#1 Skrevet Desember 8, 2014 (endret) For et par uker siden, begynte bilen min å si ifra om at den snart ville ha ny olje. Nå for ca en uke siden begynte den å si ifra at "Service due!". Det er jo greit og forventet og jeg skal på service i morra for oljeskift. Men, i dag fikk jeg en feilmelding jeg aldri har sett før: "Stop engine and check oil levels". Jeg hadde vært ute å kjørt i 20-30 min før dette skjedde og det skjedde da jeg stoppet i et lyskryss. Gikk inn på "kontrollpanelet" for å sjekke oljenivå, men da fikk jeg bare opp "There is currently no information available on the engine oil level". Denne har jeg aldri sett før, da oljemåleren alltid har fungert. I dèt jeg begynner å kjøre på grønt lys, forsvinner feilmeldingen, men den dukker opp igjen ved neste kryss, når jeg står stille. Jeg ringte mitt lokale Audi-verksted, men for jeg trodde kanskje at denne meldingen kom når man hadde gått X antall dager over service, men det var det visst ikke noe automatikk i. De trodde det enten var lite olje eller lavt trykk. Jeg fikk sjekket måleren etterhvert og den viser at det er ca 3/4 fullt med olje, noe jeg også var ganske sikker på at det skulle være. Jeg etterfylte 2L olje for ca en måned siden, da nivået var lavt og det har holdt seg på ca samme område siden da. Noen som har vært borti dette før? At slike feilmeldinger kommer og går? Siden det er nok olje, kan det kanskje tyde på at oljepumpa begynner å bli sliten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 8, 2014 Hvilken bil og motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 8, 2014 Audi A4 2009-mod 1,8 TFSI. Det skal vel også nevnes at jeg chippet den for ca en uke siden med BSR-chip. Er usikker på om dette har noe å si eller om det er tilfeldig at det kom nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 8, 2014 Nå er det vel samne problem på disse motorene som tidligere 1.8t hvor oljesil kan gå tett pga. longlife-service. Dersom bilen har rullet endel km. på longlife, ville jeg ikke kjørt noe særlig mer før oljetrykk er kontrollert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 8, 2014 Bilen har gått 95000 nå og hadde siste longlife på 78000 var det vel. Vet ikke om det er mye eller lite? Skal kun kjøre hjem fra jobb kl 23 også skal den stå til den skal på service i morra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 8, 2014 Møkka er at den sikkert har gått 30000km olja før dette? Longlife ja.. Jeg lurer på hva som egentlig er longlife i det navnet på service. Det er ikke lønninga når bilen tikker 100kkm hvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 8, 2014 Jeg husker ikke hvordan det har vært før dette skiftet, men man har jo oljeskift også utenom longlife. Ettersom jeg skjønte på mitt lokale Audi-verksted, sitter det følere i bilen som sier i fra når den trenger oljeskift. Kjører man mye langkjøring, trenger man ikke bytte like ofte som når man stort sett kjører i byen og mye start/stopp. Høres jo fornuftig ut, hvis det fungerer som det skal da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 8, 2014 Med den km-standen bilen har så er det jo snakk om nesten 20k i årlig kjørelengde, så da burde det normalt sett være noe langkjøring. I værste fall kan jo bilen rulle rundt i 2år med samme olje. På de eldre 1.8t er det en grei indikator å ta av oljepåfyllingslokket og ta en titt. Er det mye sort slam på innsiden av lokket og slam synlig nedi åpningen er ikke det et godt tegn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 9, 2014 Var på service i dag og det var visst lite olje på den, selv om måleren i bilen har vist ca 80% full. Er det vanlig at denne sensoren svikter? Bør jeg kjøpe en universal oljepinne for å sjekke selv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 19, 2014 Nå har denne bilen vært maaange timer på verksted i det siste, men har fortsatt ikke funnet feilen. Olje og filter er helt nytt, så det er mer enn nok olje. De begynte med å sjekke det som var rimeligst, og fant bl.a en sensor som ikke holdt helt tett rundt åpningen der den var festet, så den er byttet. Hjalp ikke. Oljetrykket er også sjekket og det var bra. De har også rengjort en annen sensor (som jeg ikke husker helt hva var), men dette hjalp heller ikke. Nå skal den ned til mandag slik at de kan demontere bunpanna og sjekke sila + evt bytte oljepumpe. Er det noen som har noen teorier om hva det kan være? Begynner vel å minske på alternativer her nå? