Audi a6 1996 mye rart skjer under skrens

Anbefalte innlegg

Hei

Har oppdaget noe som jeg synes er veldig merkelig som skjer under skrens.

3 ganger igårkveld så var jeg noen runder på en parkeringsplass å leika meg litt med a6 quattro'n, under skrens for å lage en sirkel så kommer det pipelyd ifra dashbord, håndbrekklampa lyser, abs lampa lyser, takluka åpner seg helt bakover og ei lampe med en bil med en nøkkel på seg lyser og turtallsnåla ligger rett ned | helt til jeg står i ro så forsvinner lampene og takluka går igjen av seg selv 😳

Noen som skjønner hva som kan være galt? Noen som har opplevd dette før??? 😯

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som du trenger eksorsisme :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke et jordpunkt som er på bærtur da?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare å la være å herje det :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen kompiser å som mistenkte at det var et jordingspunkt som var noe galt med, jeg har veldi lite kunnskap rundt slikt så jeg er usikker :|

Vil tru det er noen jordingspunkter på en bil(?) :S

Sorry om jeg spør dumt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden det er så mye som lyser så er det nok et felles jord punkt om det er dårlig jording som er problemet. Du kan jo begynne med å finne en kabel som skal være jordet og har noe å gjøre med en av lampene som blinker, for så å ohme denne mot noe du vet er jord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, får vel prøve å få til noe hjelp med det, min kunnskap om mekanikk og elektronikk på bil er ikke god

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du stort og tungt nøkkelknippe? Hvis el-stykket på tenningslåsen begynner å bli slitent så kan G-kreftene gjøre at det blir dårlig kontakt hvis du har stort nøkkelknippe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Har oppdaget noe som jeg synes er veldig merkelig som skjer under skrens.

3 ganger igårkveld så var jeg noen runder på en parkeringsplass å leika meg litt med a6 quattro'n, under skrens for å lage en sirkel så kommer det pipelyd ifra dashbord, håndbrekklampa lyser, abs lampa lyser, takluka åpner seg helt bakover og ei lampe med en bil med en nøkkel på seg lyser og turtallsnåla ligger rett ned | helt til jeg står i ro så forsvinner lampene og takluka går igjen av seg selv

Noen som skjønner hva som kan være galt? Noen som har opplevd dette før???

Et interessant tilfelle for alle oss andre som ikke har samme problem :P

Det første du bør starte med er å lese ut feilkodene, slette dem, sladde og lese av etterpå. Mulig det kan gi deg noen svar.

Aldri hørt om så mye som skjer på den typen bil, men vi kan jo forsøke å spekulere litt:

Det som normalt sett kan skje ved forsøk på piruetter er at innerhjulet bak slipper lettere enn ytterhjulet og dermed skal EDL(electronic differential lock) slå inn. Dette innebærer at innerhjulet bremses via ABS-pumpa. Dette skal ikke gi noen form for varsel i intrumentpanelet. De direkte synpromene i seg selv kan tyde på overslag av strøm eller jordfeil. Personlig ville jeg først og fremst mistenkt at det er en form for korslutning i kabler eller komponent-defekt som gir strøm inn på kabler som egentlig ikke skal ha det, fremfor at det er en jordfeil.

Hvis ikke feilkodene gir noe resultat kunne jeg funnet på å gjøre følgende i etterstreben etter å forstå feilen bedre:

- Forsøke å koble av det store stikket nede på ABS pumpa og se om det er vått og irr der som grunnlag for strømoverslag.

- Prøve å sladde uten stikket montert.

- se om det er noen sikring og/eller rele på ABSen og i såfall fjernet dette

- ta av alle stikkene på instrumentpanelet og se om takluka fortsatt oppfører seg likt

- ta av taklukereleet og se om feilene i instrumentpanelet er likt.

- nappe av ABS sensorene til bakhjulene (under baksetet).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du stort og tungt nøkkelknippe? Hvis el-stykket på tenningslåsen begynner å bli slitent så kan G-kreftene gjøre at det blir dårlig kontakt hvis du har stort nøkkelknippe.

Prøv med samme kraft på bar asfalt, hvor du ikke spinner men det blir side-påvirkning som Per sier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, det er en del å få testet ut ja, skal prøve å få med meg en kompis som er mekaniker så får han å prøve selv med bilen, og disse punktene som nevnes ovenfor :)

Men alt dette tullet begynte først nå i helga som var og underlaget var rein blank is med ca 6-7 cm med nysnø. Men tidligere den uka og alle andre ukene når jeg har herjet med bilen så har det vært problemfritt :S

Kan også nevne at jeg har montert 2stk tusnmetere, og etter for ca 1 uke siden fra idag så sluttet tusnmeteren på venstre side å virke pæra er hel men, jeg skulle også skifte pærer i langlysene på hovedlykta men var idiot å tok av venstre pære mens bilen sto på tomgang og dermed ble den ødlagt, men venstre sida vil fortsatt ikke virke med ny pære montert :S

Kan det være noe sammenheng ang alt tullet under skrens???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.