2,7 tdi - Symptomer på dårlig lufmasse måler / LMM / MAF

Anbefalte innlegg

Hei!

 

2007 mod A6 2.7tdi Quattro tiptronic 113 000km

 

-På cruising på lavt turtall ser jeg turteller nåla pendler litt , ca 100rpm ( tenker jo automatisk worst case converter og automatkasse) hehe

-Har også lagt merke til at den bruker ca 0,1-0,2 l mer enn kjørecomputer sier ( den ligger ref computeren på 0,65 på langkjøring) men reelt 0,8)...

 

 

Kan dette ha en sammenheng med LMM som er litt på tur ? Hva beregnes forbruk etter?

 

 

Har sett i andre tråder at denne turtall pendlingen kan skyldes LMM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, har også problemer med dette på min audi a8 d2 1999 2,8 quattro tiptronic, imellom 1000 - 1800 rpm på 2000 og oppover med kjøring i tip modus er den helt fin.

skal på audi verksted på onsdag, da skal de flushe Gearkassen med filterbytte og bytte tennplugger. I skrivende stund er den gått 276858 km.

Hadde tidligere problemer med converter på en 2,7tdi 2008 som var gått ca 160000km uten oljeskift, der flushet de kassen men ingen forbedring.

 

Endte opp med å bytte converter og da ble den i orden, kosta ca 30000kr hos merkeverksted. Symptomene var turtallsvariasjoner 200rpm+ under motor brems nedover bakker i samme gir, men ingen variasjon under kjøring på Flatmark.

Første steg er alltid å flushe Gearkassen med nytt filter som en mulig rep.løsning

 

Du kan prøve å kople av ledning som går til MAF/LMM for å se om den forandrer seg? Hvis ikke er det nok lurt å bytte LMM.

 

Uansett Lykke til!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også erfart at converter ikke regulerte som den skulle, RPM svingninger. Hadde dette ved jevn gass og mest når den var kald. Prøvd oljebytte osv.. hjalp ikke.

Måtte bytte converter for å bli kvitt det.(A4 2,0T med tip).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker for svar, selv om det ikke var svara jeg hadde håpet på ;)

 

Får prøve å plugge ut LMM å se om det gjør noen forskjell da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er byttet olje og filter på kassen før eller? Om ikke så hadde jeg gjort dette fort som fy.. anbefalt ved 60- 70.000km vel fra ZF. Dog, så har jeg mine til på at converter skal være dårlig bare etter 113.000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen, har nå fått bilen igjen etter flushing inkludert filterbytte og det virker som den er helt i orden igjen.

Ikke værst med 277000km på original kasse:)

Har dog lest på enkelte forum at man kan få turtallsvariasjoner imellom 1200-1800rpm ved belastning med defekt LMM/MAF.

Skal den byttes bør den være original!

 

åssen gikk det med din a6 Helge Gjerseth?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er byttet olje og filter på kassen før eller? Om ikke så hadde jeg gjort dette fort som fy.. anbefalt ved 60- 70.000km vel fra ZF. Dog, så har jeg mine til på at converter skal være dårlig bare etter 113.000km

 

Håper det kke er converteren ja:) er ikke bytta olje, så jeg skal få gjort det nå snarest, Møller skulle ha beskjedne 780kr /litern for olja, så blir å bestille org ZF olje fra tyskland

 

 

Hei igjen, har nå fått bilen igjen etter flushing inkludert filterbytte og det virker som den er helt i orden igjen.

Ikke værst med 277000km på original kasse:)

Har dog lest på enkelte forum at man kan få turtallsvariasjoner imellom 1200-1800rpm ved belastning med defekt LMM/MAF.

Skal den byttes bør den være original!

 

åssen gikk det med din a6 Helge Gjerseth?

 

 

Så bra det funka for deg :) da håper jeg det funker for meg også ! gjorde ingen forskjell å koble ut MAF ivertfall, men kan godt være det er å sette på ny som funker.....ATF olja/filter skal uansett byttes, blir det ingen endring etter det blir det å prøve ny MAF

 

Grunnen til at jeg mistenkte MAF er jo avviket mellom avlest forbruk i kjørecomputern og reelt forbruk målt på tank, tenkte kanskje at MAF verdier er et av parametra som forbruket beregnes utifra.

 

 

Har lest om "steg 2 trimma" 3 liter med over 300hk som har gått over 70 000km med denne pendlinga uten forverring, Så om ikke pendlinga er første tegn for noe er på vei til å havarere gjør det meg ingenting om den pendler litt. Er jo helt fin ellers og ingen feilkoder

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ref innlegget til Stian F på side 2 i denne tråden , ser det ut som denne turtalls pendlinga ikke skal være noe å bekymre seg over:)

 

http://forum.vacn.no/showthread.php?189109-Bytte-olje-på-tiptronic-Audi-A6-4F/page2

 

uansett, filter og olje er bestilt:

http://www.ebay.com/itm/FILTER-OLWANNENDICHTUNG-6-L-GETRIEBEOL-6-Gang-Automatikgetriebe-AUDI-6HP19A-/111529998672?pt=DE_Autoteile&hash=item19f7b4b950

