Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om hva som er forskjell på G12 og G12+ kjøleveske`?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betegnelsen G12 (eller G30) brukes bla. på nyere Volkswagen og Audi.

Levetiden er inntil 5 år.

Det finnes imidlertid en nyere variant som heter G12+, og den reagerer ikke med andre typer, og er

derfor blandbar.

Den har også rundt 6 års levetid. å er derfor yppelig for VAG sine long life serviser

Sjekk etiketten nøye før du etterfyller.

Tror dette skal stemme noenlunde hvis jeg ikke husker feil :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

G12 er rød, G12+ er vel rosa/lilla av farge. Som Rune sier, G12 er ikke blandbar med alt, noe G12+ skal være. Peak Longlife universal (gul) er blandbar med alt og møter VW sine krav til G12 og G12+.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt offtopic men, kan je fylle g12 på min gamle 200 tq 10v,hvis jeg flusher systemet godt da selvfølgelig først?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt offtopic men, kan je fylle g12 på min gamle 200 tq 10v,hvis jeg flusher systemet godt da selvfølgelig først?

Det kan du utmerket godt gjøre, om du flusher skikkelig først.

G11 er ikke bra sammen med motorer der topp er av aluminium, dette fordi det oppstår elektrogalvanisk tæring på de delene som har lavere potensialt (ref. spenningsrekka).

Klipp og lim fra mitt svar i en annen tråd, på et annet forum;

G11 (blå) er "gamletypen" frostvæske som grovt sagt ble brukt da motorene var av støpejern. Er ikke heldig å bruke sammen med aluminium da aluminium tæres bort slik en sinkanode tæres bort (pga elekrogalvanisk tæring). Kan (men bør ikke) blandes med G12+, G12++, G40 og G48.

På 90-tallet kom den røde silikatfrie G12 som er beregnet for motorer med topp/blokk av aluminium. Denne må ikke blandes med G11, da det blir til en tykk brun grøt. Kan blandes med G12+, G12++, G30 og G40.

Så har vi G12+ som er rosa, også en silikatfri kjølevæske som kan blandes med både G11 (etylenglykol) og G12 (propylen), dog ikke anbefalt blandet med G11.

Så har vi G12++ som nå er erstattet av G40 Glysantin, silisiumtilsatt som er rødlilla på farge. Denne kan blandes med G11, G12 og G12+.

Så har vi to frostvæsker med BASF-benevnelse, G30 og G48.

G30 (monoetylenglykol) kan blandes med G12 og G12+ og er rød av farge.

G48 (også monoetylenglykol), blå eller grønn, er blandbar med G11 men bør IKKE blandes med silikatfrie eller OAT baserte kjølevæsker (G12, G12+ mm). G48 tærer ikke på aluminium.

Peak Longlife Universal er gul og kan blandes med hva som helst, er fosfat og silikatfri, og har godkjenning VW G12 og G12+.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.