte regnes jo som forholdsvis avansert skruing. Med det sagt, så skal det være mulig om du holder tunga rett i munnen. Jeg og fattern gjorde dette på en opel for noen år siden, kun med hjelp av Haynes manual og internett. Dette klarte vi fint, men det var jo en lett motor å skru på. Så lenge du sjekker at toppen er plan, merker av på både reim og reimhul på registeret, og er nøye når du drar til topplokksboltene, så tror jeg det skal være mulig om du holder struktur og orden i arbeidet. Vær klar over at dette fort kan ta deg noen dager som amatør og da blir jo bilen stående i mens. Ønsker deg isåfall lykke til:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 3, 2014 Ahh ser den! Verkstedet som hadde Kort ventetid.. syke 19 000 kroone!! Lang ventetid 10810 krone... Så er det Noen av dåkker racerbilfantometean som Har en flott å fin prosedyre på toppakningsbytte?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 3, 2014 Kan jo åsså nevne det at det ser ut som at det renner olje på turbosiden når jeg har kjørt/kjører... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 4, 2014 Hva er det jeg bør bytte samtidig som toppakningen skal byttes? er det flere pakninger? har bestilt: innsug og grenrørspakning, toppbolter (Strekkbolter), toppakning... noe mer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...