Mye hvit røyk i eksosen på kald motor, normalt? Passat 3bg 1.9 tdi

Anbefalte innlegg

Når motoren er kald, så kommer det veldig mye hvit røyk fra eksosen! Dette gir seg når motoren er varm. Er en 05mod 3bg 1.9 tdi. Bilen bruker ikke olje eller vann :) Kan dette være dårlige glødeplugger? Eller skal det være sånn? Ikke noen andre problemer med bilen, kun mye hvit røyk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvit røyk er uforbrent diesel, dårlige glødeplugger eller dårlig ledningsnett til glødepluggene (ikke helt uvanlig på PD motorene)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noen år siden glødepluggene har vært byttet, så kan vel være tida for det. Men har ikke problemer med start om vinteren da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starter fint for det men den hvite røyken viser at det ikke er fullstendig forbrenning og en eller flere av glødepluggene har ikke gjort jobben sin (eller at det er dårlig kompresjon på motoren, men ingen grunn til å krisemaksimere)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok en gammel bensinmotor, men Audien min har også ekstremt mye hvit eksos når været blir kaldt. Eksosen blir fin når motoren varmer seg opp, men på kald motor ser jeg ingenting i speilet i oppoverbakker : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok en gammel bensinmotor, men Audien min har også ekstremt mye hvit eksos når været blir kaldt. Eksosen blir fin når motoren varmer seg opp, men på kald motor ser jeg ingenting i speilet i oppoverbakker : smil :

 

Det er ikke den samme hvite røyken som en ser på en kald dieselmotor, lett å kjenne forskjell på lukta ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er det nok. er det parafinen i vinterdieselen som lukter da? Merker god forskjell på lukta sommer og vinter, eksosen av vinterdiesel lukter fælt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker at det er veldig redusert sikt når jeg skal rygge opp oppoverbakker med kald motor ja :P kommer en del hvit røyk. Det er nok 2/4 glødeplugger som er dårlige regner jeg med :) Men har planer om å bytte alle om ikke så lenge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlige glødeplugger? er det som i defekte 100% eller kan di fungere dårlig? Så selv om man ohmer di i orden så kan di være dårlige?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glødepluggene kan vel fungere dårlig? Ved at de blir tildekket med sot o.l og dermed gir dårlig forvarmingsevne.

Synes det var rart at jeg ikke får opp glødeplugger på diagnosen.....Tror defekte glødeplugger vises på diagnose på 3C ihvertfall, men 3bg er vel for "gammel" :P

Siden min ryker såppas på kald motor, så tror jeg nok 1 eller 2 er helt defekte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starter fint for det men den hvite røyken viser at det ikke er fullstendig forbrenning og en eller flere av glødepluggene har ikke gjort jobben sin (eller at det er dårlig kompresjon på motoren, men ingen grunn til å krisemaksimere)

 

Ufullstendig forbrenning kan også komme av feil timing på insprøytingen, feks gjennom feil stramming og timing av register og pumperem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ufullstendig forbrenning kan også komme av feil timing på insprøytingen, feks gjennom feil stramming og timing av register og pumperem.

 

3BG 1.9TDI = pumpedyse, dårlig med reimdreven pumpe der gitt ;) så lenge en ikke har rota nedi toppen så pleier timing å være OK på PD

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.