Rødglødende turbo og eksosmanifold ved normalkjøring.

Anbefalte innlegg

Hei jeg lurer på om noen har noe svar på om det er normalt at turboen blir svakt rødglødende ved normal kjøring, spesielt i bakke når turboen blir mer brukt. Jeg startet bilen og kjørte i 5 minutter, og opp en ganske lang bratt svingete stigning, sjekket turboen om den var rødglødende når jeg nådde toppen for jeg mistenker det er noe feil med kjølingen. Turboen var litt rødglødende men kjølte seg raskt ned, men det jeg stusser på er om det er normalt at den blir rødglødende etter så lite kjøring og press. Så på den når det var mørkt ute.

 

Har lest at visst catalysatoren er tett så kan turboen blir raskere varm og el. rødglødende. Tenker det også kan være tetthet/brent olje i kjølerør inn på turbo. Dette er snakk om en AEB motor.

 

Spør også får en kamerat med AJL motor der turboen og eksos manifold var veldig rødglødende ved normalkjøring, men begge delene kjølte seg raskt ned på tomgang.

 

Håper på svar, takk på forhånd :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du normalt trykk og den går som den skal? Katalysator er vel ofte grunnen til varm turbo.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når turboen blir brukt, blir den varm.

Når det er mørkt ute vil du fort se at den begynner å bli rød-oransje, selv ved lett belastning.

Spesielt med små originale turboer, hvor tubinhuset er trangt (liten A/R, egentlig liten A=Areal).

 

Dette betyr ikke at andre feil er utelukket, bare at det er normalt at turboer blir varme/rød-oransje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ah, Det var godt å høre da, jeg var litt bekymret for om dette kunne være tegn på at noe var galt, eller om det var normalt, tenkte på det at en liten turbo har ikke like mye luft og kjøle kapasitet som en større. Men som du sier jeg skal fortsatt ikke utelukke noe, jeg skal iallefall sjekke oljekjøl rørene som går inn på turbo om det er noe brent olje eller tetning av noe slag, blir kanskje verre å sjekke catalysatoren. Som jeg sa så kan jeg tydelig se at når turboen først er rød så blir den etter kort tid kjølt ned på tomgang, type 15-20 sekunder kan jeg se forskjell. Ladetrykket er der som det skal.

 

Takk for bra svar, jeg sjekket turboen ofte om den var glødende etter jeg oppdaget det første gang, og trodde den fikk feil kjøling :) så lurte på om det var normalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.