#1 Skrevet Desember 8, 2014 Hei... Kjøpte en Audi A8 4,2 TDI 2006 i mars i år. Den var kjørt ca. 146000 og det var en liten risting i fronten ved svak oppbremsing. Ved litt mer bremsing forsvant ristingen. I mai kjøpte jeg nye skiver og klosser og monterte de. Alt virket ok, og det var en fornøyelse å kjøre. Nå for to uker siden, og ca. 8000 km, begynte jeg å få nøyaktig de samme problemene som tidligere. Har prøvd å se om det er noen slakk i forstilling styrestag osv. men kan ikke finne noe. Neste trinn blir å sjekke skivene med indikator for å se om det er blitt noe kast i de, samt å måle tykkelsen med mikrometer. Det jeg nå lurer på er om det noen her på forumet som har hatt disse problemene, eller hva jeg ellers bør se etter??? Et verksted her i nærheten sa at de hadde skiftet skiver 3 ganger i løpet av 2 mndr. da skivene hadde fått kast, og at de nå kun monterte "flytene skiver". Er det noen som har erfaring med disse?? Øystein 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2014 Hei Problemt er mest sannsylig bremsene, og ikke forstillingen. Ristingen forsvant jo sist ved bytte av bremser, så da gjør det nok det denne gangen også. Kan skyldes kast i skivene, eller at skivene ikke sitter 100% mot hub. Hvis dette kom etter bytte av felg, kan du ha kommet borti skivene eller ha trukket de feil til (eller litt kast i felg). Med originale skiver og klosser burde ikke dette være noe problem, men med sport klosser kan man lett få kast. Flytende skiver er jo kult, men ikke noe du trenger Ja det kan fjerne små vibrasjoner. Personlig liker jeg Zimmermann (evnt. Zimmermann sport) skivene med "originale" klosser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2014 Begynn med å sjekke om det er kast i skivene ja. Høres mest sannsynlig ut som du har fått det. Er det brukt originale skiver eller tilsvarende kvalitet? Tror det er ATE som lager originalt til din, evt Zimmermann. Sjekk kaliper når du bytter at det ikke er et stempel som er tregt her og gjerne gjør at klossen tar litt i og skaper varmgang i bremsene dine. Da er det fort at de slår seg slik at du får kast hvis du feks kjører i en vanndam eller noe sånt. Ellers god erfaring med EBC skiver på A8 4.0 TDI, selv med en del runder på bane. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2014 Skivene og klossene er ECB. Kalipperne er demontert skiftet pakninger og alle deler er smurt. Hubben er reingjort. Men det kom etter at jeg monterte på vinterhjulene, skiven løsnet nemlig når jeg skulle sette på hjulet så det kan være at det er kommet noe dritt mellom skiven og hubben. Skal ta av hjulet og sjekke så snart regnet gir seg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2014 Da har du nok funnet feilen. Det skal trolig være en skrue som holder skiven på plass inntil hubben på bilen din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2014 Da har du nok funnet feilen.Det skal trolig være en skrue som holder skiven på plass inntil hubben på bilen din. Om jeg ikke husker feil er det ikke bolt i skiva på A8 360mm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 10, 2014 Zimmermann Sport 360x34 skive, montert på A8 4.2TDi 2007 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 10, 2014 EBC på A8 4.0 TDI 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 10, 2014 Skruen er jo bare for å holde på plass skiva når hjulet er av, med hjulet påmontert så holdes den av hjulboltene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 11, 2014 Den skruen med forsenket hode var der på de gamle skivene. Når jeg satt på de nye måtte jeg borre ut hodet da Torx sporet var ødelagt. De nye skivene ble derfor montert uten denne skruen. Så de er grunnen til at skiven løsnet ved hjulbytte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 11, 2014 Så lenge man er påpasselig når man monterer hjula så skal man ha litt uflaks for å ikke treffe riktig med skiva slik at man opplever kast slik du beskriver. Det er ikke vanskelig å borre ut å gjenge opp denne på nytt, men forstår det ikke alltid er det man gidder bruke tid på når man står der å vil bli ferdig Siden du har tenkt å måle skivene for å se om du har kast vil du nok få fasiten der. Nye skiver så forsvinner ristinga. Prøv gjerne Zimmerman. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 11, 2014 Når hodet var boret ut og skiven tatt av var det ikke noe problem å skru ut resten med en tang. Men jeg hadde ikke slike skruer tilgjengelig. Derfor ble den ikke montert når de nye skivene ble satt på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 11, 2014 Jeg hadde risting ved bremsing jeg og på min Audi A8 3.0tdi,2005mod. Men dette skyldtes slitt hjullager, jeg byttet lageret og ristingen forsvant. Bare et tips hvis ikke bytting av skiver hjelper:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...