 

Spesifiserte chassi nr i bestillinga så sender de meg den olja jeg trenger, regner med jeg trenger lifeguard 6 for kassa mi.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra firma det der Helge. Virket seriøse. Fikk olja og alt veldig kjapt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel lifeguard 6+ som er spesifisert til kassa på biler produsert etter feb 05 leste jeg et sted. Biler produsert før dette skal ha lifeguard 6. Teo motor anbefalte vel ifølge Finn Kristian i en annen tråd her grønn olje fra 8tr tip uansett. Det skulle vel da være lifeguard 8

 

Edit: Så forresten nå at det var nevnt de forskjellige typene i ebay linken og. Jeg undersøker litt det med sw oppdatering om dagen, kunne tenke meg det gjort i forbindelse med oljeskift og da bruke lg8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jepp, det var pga manglende tillgang på sw at jeg valgte lg 6 , (lg 6 + fant jeg ikke noe sted ?? )

 

Finnes det en grei løsning på sw på kassa bytter jeg kansje til lg 8 neste gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kan jo opdatere her at ATF olje+ filter på kassen ble byttet forrige helg og det hjalp veldig, turtallsvigningene er helt borte, DVs jeg kan klare å fremprovosere litt svigninger, men det er så lite at man ville aldri lagt merke til om man ikke hadde kikket spesiellt etter det. Giringa ble også mye mykere.

 

Så SE Å FÅ BYTTA OLJA ALLE SOM IKKE HAR GJORT DET: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bytta ATF-olje på min A6 2,7tdi quattro ifjor hos møller. Da var bilen gått ca 115 000km. Ble generelt mykere giring og det var omtrent som en ny bil etter dette.

Nå rett over nyttår (km-stand: 128 000) så merket jeg at den ikke holder turtall når jeg slipper gassen, feks i nedoverbakker eller rett før oppbremsing. Nåla detter rett ned til tomgang, og det er null "motorbrems". Er jeg litt for rask med å gi gass igjen så smeller den i gir. Er det noen andre som har opplevd dette?

Jeg frykter jo selvfølgelig at det kan ha noe med converteren å gjøre?

 

Skal legges til at møller flushet ikke kassen, da de ikke hadde utstyret til det. De skiftet kun olje og filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, Møller har som du sier ikkje utstyr til å flushe. Dette gjelde hele landet i følge Møller selv da jeg ringte og ville ha flushing av min kasse.

 

Alle som har automatkasse må derfor selv ta ansvar for å holde denne vedlike.

Dvs selv sørge for å få den på annet serviceverksted som er godkjent og har utstyr til å flushe. Noe av det viktigste sidestilt med oljeskift på motor.

 

Så JA, Vil anbefale skikkelig flushing i håp om å berge stumpene.

 

Flushing SKAL gjøres ved oljeskift på kasse. Enkelte mener det ikke er nødvendig med så tette intervaller men da er man etter min mening over på synsing.

Hvorfor ikke bare følge intervallene?

 

Uten flushing får man bare ut en liten del av totalmengden med olje som ligger igjen i converter og ellers i systemet.

Det brukes rundt 10-15 l olje til flushing for å vaske/spyle alle kanaler og systemet rent innv i kasse før den fylles opp til riktig nivå med ny olje.

 

ZF-Kassen som står i A6 2,7TDI skal flushes og ny olje på hver 60'

 

Min A6 skal til Bergen Automatgearservice, de skal kjøre utvidet diagnose, bytte en tetning internt i kasse som typisk kan begynne å blø som gir småfeil i giring. (Enkel å bytte samtidig og ikke spes.dyr)

I tillegg skal det på siste hyl i olje fra ZF som er tynnere sammen med oppgradering av software på kasse pga ny olje samt software for motor slik at de jobber bedre sammen.

 

Disse kassene er også brukt i BMW og MERZ og skal være god knall.

 

Kommer til å lage en egen tråd om dette og hvordan det går. Bilen skal etterpå til tuning for å få opp momentet og forhåpentlig ned forbruket.

Rundt 0.7/0.8 på langkjøring men usikker på om den viser riktig...

 

Er forøvrig overrasket over Møller gruppen som mener en olje kan være evigvarende og derfor overprøve produsenten av girkassen's anbefalinger for produktet.

 

Det samme gjelder longlife olje på motor.

Enhvær motor som har gått på longlifeolje er for meg uinteressant å vurdere å kjøpe pga slittasje.

(Grad av slittasje kommer selvfølgelig an på bruk og kjørestil men det vet en evt kjøper fint lite om)

 

Overrasket over at folk som kjøper nye vag-produkter er uvitende evt godtar at Møller faktisk ikke vedlikeholder bilen GODT NOK når en leverer bilen på hoved og mellomservice. Det er ikke akkurat gratis og en vil jo gjerne at bilen blir skikkelig tatt vare på.

Det er uansett kunden som betaler for jobben om kasse må flushes hver 60'

 

De har jo selv skapt et dårlig rykte på sine egne automatkasser pga fraværende vedlikehold. Uforståelig og helt motsatt av en vinn-vinn situasjon som det ville vært hvis de tok dette på alvor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.