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 19, 2014 Nå har denne bilen vært maaange timer på verksted i det siste, men har fortsatt ikke funnet feilen. Olje og filter er helt nytt, så det er mer enn nok olje. De begynte med å sjekke det som var rimeligst, og fant bl.a en sensor som ikke holdt helt tett rundt åpningen der den var festet, så den er byttet. Hjalp ikke. Oljetrykket er også sjekket og det var bra. De har også rengjort en annen sensor (som jeg ikke husker helt hva var), men dette hjalp heller ikke. Nå skal den ned til mandag slik at de kan demontere bunpanna og sjekke sila + evt bytte oljepumpe. Er det noen som har noen teorier om hva det kan være? Begynner vel å minske på alternativer her nå? Hvis oljetrykket faktisk er bra, hvorfor skal de da sjekke sil og pumpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 20, 2014 Problemet er at dette kun skjer når bilen er varm, og jeg stopper i et lyskryss f.eks. Så fort jeg begynner å kjøre, forsvinner det. Så det kan jo tyde på at sila begynner å bli tett, men at det går greit så lenge jeg kjører, men at den sliter med å få igjennom olja når bilen kun står på tomgang. De sa at selvom trykket var bra når de målte, svinger det mest sannsynlig en del, og det kan hende at de målte på "feil" tidspunkt. Men hva kan det ellers være? Når sensorer er byttet/rengjort og det er mer enn nok olje? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 20, 2014 Burde vel melde om lavt oljetrykk og ikke lavt nivå dersom sil/pumpe er problemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 20, 2014 Ja, det er jo godt mulig. Jeg kjenner ikke til disse bilene og alle evt feilkoder som kan komme, det er derfor jeg ble medlem i klubben. Men når vi har byttet/renset det meste av sensorer på dette, hva kan det da være? Hadde jo vært greit å slippe å sette den enda flere timer på verksted for å sjekke, men hverken verkstedet, meg, eller noe her har noen andre forslag, så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Tør ihvertfall ikke kjøre rundt med en bil som klager på lite nivå i hvert lyskryss. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 20, 2014 Ville uansett vurdert om denne motoren trenger en real overhaling. Du sier du etterfylte 2(!) liter for en mnd siden.. Denne motoren tar vel maks 4,5 liter? og det er vel ca 1 liter mellom min/max. Og at den nå ved oljeskift igjen hadde lavt oljenivå er meget bekymringsverdig i mine øyne. Selv min V8 med 245000 km bruker ikke i nærheten av 1 liter mellom oljeskift (12000km) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 20, 2014 Med tanke på at du må etterfylle så mye så hjelper det vel ikke å skifte sensorer, skal vel ikke behøve å etterfylle olje. Er vel heller noe mekanisk galt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 20, 2014 Ser jeg har skrevet 2L ojle, men det er feil. Jeg fylte 1L. Syntes også først det var litt rart at verkstedet sa at det var litt lite olje på den, men den tar 4,7 liter og det kan jo hende at den var mer eller mindre tom når jeg fylte. Og da kan jeg jo skjønne at de reagerer, hvis den tar 4,7L og kanskje hadde 1,5L når jeg leverte den inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 20, 2014 Hvis motoren din bare hadde 1,5 liter(noe som er helt utenkelig) så hadde du ikke kommet langt før et motorras hadde vært et faktum. Alt under 3.7 liter er å regne som kritisk lavt oljenivå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 22, 2014 Vet du, jeg aner ikke hvor mye det faktisk var der, jeg bare gjettet. Men har dere noen teorier om hva som kan være galt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 23, 2014 Hvis det er nok olje på motoren, og den varsler periodisk for lavt oljenivå uten at du må fylle, tipper jeg at sensoren i bunnpanna ikke er helt 100% i form.. At motoren bruker olje er en helt annen sak. Ikke uvanlig med disse motorene.. Ender da som regel med stempelskift og en tiltakspakke hvis forbruket er langt over 0.5L/1000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 23, 2014 Ja, det er vel det som er neste nå. De skulle demontere bunnpanna og sjekke sil + oljepumpe. Er det sånn at disse bilene har èn sensor (inni bilen) som varsler trykk og èn som varsler nivå? Eller er det kun den jeg har inne nå som er der? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 23, 2014 Hva er vi til slutt enige om her da. Du har etterfylt olje og bilen har etterhvert varslet om lavt nivå selv om du ikke hadde det. Bilen varsler fortsatt selv om olja er toppet opp til maks? Sensor er byttet og den varsler fremdeles om feil nivå? Gjerne mulig å få lest ut manuelt motstand på sensor evt om denne er defekt. Motoren din har som nevnt rykte for å slite med dårlige stempelringer og høyt oljeforbruk. Men dette var ikke problemet ditt ettersom du ikke har etterfylt mye olje mer enn en gang hvor bilen varsler feil? Er det garanti på bilen eller betaler du for alt av feilsøking? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 23, 2014 Du har fått det meste korrekt der ja. Feilen dukket opp, og siden oljemålingen viste ca 20% nivå på den søylen man får i displayet, fylte jeg på en liter med olje. Dette skjedde omtrent samtidig som at bilen varslet at den ville ha oljeskift, så jeg antok at feilen kom pga lite olje. Leverte den på verksted, de byttet olje og filter og slette feilkode, men et par dager etter kom feilen tilbake igjen. Siden da er èn sensor byttet, en annen renset. Alt av feilkoder er slettet for hver gang den har vært inne, men feilen kommer tilbake og tilbake. Ingen garanti, jeg blir litt fattigere for hver gang den er inne. Er derfor jeg mer enn gjerne vil ha litt tips fra dere som kan disse bilene, slik at jeg ikke bruker timesvis på ting det ikke er noe poeng i å sjekke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 30, 2014 I tilfelle noen søker etter noe tilsvarende på forumet, kan jeg oppdatere litt om hvordan dette gikk. Jeg har hentet bilen på verksted igjen, og den er tilsynelatende frisk igjen. De skrudde ned bunnpanna og sjekket sila. Den hadde en del skit i seg, men de trodde egentlig ikke at det skulle være nok til at den ikke fikk ojle igjennom. Men det var visst mye skit også i bunnpanna, som de fjernet. Siden alt av sensorer enten er byttet eller renset, var det vel kun oljepumpa som ikke var byttet og den ble derfor erstattet med en ny originalpumpe til den nette sum av 3500,- Det virker jo logisk at det var der problemet lå, siden jeg kun fikk feilmelding på tomgang, men ikke når jeg hadde litt turtall. Så jeg ble en del tusenlapper fattigere, men nå burde det ihvertfall være slutt på feilmeldinger og problemer som har med olje å gjøre... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Januar 14, 2015 Broren min har nylig kjøpt en Audi A3 1,4 TFSI 2009 mod. Den har gått ca 65.000km og på vei hjem fra forhandler (!) _etter_ at bilen har vært på full sjekk hos et verksted (!!!) fikk han samme melding. Peiler oljen og nivået er helt som det skal. Litt frem og tilbake og litt sjekk på verksted, viser at oljepumpa må byttes her også. Han har jo kjøpt hos forhandler og slipper derfor utgifter pga dette, men kjedelig er det jo uansett. Spesielt når man leverer bilen på verksted på torsdag og får beskjed om at den først blir ferdig 8 dager etterpå. Er dette en kjent svakhet på disse bilene? Jeg minnes å ha lest her inne at det er flere som aldri har byttet oljepumpe fordi disse så og si ikke ryker, men nå er vi altså to i familien som har kjøpt Audi for første gang og får nøyaktig samme problem. Sitter jo ikke igjen med et supert inntrykk av Audi så langt, selv om vi helt sikkert bare har vært maks uheldige begge to og jeg virkelig håper at det ikke skal fortsette slik... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...